AAOS negle bilen platform fundamentals, men det har brug for flere apps og funktioner.

Please don't actually drive while wearing a giant Android mask.
Forstørre / Vær venlig faktisk ikke at køre, mens iført en kæmpe Android maske.

Kan Google gøre for at bil infotainment hvad det gjorde ved smartphones?

Hver bilproducent i dag nødt til at omfatte en infotainment system med sin bil, og det betyder at udvikle et operativsystem, hvilket gør en UI, der ikke er forfærdeligt, at opbygge en SDK og app økosystem, og gør en million andre ting bilproducenter har ikke typisk behov for at gøre. I lyset af alt dette trækker Google Android-smartphone-playbook og fristende bilproducenter ud med en bilspecifik version af Android, kaldet “Android Automotive OS.”

“Lad os bygge dit operativsystem!” Google væsentlige fortæller bilproducenterne. “Vi har fantastisk hardware- og berøringssupport, tredjepartsapps og et velkendt udvikler-SDK! Vi leverer Google Maps, Google Assistents stemmekommandoer og Play Store! Vi opdaterer endda kodebasen med månedlige sikkerhedsopdateringer! Bedst af alt, for dig, er det gratis! Du skal blot underskrive denne kontrakt, så du kan inkludere alle vores apps og tjenester.”

Vi har dækket Google-pushet i infotainment, siden konceptet først blev demoet på Google I/O 2016, men nu begynder faktiske kommercielle biler med Googles operativsystem at sende. Den første Android Automotive bil (og kernen i dagens gennemgang) er Polestar 2, en helt elektrisk køretøj fra Volvos nye datterselskab, Polestar. Volvo også er shipping Android Automotive i XC40 Recharge, og et væld af andre virksomheder har tilmeldt sig Googles infotainment system: Ford, GMStellantis (Dodge, RAM, Jeep, Fiat, Chrysler, Peugeot, Opel, osv.), og Renault-Nissan-Mitsubishi. Uanset dit præferencemærke vil du se meget mere af Android Automotive i fremtiden.

Før vi skifter denne anmeldelse i gear, er vi nødt til at give vores sædvanlige Google-er-forfærdelig-at-branding ansvarsfraskrivelse: Android Automotive er ikke Android Auto, Googles forventede bil interface, der fungerer som selskabets konkurrent til Apples Car Play. Android Auto kører på din smartphone og bruger bilen infotainment system som en ekstern skærm. Din bils lager infotainment system stadig eksisterer som … noget andet, det bevæger sig bare ud af vejen for din forventede smartphone-grænseflade.

På den anden side er Android Automotive OS (AAOS) helt anderledes. Det er bilen infotainment system. Vi kører Android Automotive på “bare metal” af bilen. Det styrer ikke kun kort og medier, men aircondition, lys, rideindstillinger, sædeplacering, kameraudsigt og de fleste andre bilindstillinger. Du behøver ikke en smartphone, da Android Automotive OS er installeret på bilens computerlagring. En indbygget version af Play Store giver dig endda mulighed for at downloade apps direkte til din bil. Bilen er som verdens største Android-enhed.

Indholdsfortegnelse

Den stigende bølge af bil infotainment?

Bil infotainment software er stadig et varmt rod af fragmenteret udvikling, der er næsten helt op til bilproducenten at finde ud af. I det store og hele går hvert firma på markedet med et brugerdefineret operativsystem. Og hvis vi ser på, hvordan smartphone- og pc-markederne har spillet ud, virker det ikke som en levedygtig langsigtet løsning. Dell, Lenovo og HP fremstiller ikke pc-operativsystemer, og Samsung, BBK og Xiaomi laver ikke(succesfulde)smartphone-operativsystemer. Bortset fra Apple fokuserer alle disse hardwarevirksomheder på hardware, og operativsystemet er licenseret fra et softwarehus. Telefon- og pc-markederne startede begge, hvor markedet for bilspekulering nu er, hvor hardwareleverandører alle bygger et utal af forskellige softwareløsninger, men efterspørgslen efter bedre applikations- og hardwaresupport har fået begge industrier til at samle sig omkring en eller to OS’er hver.

