Best place to buy cheap rolex replica daytona. And the best AAA+ swiss made grade 1 Rolex replica on our website with fast shipping.Tilpas din Windows-oplevelse, lær om de bedste nye funktioner, og få mest muligt ud af dit desktop-operativsystem med disse tips.

På trods af en glat visuel makeover, Windows 11 er stort set det samme styresystem som Windows 10 under motorhjelmen. Men der er nogle nye funktioner og indstillinger, du kan drage fordel af. Hvis du ikke har haft mulighed for at udforske alle de bedste tips og tricks i Windows 11, så start med dem, der er anført her. Microsoft forfiner og opdaterer altid Windows 11, så hold øjnene åbne for mere snart. Vi tilføjer til denne liste, efterhånden som nye funktioner frigives.
1. Juster startknappen igen

Hvis du er ny til Windows 11, er den første ting, der springer ud på dig placering af startknappen. Længe placeret i nederste venstre hjørne af skærmen, er den nu centreret med resten af ikonerne på proceslinjen. Men bare rolig, du kan ændre det.
Højreklik på proceslinjen, og åbn Indstillinger for proceslinje. Vælg rullemenuen Taskbar Behaviours, og skift proceslinjejustering til Venstre.
Dine proceslinjeikoner flyttes til venstre, og Start-knappen går tilbage, hvor den hører hjemme. For mere om personalisering af Windows 11 proceslinjen, tjek ud vores guide.
2. Generer tekst og billeder med Copilot

Har du brug for at skrive en anbefaling, men ved du ikke, hvor du skal starte? Skal du pifte tonen eller grammatikken i en e-mail op? Eller måske har du brug for et fjollet billede for at pifte dit nyhedsbrev op. Microsoft Copilot kan hjælpe dig med disse ting og mere. Kom til det ved at klikke på det farverige, hvirvlende ikon i højre ende af proceslinjen eller skrive Windows-tast-C.
Du kan bruge din stemme til at fortælle den, hvad den skal gøre, og den husker konteksten af en samtale. Det kan skrive kode, opsummere en webside eller PDF og skrive et digt om et emne efter eget valg. Du kan trække en billedfil hen på den eller vælge et område på skærmen for at forklare den. Vi har masser af råd vedr hvad man skal prøve med Copilot hvis du er ny til netop dette AI chatbot.
Nylige opdateringer til Copilot på Windows giver dig mulighed for at bruge plug-ins til ting som at lave middagsreservationer gennem OpenTable eller rejsereservationer gennem Kayak. Copilot vil også ændre pc-indstillinger, for eksempel skifter du til mørk tilstand. På bagsiden, hvis du ikke ønsker en del af AI på din traditionelle Windows-pc, kan du blot slå Copilot fra i Indstillinger > Personalisering > Proceslinje og skubbe Copilot-kontakten til off.
3. Tilpas panelet Hurtige indstillinger

Windows 11 adskiller de hurtige indstillinger, der vises i Action Center i Windows 10, fra panelets meddelelser. Klik på det område på proceslinjen, der har Wi-Fi-, højttaler- og batteriikoner for at åbne en menu, der lader dig styre Wi-Fi, Bluetooth, flytilstand, batterisparetilstand og mere. For at tilføje eller fjerne indstillingsknapper skal du klikke på den blyantformede knap
Rediger hurtige indstillinger . Frigør det, du ikke vil have, eller klik på Tilføj
for at gøre nye funktioner tilgængelige fra menuen Hurtige indstillinger.
4. Opret og administrer flere skriveborde

Microsoft har erstattet den gamle Task View-knap med et redesignet ikon på proceslinjen, hvilket gør det nemmere at oprette og administrere flere skriveborde. Hold musen over ikonet for at se alle åbne virtuelle skriveborde, eller opret et nyt skrivebord. Disse skriveborde kan derefter omarrangeres efter behov, og apps, der er på et skrivebord, kan trækkes ind i et andet.
Du kan bruge forskellige wallpapers til hvert virtuelt skrivebord for bedre at differentiere dem. Højreklik på skrivebordet, vælg Tilpas, derefter Baggrund, og vælg et andet billede på hvert skrivebord. Bemærk, at det kun virker for baggrundsvalget, ikke for temaer. Hvis du vælger et tema, gælder det for alle virtuelle skriveborde; efter at have anvendt et tema, kan du dog ændre baggrunden pr. skrivebord. Hvis du gør det, ser du en cool cross-fade mellem de to baggrunde, når du skifter.
5. Se information på et øjeblik med widgets

