Sådan undgår du fuphjemmesider

Internetshopping

Sådan undgår du fuphjemmesider

Det bedste værn mod svindel på nettet er dig selv og din sunde fornuft. Her er vores syv gode råd til at undgå at blive snydt, når du handler på internettet.

Internethandel er blevet kæmpestort i Danmark, og da der er mange penge at tjene, er de kriminelle fulgt i hælene på de ærlige internetkøbmænd.

Heldigvis er det som regel ikke så svært at gennemskue, om der er tale om en internetbutik drevet af fuskere. Her er vores syv gode råd til, hvordan du undgår at blive snydt, når du handler:

1. Er varen for billig?

Hvis varen kun koster en brøkdel af andre tilsvarende produkter, så er der sandsynligvis ugler i mosen.

2. Suspekte betalingsmuligheder

I lyssky internetbutikker er forsiden tit plastret til med logoer for kendte kreditkortfirmaer, men når der skal betales er mulighederne mere begrænsede. Forsøg at finde en butik, hvor du kan betale med almindelige betalingskort.

3. Fejl i teksterne

Snydehjemmesider er ofte drevet fra udlandet. De danske tekster er oversat med fx Google Translate, så der er ofte fejl i grammatikken. Hold dig fra hjemmesider fyldt med sproglige fejl.

4. Kig efter e-mærket

Hold øje med e-mærket, der viser, at siden er godkendt af den danske certificeringsordning. Du kan klikke på mærket på siden for at få flere oplysninger.

5. Er der danske kontaktoplysninger?

En god og redelig webbutik har ikke noget at skjule, så det bør være muligt at finde en dansk adresse og et telefonnummer på siden.

6. Find CVR-nummeret

CVR-nummeret er en virksomheds svar på personnummeret. CVR-nummeret skal være synligt i webbutikken, så sørg for, at det er der.

7. Undersøg sidens ejere

Hvis du har mistanke om fusk, kan du selv undersøge hjemmesidens ejer på adressen http://whois.domaintools.com/

online hackere penge

Sikker onlineshopping: Undgå at blive snydt på nettet

Svindlere er opfindsomme, når det gælder om at komme i dine lommer. Her får du 4 gode tips til at handle sikkert på nettet.

Tip 1: E-mærket* Se altid efter om webshoppen er e-mærket. E-mærket viser, at webshoppen lever op til gældende dansk lovgivning, og at hjemmesiden bliver kontrolleret af e-mærkets jurister. Juristerne hjælper dig, hvis du oplever problemer med dit køb. Tip 2: Tjek sælger* Undersøg siden med et kritisk blik. Er der kundesupport, hvis nu der er noget galt med din ordre? Virker siden troværdig, eller ligner sproget noget som er taget direkte fra Google Translate? Er webshoppen lokaliseret i Danmark?

Hvis butikken ligger uden for Europa, ville told og importmoms være en ærgerlig overraskelse. Det er desuden en god idé at tjekke om hjemmesiden er anmeldt på Trustpilot, hvor andre forbrugere anmelder webbutikker.

Tip 3: Betal med kort* Hvis du havner i en situation, hvor varen aldrig dukker op, eller hvis sælger hæver for meget på din konto, er du beskyttet af Indsigelsesordningen, når du betaler med betalings- eller kreditkort.

Undgå desuden at betale for dine varer ved hjælp af en bankoverførsel, da du ikke kan få refunderet dine penge, hvis det viser sig, at sælgeren ikke har rent mel i posen.

Tip 4: Læs salgs- og leveringsbetingelserne* Når du handler online, bør du vide, hvad du siger ja til, når du godkender handlen. Løb derfor altid betingelserne igennem.