Indtil Lanceringen af Android Automotive har der virkelig ikke været nogen platformopbygningsoperativsystemleverandører, der tilbyder løsninger til markedet for bilinformation. Den største spiller, der tilbyder en dygtig kerne OS er Blackberry’s QNX, men Blackberry er pitching QNX som “middleware” i stedet for som en app platform. Blackberry’s app strategi synes at fast være “lad en anden beskæftige sig med det,” med web apps og CarPlay / Android Auto som sin app løsning. Microsoft plejede at tilbyde en bil OS, men dens store partner, Ford, sprang på virksomheden for QNX og er på vej til Google i 2023. Selv da var Microsoft ikke pitching en fuld app økosystem.

Googles flytte ind i bilen infotainment plads i dag føles meget som sin flytte ind i smartphone plads i 2008. Der er en million forskellige bilproducenter, der alle sender forskellige operativsystemer uden noget centralt appdistributionssystem. Selvom to virksomheder bruger lignende operativsystemer, skal appudviklere stadig understøtte, opdatere og vedligeholde individuelle apps til hver producentplatform. Pandora er et godt eksempel på en app, der virkelig er dedikeret til bilsupport – den har over 20 bilmærker, der er angivet på supportsiden. Dette tal er lidt fluffed op takket være virksomheder som GM deler en platform på tværs af fire bilmærker, men det er stadig et latterligt højt antal apps til at støtte.

The Polestar 2, our big Android device.
Polestar 2, vores store Android-enhed.



Bortset fra QNX har bilproducenterne skrabet deres egne løsninger sammen. Masser af virksomheder ruller med en Linux-distribution, enten af deres eget design – som Tesla (en infotainment stand-out) og BMW– eller som en del af Linux Foundation’s “Automotive Grade Linux” projekt, som er begunstiget af Toyota. Med henblik på denne anmeldelse er det især interessant, at der er mange Android-gafler derude, der driver infotainment uden Googles involvering. Honda infotainment systemer er alle baseret på Android, hvor som helst fra version 4.0.4 til 6.0, mens Hyundai og Kia er op til Android 4.2. GM’s nye infotainment software er baseret på Android 6.0, og virksomheden rodet det op så dårligt der er en gruppesøgsmål over de mange spørgsmål, systemet har. Udført godt eller ej, disse er alle groft forældede versioner af Android.

På smartphones får Android en dårlig rap for den langsomme (og ofte ikke-eksisterende) udrulning af opdateringer fra producenter, hvor virksomheder som Samsung tager 3-6 måneder at udrulle de nyeste OS-opdateringer til sin lineup. Det er dårligt i forhold til iOS (og Pixel-telefoner, tror jeg) med deres dag-en opdateringer, men det ville være en utrolig forbedring for bilen infotainment plads. Android Automotive på Polestar 2 er baseret på Android 10, et OPERATIVSYSTEM, der kun er halvandet år gammelt (i stedet for den 6- til 9-årige version af Android, som Honda, Hyundai og GM beskæftiger). Fra april 2021 fik bilen sin sidste sikkerhedsopdatering i december 2020. Igen, det er dårligt for en telefon, men langt bedre end at rulle rundt med otte års fejl og sikkerhedssårbarheder i din Android 4.2-drevne Kia.

Med Android Automotive, tror jeg ikke pointen lige nu er at gøre en blow-by-blow funktion sammenligning med andre infotainment systemer derude. Franky, Android Automotive ville tabe. Det er faktisk en smuk beta-følelse operativsystem mangler mange funktioner. Du vil helt sikkert få en bedre oplevelse fra noget som en Tesla, og jeg tror, at selv Android Auto, der kører på en telefon, måske er at foretrække.

I stedet, hvad du får lige nu er en stabil platform, der føles som det er bygget til fremtiden, i modsætning til de teknologiske blindgråg, der udgør de fleste moderne bil infotainment systemer. Dette er en solid version 1.0 OS, der er kompetent udviklet og vedligeholdt, med en centraliseret app-butik, et velkendt SDK og en eller to dræberapps. Forudsat at Google ikke gør Google-tingen og uforklarligt dræber Android Automotive (i dette tilfælde er de sandsynligvis kontraktligt forpligtet til ikke at gøre dette), vil der være en version 2 og 3 af denne software sammen med en række månedlige sikkerhedsopdateringer. Denne pakke ville være meget, meget mere, end du kan sige for de fleste bil operativsystemer.