Mens Windows 10 boltrede sig i widgets, går Windows 11 all in. Hvis du vil tjekke vejret, se de seneste sportsresultater, spore aktiekurser, se trafik i nærheden, administrere din Outlook-kalender, krydse opgaver af på din opgaveliste eller læse de seneste nyheder, et nyt Widgets-ikon på proceslinjen har dig dækket. Det kan du tilpasse widgets for at passe til dine behov, omarranger dem på siden, og administrer dine nyhedsfeed-præferencer gennem Microsoft Start. Du kan også tilføje tredjeparts-widgets til panelet, inklusive poster fra Spotify og Facebook Messenger.
6. Lær nye måder at snappe dine vindueslayouts på

Microsoft har understøttet snap-and-resize siden Windows 7, men det får et løft i Windows 11 med Snap-layouts. Du kan stadig trække vinduer til siderne og hjørnerne for halv- og kvartskærmslayout, men Windows 11 tilføjer en svævemenu over knappen Maksimer, der tilbyder layoutmuligheder. Du kan vælge ét stort vindue til venstre og to ovenpå hinanden til højre, eller f.eks. tre på række. Dine valg afhænger af størrelsen på din skærm. Funktionen er blevet opdateret med flere layoutmuligheder og thumbnails til at køre apps i layoutvalgene.
Klik for at vælge din foretrukne formation, og flyt derefter dine apps på plads. Du kan slå denne adfærd fra i Indstillinger. Nogle tastaturgenveje giver dig mulighed for hurtigt at fastgøre vinduer, f.eks. Windows-tast-venstre-pil for at fastgøre et vindue til venstre halvdel af skærmen.
7. Tilslut din telefon for at få sms’er, opkald og mere

Windows 11s telefonlink app giver dig mulighed for trådløst at tilslutte din smartphone, så du kan se eventuelle telefonbeskeder på pc’en, samt besvare tekstbeskeder og foretage opkald på computeren. Hvis du bruger en Android-telefon, får du meget mere ud af Telefonlink, som f.eks. adgang til alle billeder, du har taget på telefonen, brug af den som et Wi-Fi-hotspot, afspil musik fra den eller kør endda telefonapps på din pc-skærm.
8. Øg sikkerheden ved at bruge adgangsnøgler

Adgangskoder er så passé og ikke så sikre som andre muligheder. Fremadrettede websteder og apps understøtter mere sikker adgangsnøgler for at logge ind. De er bundet til den enhed, de bor på. Windows 11 kan nu gemme dine adgangsnøgler eller bruge dem, der er gemt på andre enheder, såsom din smartphone. På Windows 11 udnytter adgangsnøgler Windows Hello-godkendelse via pinkode, ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk.
9. Få tingene gjort med fokussessioner

Med beskeder og videochat, der dukker op i løbet af arbejdsdagen, er det nemt at blive distraheret. Fokussessioner i Windows 11 opfordrer dig til at sætte tid af til arbejde, der kræver uafbrudt dyb fokus. Det er i appen Alarmer og ur. Det giver dig hurtigt mindst 30 minutters distraktionsfri arbejdstid. Hvis du går ud over 45 minutter, planlægger appen automatisk en fem-minutters pause omkring midtvejs i din session.
10. Føj faner til File Explorer

En topfunktion tilføjet i Windows 11 22H2 opdateringer, at File Explorer endelig får faner, som dens macOS-modstykke Finder har haft i årevis. At have faner sparer dig for at strø dit skrivebord med flere File Explorer-vinduer, når du har brug for at se mere end én ad gangen. Bare højreklik på en mappe og vælg Åbn i ny fane, som du ville gøre i en webbrowser.
Du kan trække en fil mellem faner. Træk den bare til den ønskede fane og derefter ned i fillisten for den fane. Ligesom med en webbrowser kan du trække faner sidelæns for at omarrangere dem og trykke på Alt-venstre pil for at navigere tilbage i en fane (men ikke Ctrl-PgUp og Ctrl-PgDn, som du kan i en webbrowser).
Med den første Windows 11-udgivelse strømlinede Microsoft båndet øverst i File Explorer-menuen. Valgmulighederne Klip, Kopier, Indsæt, Omdøb, Del, Slet, Sorter og Vis får fremtrædende knapper øverst, hvilket sparer dig for at skulle gennemse flere menuer, du sjældent bruger. Windows 11 tilføjer også en Ny knap til at oprette nye mapper og genveje samt dokumenter baseret på de programmer, du har installeret. De viste knapper ændrer sig også baseret på kontekst, så når du f.eks. søger i søgefeltet til højre, får du en Søgeindstillinger-knap.
11. Se hele applisten

