Markedet for smartwatch voksede med 20 % i første halvdel af 2020, drevet af enheder fra Huawei, Garmin og Apple

Smartwatch-markedet fortsatte med at blomstre i de første 6 måneder af 2020 (1H2020), med Apple, Garmin og Huawei som sine nye top 3 mærker. Denne vækst blev set på verdensplan, om end især i Indien, USA og Europa. Efterspørgslen efter disse wearables er knyttet til den øgede respekt for personlig sundhed i en ny rapport fra Counterpoint Research.

Year-on-year changes in the smartphone market. (Source: Counterpoint Research)
År-til-år ændringer i smartphone markedet. (Kilde: Counterpoint Research)

Smartwatch-markedet er ikke blevet påvirket af den generelle afmatning, der har påvirket andre enhedskategorier såsom smartphones. Dette er i overensstemmelse med en ny rapport fra Counterpoint, en gruppe, der har fundet sektoren for disse wearables var vokset med 20% i 1H2020. Den så også forsendelser på ca. 42 millioner enheder i samme periode.

Markedslederen i dette tilfælde har dog ikke ændret sig: Apple tager stadig #1-pladsen, efter at have øget sin andel til 51,4% sammenlignet med 43,2% i 1H2019. Garmin steg til andenpladsen med 9,4% af markedet, og Huawei er nu den næste på ranglisten med 8,5%. Det gjorde en 57% år-til-år (YoY) gevinst for at komme dertil, mens Samsung blev slået ud af sin 1H2019 #2 position i fjerde for samme halvdel af 2020.

Resten af de enkelte mærker med betydelige bidder af smartwatch markedet omfattede AmazfitFitbit og Fossil. Counterpoint bemærkede, at Garmins succes skyldtes en 31% YoY stigning i efterspørgslen efter sin Forerunner og Fenix-serien, mens Huaweis succes primært skyldtes begejstring for Watch GT 2, især på de asiatiske markeder. Apple, på den anden side, syntes at det meste basere sin bly på styrken af Watch 5.

På dette notat, Indien oplevede den største YoY vækst (57%) i 1H2020 smartwatch markedet, når opdelt efter region. Europa udviste også gode gevinster, og det samme gjorde USA (henholdsvis 9 % og 5 % år-til-år) på trods af de økonomiske konsekvenser af Covid-19. Med hensyn til smartwatch software, WearOS blev anset for at have bevaret sin omtrentlige 10% andel af det globale marked, selv om naturligvis watchOS havde meget mere. Men andre platforme som LiteOS og Amazfit OS griber ind i dem med hastighed.