En enkelt bilproducents infotainment-system, der kun er godt, hjælper den bilproducent, men ligesom Android-for-telefoner-modellen kan Android Automotive være et stigende tidevand, der kan løfte alle både. For alle disse bilselskaber, der synes at være ligeglade så meget om infotainment, her er en licensable operativsystem, der er dramatisk bedre end de gamle codebases disse selskaber skovler ud af døren. Det er nemmere at komme i gang, det leveres med et appvalg, og det er svært at gå galt med overskriftsfunktionens punkt i “Vi har Google Maps!”

Det grundlæggende i AAOS

Android Automotive har været under udvikling for evigt. Google-medarbejder LinkedIn-profiler fortæller os, at projektet startede i 2014. Internt hos Google er Automotive vokset gennem “7 Android dessert udgivelser”, hvilket sandsynligvis betyder, at det har eksisteret siden mindst Android 5.0 Lollipop. I betragtning af at de første rygter pegede på en Android 6.0 Marshmallow (2015) udgivelse, tjekker det ud. Google har sneget bil-centreret funktioner i mainline Android udgivelser i årevis.

I dag er Android Automotives nyeste version, som du faktisk kan køre, selv på emulatoren, baseret på Android 10. Google indsendte produktbemærkninger til “Android Automotive 11” med nogle fantastiske funktioner som søgbare indstillinger og multizone-lyd, men det er ikke tilgængeligt nogen steder, så vidt vi kan fortælle. (Hvornår kommer Google Pixel Car ud?) Polestar 2 blev først sendt med Android 9, den første kommercielle udgivelse af Android Automotive, men det varede omkring en måned og blev opgraderet til version 10 i januar 2021. Tilsyneladende, ligesom Android TV eller Wear OS, kan Google gøre under-the-hood OS opgraderinger uden at ændre over-bord interface så meget. Når vi taler om de andre Android-formfaktor-spin-offs, var det en overraskelse at se, at Android Automotive er open source– du kan grave det ud af den sædvanlige AOSP-repo. Jeg siger det er en overraskelse, fordi mens Android til telefoner er berømt open source, Android TV, Android Things(RIP),og Wear OS er ikke.

Google laver månedlige sikkerhedsopdateringer til Android Automotive, komplet med de sædvanlige sikkerhedsbulletiner udgivelser ligesom en telefon. Disse opdateringer inkluderer alle rettelserne fra de almindelige Android-sikkerhedsbulletiner. Men da de kun liste yderligere, Automotive specifikke problemer, har de hidtil alle været blank. Polestar 2 har i gennemsnit en OTA-opdatering om måneden siden dens udgivelse, selvom disse opdateringer desværre ikke har inkluderet Android-sikkerhedsopdateringer. Fra april 2021 var den seneste opdatering til Polestar 2 kun en sikkerhedsrettelse fra januar 2021.

Automotive er den eneste Android formfaktor ud over de vigtigste codebase at få sikkerhedsbulletiner, og sammen med kildekoden tilgængelighed, Google gør det synes hoved-og-skuldre vigtigere og Android-lignende end Android TV eller Wear OS. Automotive er klart Googles anden favorit smag af Android.

The home screen is split into four quadrants
Forstørre / Startskærmen er opdelt i fire kvadranter

Der er faktisk et væld af Android-analoger, der er blevet genskabt til Automotive. Mens Open Handset Alliance er en gruppe af smartphone OEM’er dedikeret til Android, Automotive har Open Automotive Alliance, som er en Google-ledet gruppe af producenter, der bringer Android til biler. På telefoner er Android gratis og open source, men Google vil virkelig gerne have det, hvis du licenserede den proprietære “Google Mobile Services” appsamling, der bringer ting som Play Store, Google Maps og Google Play Services. På Android Automotive har Google producenterne tilmelde sig den proprietære “Google Automotive Services” med bilversioner af Maps og Play Store.