Windows 11 tilføjer et ekstra trin for at se din fulde liste over installerede apps. I stedet for at åbne startmenuen og straks se applisten ved siden af dine live-fliser, skal du klikke på knappen Alle apps i sektionen Fastgjort i startmenuen. Så kan du gennemse listen eller søge efter en bestemt app. Det kan selvfølgelig være hurtigere at skrive de første par bogstaver i appens navn for at søge efter det. Bemærk, at du på listen Alle apps stadig kan klikke på et bogstav i alfabetet for at vise et gitter af hele alfabetet, så du kan zoome ind på et bestemt bogstav.
12. Fastgør apps til startmenuen
Live Tiles er væk i Windows 11, og i stedet er der en mere forenklet startmenu, hvor du kan fastgøre apps for nem adgang. Åbn applisten, højreklik på en app, og vælg Fastgør til Start for at flytte den til sektionen Fastgjort. Træk derefter appen til din foretrukne position. For at fjerne apps skal du højreklikke og vælge Frigør fra Start.
En nyere mulighed, der kom i en Windows 11-opdatering, er muligheden for at trække ikoner oven på hinanden for at oprette mapper, som du ville gøre på et mobilt operativsystem. Du kan også justere de relative størrelser af fastgjorte og anbefalede ikoner.
13. Tilpas din grænseflade med et tema

Temaer vender tilbage i Windows 11, men denne gang arbejder de hånd i hånd med mørk tilstand. Åbn Indstillinger > Tilpasning, og vælg et af standardtemaerne for at ændre baggrundsbilledet, lyde, markør, accentfarve og farvetema på én gang. Åbn temaer for at redigere aktuelle temaer, tilføje nye temaer fra Microsoft Store eller oprette dine egne.
14. Tilpas startmenuen

Windows 10 vises knappen Indstillinger over Start-knappen, når du trykker på den. Ikke så i Windows 11, men du kan tilføje det igen via Indstillinger > Tilpasning > Start > Mapper. Her kan du også tilføje File Explorer, andre almindelige mapper og netværksikoner.
15. Få bedre app- og filanbefalinger

Den nye Start-menu har en Anbefalet sektion for seneste filer og ofte brugte apps. For at tilpasse, hvad der vises her, skal du åbne Indstillinger > Tilpasning > Start, så du kan fortælle Windows om at stoppe med at vise nyligt installerede apps, ofte brugte apps eller nyligt åbnede elementer i Start-menuen, App-listen og andre steder.
16. Skift standardapps

I Windows 10 er det nemt at vælge en standardapp, men med Windows 11 er processen mere kompliceret, da du skal angive en standardapp for hver filtype. Åbn appen Indstillinger, og tryk på sektionen Apps i menuen til venstre. Vælg standardapps, klik på den app, du vil indstille som standard for en filtype, og du ser en liste over alle filtyper, som den er i stand til at håndtere. Klik på den filtype, du ønsker, og vælg en app fra den menu, der popper op. For en fuldstændig gennemgang af processen.
17. Visualiser dit batteri bedre

Windows 11 gør et bedre stykke arbejde end sin forgænger med at hjælpe dig med at visualisere dine batteriforbrugsdata. Gå til Indstillinger > System > Strøm og batteri, og åbn derefter fanen Batteriforbrug. Et diagram viser, hvor meget strøm du har brugt i løbet af de sidste par dage eller timer. En liste over apps nedenfor, der viser strømforbrug efter individuel app. Hvis du finder et program, der muligvis bruger for meget strøm, kan du lukke baggrundsforbruget ned og sætte det i dvale, ligesom iPhones og Android-enheder tillade dig at gøre.
18. Par hurtigt input/output-enheder

Windows 11 har nu en komplet lydmenu med mulighed for at parre nye input- og outputenheder.
Åbn Indstillinger > System > Lyd, og klik på Tilføj enhed under Output-sektionen for at forbinde eksterne højttalere eller andre enheder. Eller klik på Tilføj enhed under Input for at tilslutte en ekstern mikrofon.
Du har derefter et valg om at oprette forbindelse via Bluetooth, trådløse docks og mere. Rul ned til sektionen Avanceret, og klik på Alle lydenheder for at se en komplet liste over alle input- og outputenheder, der er tilsluttet din pc.
19. Chat med teams

