Amazons bedste britiske anmeldere synes at drage fordel af falske 5-stjernede stillinger

Undersøgelse finder mistænkelig adfærd ved 9 af top 10 britiske bidragydere på feedback.

Amazon’s top UK reviewers appear to profit from fake 5-star posts

Amazon er ved at undersøge de mest produktive anmeldere på sin britiske hjemmeside efter en Financial Times undersøgelse fundet beviser for, at de var profiterer fra udstationering tusindvis af fem-stjernede ratings.

Justin Fryer, nummer et-rangeret anmelder på Amazon.co.uk, gennemgået £ 15.000 værd af produkter i august alene, fra smartphones til elektriske scootere til gym udstyr, der giver sin fem-stjernede godkendelse i gennemsnit en gang hver fjerde time.

SÅDAN FUNGERER DET

Virksomheder når ud til villige korrekturlæsere via grupper på sociale netværk og beskedapps.

På Telegram, opdagede FT en række automatiserede chatbots, der var blevet oprettet for at strømline processen. En skaberen af en sådan chatbot, der sagde, at han boede i Tyskland, sagde hans bot alene havde behandlet mere end 16.000 fem-stjernede anmeldelser i det forløbne år.

Interesserede korrekturlæsere vælger deres ønskede gratis produkt fra et bredt udvalg, bestil det, og derefter flere dage senere uploade bevis for deres fem-stjernede anmeldelse for at få en fuld refusion-og nogle gange en ekstra tilbageslag-normalt via PayPal.

Processen faktureres som risikofri, da kunderne altid kan sende et produkt tilbage til Amazon for at få pengene tilbage, hvis den virksomhed, der søger anmeldelser, forsvinder, som de nogle gange gør.

Gør det på denne måde betyder Amazon lister revisionen som en “verificeret køb,” en foranstaltning gennemført for at reducere falske anmeldelser ved at kontrollere, at en person rent faktisk havde købt produktet.

Overvældende, disse produkter var fra lidet kendte kinesiske mærker, der ofte tilbyder at sende korrekturlæsere produkter gratis til gengæld for positive stillinger. Mr. Fryer derefter synes at have solgt mange af varerne på eBay, hvilket gør næsten £ 20.000 siden juni.

Når kontaktet af FT, Nægtede Mr. Fryer udstationering betalt for anmeldelser-før du sletter sin anmeldelse historie fra Amazons hjemmeside. Mr. Fryer sagde eBay programoversigter, der beskrev produkter som “ubrugte” og “uåbnet,” var for dubletter.

Mindst to andre top 10-rangerede Amazon UK anmeldere fjernet deres historie efter Mr. Fryer. En anden fremtrædende anmelder, uden for top 10, fjernede hans navn og anmeldelser og ændrede sit profilbillede for at vise ordene “gå væk.”

FT’s analyse foreslog ni af Amazons nuværende britiske top 10 udbydere af ratings var involveret i mistænkelig adfærd, med et stort antal fem-stjernede anmeldelser af udelukkende kinesiske produkter fra ukendte mærker og producenter. Mange af de samme poster blev set af FT i grupper og fora, der tilbyder gratis produkter eller penge i bytte for anmeldelser.

Competition and Markets Authority, Storbritanniens konkurrence vagthund, lanceret i maj sin egen sonde i online butikker over “mistænkelige” og manipuleret anmeldelser, som den anslår indflydelse £ 23 milliarder i UK online shopping bruger hvert år.

“Vi vil ikke tøve med at træffe yderligere foranstaltninger, hvis vi finder beviser for, at butikkerne ikke gør, hvad der kræves i henhold til loven,” en CMA talskvinde sagde.

Amazons mangeårige problem med falske eller manipulerede anmeldelser synes at være forværret siden coronavirus pandemisk turboladet antallet af mennesker shopping på sin hjemmeside. Et skøn, fra online gennemgang analysegruppe Fakespot, foreslog, at problemet toppede i maj, når 58 procent af produkter på Amazon.co.uk blev ledsaget af tilsyneladende falske anmeldelser.