Android Automotive er skinnable, ligesom en smartphone. Bilproducenter kan få det til at se ud som hvad de vil, bare med Android-kodebasen, API’er og appøkosystem nedenunder. At basere vores første gennemgang af Android Automotive på Polestar 2 er lidt akavet, da vores eneste kommercielle kig på operativsystemet er denne version, der er blevet flået af Polestar – det er meget som at prøve at finde ud af nye Android-funktioner ved at se på en Samsung Galaxy-telefon. Det er ikke nødvendigvis klart, hvilke funktioner og begrænsninger der er skyld (eller kredit) af Google eller Polestar. Vi kan hjælpe med dette lidt ved også at fyre op for Android Automotive-emulatoren i Android Studio, hvilket vil give os en ubeskinnet version af operativsystemet, men det er uklart, hvor færdigt det er, da det faktisk ikke sendes på noget. De andre ulemper ved emulatoren er, at den er fanget inde i en computerskærm med begrænset adgang til omverdenen, og den er designet til en meget mindre skærm end Polestar. Men vi gør vores bedste her.

Den hands-down mest skuffende ting om Android Automotive for mig er, at udvikleren mode er helt deaktiveret på produktionen biler. Du kan ikke sideloade apps eller binde en bærbar computer til bilen og køre ADB eller trække apps ud af bilen eller tage skærmbilleder. Dette er skuffende først, fordi jeg ikke kan have det sjovt– jeg ønskede at benchmarke en bil og sideloade en masse dumme, upraktiske apps – men det ser også ud til, at det ville gøre udviklingen sværere, end den behøver at være. Der er bare ingen måde at teste en Automotive app på en egentlig bil.

Sikkerhed er en konstant bekymring med disse bilcomputere. AAOS får se bilens hastighed, gear og parkeringsbremsestatus, og det kan justere brugergrænsefladen i overensstemmelse hermed for apps, der ikke er “sikkerhedsoptimeret.”. Der er en hel tjeneste, der administrerer sikkerhedsbegrænsninger for brugergrænsefladen baseret på den aktuelle kørselstilstand. Nogle funktioner kan deaktiveres fuldstændigt, når du flytter, f.eks. Bluetooth-opsætning, Play Butik eller bilmanualen, og apps kan justere eller deaktivere individuelle funktioner, mens de flyttes, f.eks. I Android 11 er der også en sikkerhedsbegrænsningstilstand for passagerer, som formentlig ville åbne op for flere funktioner, når en anden person er i bilen.

Ligesom alle andre infotainment system, bilproducenter er ansvarlige for at afgøre, hvad der er og ikke er sikkert i hver kørsel mode, og disse beslutninger er ofte lavet med lokale regulerende organer, ligesom National Highway Transportation Safety Authority (NHTSA) i USA. I fremtiden kan en bil med mere avancerede autonome funktioner åbne funktionssættet mere, mens du ruller ned ad vejen.

Når vi taler om bilen, lad os kort tale om vores store Android-enhed. Hardwaren i disse biler er altid interessant. På en telefon drejer hvert enkelt hardwarevalg sig om strømforbrug, hvor OEM’er presser på for at få små ~ 4000 mAh-batterier til at vare så længe som muligt. Som en helt elektrisk bil med et 78 kWh batteri har Polestar 2 dybest set uendelig strøm for så vidt angår en computer (lad os se … på standard 3,8 smartphone volt, 78 kWh ville være 20 millioner mAh!). Du kan fylde bilen med gaming stationære pc-dele, hvis du vil, og det ville sandsynligvis være fint.

Tidligere har vi også talt om, hvordan den tre-til-fem-årige udviklingstid for en bil påvirker infotainment-computeren negativt. Det ser ud til, at disse computerkomponenter vælges i begyndelsen af udviklingsperioden, og selvom ingen bekymrer sig om, hvorfor din motorteknologi er tre til fem år gammel, kan det være et stort problem for en computer. Polestar 2 infotainment hardware holder sig stadig til denne filosofi, og denne “2021” køretøj leveres med billige pc-dele fra 2016, ligesom Intel Atom A3900, der driver systemet. Dette er baseret på Apollo Lake arkitektur, som blev annonceret samme år som Kaby Lake. Dette er en 14nm (selvfølgelig) arkitektur bygget til billige pc’er, IoT, og for “A” linje, bilindustrien bruger. Det ser ikke ud til, at bilproducenter er blevet bedre til at vælge moderne hardware, men på dette tidspunkt er 6-årige pc-dele hurtige nok til at køre Android godt.