Microsoft Teams, virksomhedens gratis app til beskeder, opkald og videokonferencer, er som standard fastgjort til Windows 11-proceslinjen. Fra den kan du starte videoopkald og starte chats. Du kan synkronisere dine kontakter via Teams-mobilappen, men hvis dine kontakter ikke bruger Teams, kan du sende dem invitationer via e-mail eller sms. Du kan også have sms-samtaler med kontakter, selvom de ikke tilmelder sig Teams, og de kan deltage i en videochat fra et weblink. Ved den første lancering af Windows 11 var det en integreret del af operativsystemet, men nu er det simpelthen en app, som du eventuelt kan afinstallere, hvis du foretrækker det.
20. Lyt med nye lydtilstande

Du får ekstra kontrol over dit lydoutput i Windows 11, inklusive monolyd og forbedrede lydtilstande. For at gå til mono skal du åbne Indstillinger > System > Lyd og derefter aktivere Mono-lyd for at kombinere venstre og højre lydkanal.
For forbedret lyd – som inkluderer basforstærkning, virtuel surround, rumkorrektion og lydstyrkeudligning – klik på Alle lydenheder under sektionen Avanceret i menuen Lyd, vælg en enhed for at få adgang til menuen Egenskaber, og aktiver Forbedr lyd.
21. Væn dig til de nye berøringsbevægelser

Hvis du bruger en pc-cabriolet eller tablet med touch-skærm, kan du lide den fantastiske nye Surface Pro 8, du skal vænne dig til en helhed
nyt sæt berøringsbevægelser, hvoraf mange involverer brug af flere fingre. At stryge ind fra venstre side åbner ikke længere opgaveskiftetilstand, men snarere widgetpanelet med nyheder og information. For at vise opgavevisningen skal du nu stryge op på skærmen (hvor som helst) med
fire fingre . Hvis du stryger ind fra højre, åbnes der heldigvis stadig notifikationer. Stryg ned fra toppen lukker ikke længere en app, men du kan stryge ned i et appvindue med tre fingre for at minimere en app og vise skrivebordet. Hvis du stryger tre fingre op, åbnes alle kørende vinduer.
22. Lær nye tastaturgenveje

Windows 11 har nye tastaturgenveje, og de er værd at lære:
- Windows-tast-W for at åbne panelet Widgets
- Windows-tast-A for at få adgang til hurtige indstillinger
- Windows Key-Z for at få adgang til Snap Layouts
- Windows Key-K til at caste medier
Et par af de bedste tastaturgenveje er stadig på plads fra Windows 10, inklusive Windows Key-V til at vise klippebordshistorik og Windows Key-Shift-S til skærmbillede værktøj.
23. Få adgang til spilfunktioner

Hvis du trykker på Windows Key-G, åbnes en række værktøjer, der ikke kun er nyttige for spillere, men for enhver Windows 11-bruger. Det lader dig optage skærmaktivitet og se systemressourcer og præstationsstatistikker samt chatte med spillervenner og se dine Xbox-præstationer. Det tilbyder også lyd- og skærmindstillinger såsom HDR.
24. Optag lyd med den nye lydoptager-app

Udskiftning af stemmeoptageren er Windows 11’s nye Lydoptager. Appen har en redesignet grænseflade, der viser lydbølgeformer og flere inputmuligheder. Det lader dig outputte til et godt udvalg af formater, herunder AAC, MP3, WMA, FLAC og WAV. Når det er sagt, er det ret grundlæggende uden lydtrimning.
25. Lyt og se med den nye medieafspiller

Erstatter Groove-appen, den nye Medieafspiller i Windows 11 lader dig stadig få din groove på, mens du lytter til musik eller ser videoer. Den er langt mere brugervenlig end den gamle Media Player, som du stadig skal bruge rippe cd’er.
26. Sikkerhedskopier din pc med Windows Backup

Med 23H2 versionsopdateringen af Windows 11 kom en ny Windows Backup-app. Dette kan gemme dine filer, indstillinger, apps og legitimationsoplysninger (inklusive Wi-Fi-login), synkronisere dem til OneDrive-skylager, så hvis du flytter til en ny pc, kan du blot logge ind og få alt gendannet til din velkendte opsætning.
27. Ryd dit skrivebord med titellinjeryst

Dette sidste tip til at slå Windows titellinjeshake til er vores favorit og blev heldigvis videreført fra tidligere versioner af Windows. Det er ikke aktiveret som standard i Windows 11, men du kan aktivere det i Indstillinger > System > Multitasking (eller bare søg efter “shake” i Indstillinger). Det lader dig få fat i et vindues øverste titellinje og ryste det for at afvise alle andre vinduer. Vi bruger det hele tiden til at rydde ud af et rodet skrivebord og fokusere på det aktive vindue.


