Windows 10 lydproblemer

Løs lydproblemer i Windows 10

Løs lydproblemer i Windows 10

På trods af alle de fordele, der følger med en opgradering til Windows 10, har nogle brugere haft lydproblemer.

De har ikke kunnet få udbytte af film eller høre noget som helst fra pc’ens højttalere. For eksempel har brugere, hvis pc’er har VIA HD Audio, konstateret, at de kun kan høre lyd fra bestemte programmer. Det er der heldigvis råd for. Højreklik på Afspilningsenheder, højreklik på audioenheden, og vælg den som standardenhed. Vælg dernæst enheden med den venstre museknap, klik på “Egenskaber”, vælg fanen “Udvidelser”, sæt kryds i “Deaktiver alle udvidelser.” Det burde løse problemet. Hvis det ikke gør det, kan du prøve de følgende trin. Det vil overraske dig at se, hvor effektive de kan være.

Se også:  Få styr på Kommando-linjen i Windows 10

1 Driverproblemer

De mest almindelige lydproblemer skyldes, at brugerne ikke opdaterer devicedriveren til deres pc’s lydkort eller audiochip. Åbn “Start”-menuen, og skriv “Enhedshåndtering.” Start funktionen ved at klikke på den, så får du en liste over ikon-funktioner. Vælg “Enheder til lyd, video og spil”. Hvis din pc har et lydkort, kan du se det her. Klik på kortprofilen for at åbne den.

2 Opdater driver

Klik nu fanen “Driver”, og find funktionen “Opdater Driver”. Vælg den, så begynder Windows at lede efter den korrekte driver online, og download den. Hvis søgningen er forgæves, besøger du din lydkortproducents website for at finde den aktuelle driver, som du kan downloade. Når driveropdateringen er færdig, genstarter du pc’en og ser, om problemet er løst.

Se også:  Dell XPS 13

3 Generisk driver

Hvis driveropdateringen ikke løser dit problem, kan du prøve Windows’ generiske audiodriver. Åbn Enhedshåndtering,
højreklik på dit lydkort, og vælg “Opdater driversoftware.” Vælg “Gennemse computeren efter driversoftware,” vælg “Lad mig vælge på en liste over enhedsdrivere på computeren.” Klik “Enheden High Definition Audio” på listen, klik “Installer,” og genstart pc’en.

4 Browserproblemer

Hvis dit lydproblem kun drejer sig om at høre lyd online, når du bruger Edge, kan problemet være Adobe Flash Player. Åbn Edge-browseren, så ser du øverst oppe i højre hjørne en knap med tre prikker på. Klik på den, vælg “Indstillinger” og dernæst “Avanceret” nederst på listen. “Adobe Flash Player” skal være markeret.

5 tjek kabler

Tjek højttaler- og hovedtelefonporte for løse ledninger eller det forkerte stik. Bøj ledningerne og se, om der er en dårlig forbindelse. Tjek også strømmen, og skru op for lydniveauet. Nogle højttalere og apps har deres egne volumenkontroller, så du skal måske tjekke dem alle. Husk, at dine højttalere sandsynligvis slår fra, når hovedtelefonerne bliver sluttet til.

6 indstil standardenhed

Hvis du har forbindelse til en audioenhed via USB eller HDMI, skal du måske vælge denne enhed som standard, før du kan høre noget. Det gør du ved at åbne “Start”-menuen, skrive “Lyd” i søgefeltet og vælge enheden på listen Klik nu fanen “Afspilning”, vælg den enhed, du vil have forbindelse til, og klik “Angiv standard”. Hvis dette ikke virker, skal du slutte enheden til en anden port.

7 dårlige udvidelser

Somme tider skyldes problemet de audio-udvidelser, som Microsoft eller tredjepart har udviklet. Dem kan du heldigvis slå fra. Åben “Start,” skriv “Lyd” i søgefeltet, og vælg “Kontrolpanelet for lyd”. Vælg fanen Afspilning”, højreklik på “Standardenhed”, og vælg “Egenskaber”. I fanen “Udvidelser” klikker du ved “Deaktiver alle udvidelser”.

8 skift audioformat

Somme tider kan inkompatible drivere eller tredjeparts-
audiosoftware påvirke afspilningen. Tjek, om et audioformat er grunden til dit problem. I “Lyd”-kontrolpanelet vælger du afspilning, højreklikker på “Standardenhed” og ændrer indstillingen under “Avanceret”. Afprøv igen din lyd. Hvis det ikke virker, skal du prøve et andet format.

9 Troubleshooter

Hvis ingen andre forsøg ser ud til at kunne løse problemet, kan du prøve Windows 10’s indbyggede audio-fejlfinder. Åben “Start,” skriv “fejlfinding” i søgeboksen, og vælg den blandt søgeresultaterne. Under “Hardware og lyd” klikker du “Foretag fejlfinding af afspilning af lyd” og klikker “Næste” i det vindue, der kommer frem.