Apple takker nej til at tage 30% nedskæring af betalte online-begivenheder på Facebook

Apple siger, at 30 procent Apple-skat vil vende tilbage ved udgangen af året.

Apple backs down on taking 30% cut of paid online events on Facebook

Facebook har midlertidigt vanæret Apple fra at tage en 30 procent nedskæring af betalte online arrangementer arrangeret af små virksomheder og hostet på Facebook- ting som madlavningskurser, træningssessioner og happy hours. Efterspørgslen efter den slags online arrangementer er steget kraftigt under COVID-19 pandemien.

Apple siger, at det har en mangeårig politik, at digitale produkter skal købes ved hjælp af Apples in-app betalingssystem- og dermed betale Apples 30 procent skat. I modsætning hertil er virksomheder, der sælger fysiske varer og tjenester ikke kun tilladt, men forpligtet til at bruge andre betalingsmetoder (muligheder her omfatter Apple Pay, som ikke tager sådan en stor nedskæring).

For eksempel er en personlig madlavningskursus ikke et digitalt produkt, så en virksomhed, der sælger madlavningskurser via en iPhone-app, behøver ikke at give Apple en nedskæring på 30 procent. Men hvis den samme virksomhed tilbyder en virtuel madlavningsklasse, mener Apple, at det er et digitalt produkt og kræver en nedskæring på 30 procent – i hvert fald hvis kunden betaler for klassen ved hjælp af en iOS-enhed.

Sidste måned, Facebook meddelte, at det ville begynde at tilbyde en ny funktion for små virksomheder til at være vært betalt online begivenheder. Facebook har givet afkald på eventuelle gebyrer for det første år, så små virksomheder til lomme 100 procent af indtægterne. Men Apple nægtede at rokke sig på sin 30 procent tage.

Spørgsmålet kom til et hoved i slutningen af august, da Facebook afslørede, at Apple ikke engang ville tillade Facebook at informere brugerne om Apples 30 procent tage. Facebook ønskede at have en besked på kassen skærmen, der sagde “Apple tager 30 procent af dette køb.” Men Apple anså denne besked for “irrelevant” og tvang Facebook til at fjerne den, før de godkendte Facebooks opdatering.

Udsættelsen er kun midlertidig. Apple siger, at det har givet Facebook indtil udgangen af året til at skifte fra Facebook Pay til in-app køb-og dermed begynde at betale Apple 30 procent-for online-begivenheder. Apple udvider den samme høflighed til Airbnb og ClassPass.

Denne afdragsfri periode er dog ikke tilgængelig for spilskabere, som Apple hævder ikke er fysiske virksomheder, der er blevet påvirket af COVID-19.