The Polestar 2 interior asks "What if we just glued an iPad to the dashboard?"
Enlarge / Polestar 2 interiør spørger “Hvad nu hvis vi bare limet en iPad til instrumentbrættet?”Polestar

Jeg kan godt lide at forestille mig, at en Volvo designer en dag sad i deres bil, tage noter på en iPad, brainstorming hvad fremtiden for in-dash infotainment skal se ud. Pludselig, en Eureka øjeblik ramte Volvo designer, de holdt deres iPad op mod instrumentbrættet, triumferende råbte “Det er det!” og Polestar 2 interiør blev født.

Den 11,15-tommer, 1536×1152 center infotainment skærmen ser ud præcis som om nogen limet en iPad til instrumentbrættet, helt ned til de store, gribelige kanter og en fuldt gengivet tilbage sag, der lader skærmen flyde over den normale instrumentbrættet linjer. Engang spurgte nogen mig, om der var en knap, der ville skubbe faux-tabletten ud af instrumentbrættet. Det er der ikke, men jeg forstår fuldt ud, hvorfor De ville nå frem til denne antagelse.reklamehttps://172263c548bb4698665ef8e1e5ff6ad0.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

En smartphone touchscreen har en oleofobisk belægning til at skære ned på fingeraftryk, men det ser virkelig ikke ud som Polestar 2 touchscreen har nogen belægning på det overhovedet. Det er sådan en fingeraftryksmagnet, bilen leveres med en rengøringsklud. Der er ingen alternative kontroloverflader til Android Automotive-grænsefladen, så du rører meget ved skærmen.

Ud over den midterste skærm, er der også 12-tommer “førerens skærm” bag rattet, som erstatter alle de sædvanlige ringer og sådan. Fordi denne skærm kører missionskritiske regeringsregulerede genstande som speedometeret, kan det ikke drives af Android og kører i stedet et realtids-OPERATIVSYSTEM, der aldrig vil halte. Android kan stadig sende det et Google Maps-billede, men bortset fra det og de sædvanlige bilstat-udlæsninger gør det ikke meget.

Til tilslutning leveres Polestar 2 med tre års AT&T LTE-tjeneste inkluderet, og der er indbygget Wi-Fi, som du kan lappe ind i dit hjemmenetværk.

Opsætningsprocessen – Hvad er en telefon?

Lad os få sat op. Her er den første skærm.
Skærmen Google Services vises, før du overhovedet logger på.
Du kan logge ind med din telefon, men AAOS vil ikke rigtig trække nogen data fra den.
Logon på skærmen viser dette dejlige QWERTY-tastatur.
Populære apps promoveres derefter, men det ved ikke, hvilke apps du normalt har på din telefon.

Opsætning til Android Automotive er ligesom en Android-telefon. Ovenstående galleri er den rækkefølge, skærmene pop-up i, så pop-up siger “Din infotainment system bruger Google-software, acceptere ToS, ellers” dukker op, før du nogensinde logge ind på en Google-konto. Google vil få brugsdata, diagnostik og blive involveret i opdateringsprocessen. Du kan enten trykke på “Jeg accepterer” eller begynde at gå til din destination.

Efter den obligatoriske accept af Googles servicevilkår kan du faktisk springe over at logge ind på en Google-konto. Uden en konto kan du stadig bruge standardapps, radio, Bluetooth-forbindelser og Google Maps. Du kan dog ikke få apps fra Play Butik.

For at logge på kan du enten skrive en speciel WEBADRESSE i en telefon – ligesom opsætningen på et tv – eller, da vi har en stor berøringsskærm, bare poppe et stort QWERTY-tastatur op og indtaste dine oplysninger direkte. Da dette er et system baseret på Android, understøtter det flere brugere, så en bil kan understøtte flere personer med forskellige Google-konti, forskellige apps og forskellige data, alle krypteret og adskilt fra hinanden. Skift brugere vil endda ændre ting som sæde og spejl position, og brugerne kan være bundet til visse keyfobs, så bilen vil vide, hvem du er.