“Omfanget af denne svig er forbløffende,” sagde Saoud Khalifah, Fakespot’s administrerende direktør. “Og Amazon UK har en langt højere procentdel af falske anmeldelser end de andre platforme.”

Amazon sagde, at det tog en sådan svig alvorligt og brugte AI til at spotte dårlige aktører, samt overvågning rapporter fra brugere. Det sagde, at det ville undersøge FT’s resultater.

“Vi ønsker Amazon kunder til at shoppe med tillid at vide, at de anmeldelser, de læser, er autentiske og relevante,” selskabet sagde, tilføjer, at det suspenderer, forbyder, og sagsøger folk, der overtræder sine politikker.

Justin Fryer’s Amazon review, and an eBay listing for an identical Item sold from his account the day before.
Justin Fryer’s Amazon anmeldelse, og en eBay notering for en identisk Vare solgt fra sin konto dagen før.

Men Amazon har kendt til aktiviteten på Mr. Fryer konto siden mindst begyndelsen af august, da en bruger af webstedet mailede administrerende direktør Jeff Bezos direkte efter hans klager var blevet ignoreret.

“Jeff Bezos modtaget din e-mail,” en Amazon medarbejder senere svarede, lovede at undersøge Mr. Fryer og de andre højt profilerede konti. En række fremhævede anmeldelser blev efterfølgende fjernet – men der synes ikke at være foretaget nogen bredere handling.

Siden februar har Mr. Fryers anmeldelser fra Kina-baserede mærker inkluderet tre pavilloner, mere end et dusin støvsugere og 10 bærbare computere – samt alt fra dukker til selfie-lys til en “fedtfjernelse” maskine.

Hans bidrag indeholdt typisk en video af produktet taget ud af emballagen, men fint håndteret, med kommentarer meste om de udvendige funktioner og kvaliteten af den kasse, det kom i. Mange af de samme produkter blev derefter opført som “uåbnet” og “ubrugt” på en eBay-konto registreret under Mr. Fryer navn og adresse.

August 13, for eksempel, Mr. Fryer solgt en elektrisk scooter for £ 485,99, syv dage før du sender en gennemgang af det samme produkt på Amazon, beskriver det som “hænderne ned min favorit legetøj”, at han kunne lide “så meget vi købte en anden til min forlovede.”

Når kontaktet i denne uge, Sagde Mr. Fryer punkterne på hans eBay programoversigter var dubletter, og at den anklage, han fik gratis produkter til gengæld for positive anmeldelser var “falsk.” Han sagde, at han havde betalt for det “store flertal” af varer, men kunne ikke sige, hvor meget han havde brugt “off toppen af hovedet.”

“Jeg har relationer med, og jeg kender nogle af sælgerne,” sagde han. “Min partner er kinesisk, og jeg kender en masse af de virksomheder derovre . . . og jeg gennemgår bare.”

I modsætning til bloggere og influencers, der kan acceptere og offentliggøre gratis produkter med korrekt offentliggørelse, Amazons retningslinjer for fællesskabet udtrykkeligt forbyde “at skabe, ændre eller udstationering indhold i bytte for kompensation af enhver art (herunder gratis eller diskonteret produkter) eller på vegne af andre.”

Undtagelsen er virksomhedens “vin” review program, en invite-only ordning, hvor top korrekturlæsere sendes gratis produkter, der ikke er betinget af en positiv gennemgang.

Observatører af Amazons markedsplads siger webstedets algoritmer i høj grad tilskynde til at betale for positive anmeldelser, selv om det betyder at uddiske dyre produkter.

Sammen med pris og leveringstid, anmeldelser er en afgørende faktor i at skubbe produktet op Amazons placeringer og hjælpe med at få algoritmisk beregnet påtegninger, såsom den indflydelsesrige “Amazon’s Choice” badge.

“Du er mere end dobbelt så tilbøjelige til at vælge en ringere produkt online versus det bedste produkt online, hvis der er falske anmeldelser på disse ringere produkter,” sagde Neena Bhati, leder af kampagner på forbrugergruppe Hvilket?. Organisationen har kæmpet hårdt for strengere kontrol af online anmeldelser.