System Services gets to be user 0, and every human user runs on top of that.
System Services bliver bruger 0, og alle menneskelige brugere kører oven i det.

Sjov kendsgerning: Du er aldrig den primære bruger på et Android Automotive-system. Den første bruger, som du ikke kan oprette eller redigere, er altid den “hovedløse systembruger”, og alle faktiske brugerkonti er “sekundære” og kører oven på systembrugeren. Systemet er en “hovedløs” bruger, hvilket betyder, at det ikke viser nogen brugergrænseflade, og folk interagerer aldrig med det, men det er vært for alle systemtjenester og kører altid i baggrunden. Dette er i modsætning til almindelig telefon Android, hvor 1 bruger = 1 menneske. En almindelig bilbruger får dog talt som “admin”, og den person kan få andre brugere. Der er også en bestemmelse for “Gæst” brugere med flygtig data.

Android 11 (igen, ikke på Polestar eller på noget, overhovedet) planlægger for samtidig multibruger støtte, som lyder pænt. Forestil dig, at føreren er logget ind med alle deres kontakter og kortdata, og en passager eller børnene i ryggen kan også logges ind med adgang til alle deres medier.

Det er lidt chokerende, hvor lidt Android Automotive bekymrer sig om din telefon. Det er en fuldgyldig Android-enhed, og den er virkelig ikke interesseret i din lommecomputer … men jeg tror du kan vedhæfte den som en generisk Bluetooth-enhed, hvis du vil. Når bilen er logget ind, trækker den dine kontakter og Google Maps-bogmærker ned fra din Google-konto, men skuffende nok handler det om det. Google ved, hvilke apps du bruger på din telefon, men i modsætning til telefonbaseret Android Auto vil Android Automotive OS ikke forsøge at forbinde disse prikker og bringe nogen velkendte apps over. Du bliver nødt til at grave gennem Play butik for at finde dem.

Den ene anden telefonfunktion, som Polestar lappede ind efter vores tid med bilen, var en app til din telefon, så du kunne bruge din telefon som bilnøgle og (endelig) lade dig fjernstyre opladningsstatus. Da Android er en telefon OS og Google er en af verdens største app udviklere, det slags føles som en omfattende, stand telefon app rammer er noget Android Automotive bør hjælpe med, men Google havde ikke noget at gøre med Polestar 2 app.

Når du finder dine velkendte apps, vil AAOS gøre et godt stykke arbejde med at logge dig ind takket være Google Autofill, som er problemfrit integreret. For eksempel, efter at jeg manuelt fandt apps, bilen var i stand til at suge ned min Pocketcasts og Spotify kontooplysninger i blot et par vandhaner, hvilket var meget rart.

Den Polestar 2 startskærm basics

The home screen has many of the same components of a phone, but in a different layout.
Forstørre / Startskærmen har mange af de samme komponenter i en telefon, men i et andet layout.

Når du er konfigureret, får du vist startskærmen og den grundlæggende navigation. Komponenterne her vil være velkendte, hvis du har brugt en Android-telefon før, men layoutet er lidt anderledes. Der er en statuslinje med et pull-down-meddelelsespanel øverst på skærmen, ligesom en telefon. Derefter er det en overraskelse at se systemnavigation lige under statuslinjen med fire elementer: bilkameraerne, bilindstillingerne, appskuffen og brugerskift. Ligesom Navigationslinjen “tilbage, hjem og de seneste apps” forbliver denne bjælke på skærmen hele tiden, selv når du er inde i en app.

HVAC-kontrollerne lever nederst på startskærmen. De forbliver generelt nederst på skærmen for de fleste apps, men hvis de skjuler (som når du ruller gennem indstillingerne), kan du generelt stryge op fra bunden af skærmen for at få adgang til dem. Under det er der hjemmeknappen som en kapacitive hardwareknap, der bor i displaykanten.

Hovedstartskærmområdet er et 2×2-gitter, og som standard viser det kontrolelementer til Maps, Google Assistent, opkald og kontakter fra en tilsluttet telefon og medier. Hver enkelt af disse firkanter kaldes en “flise” af OS, og det lyder som måske udviklere en dag vil være i stand til at tilslutte til dette, men ikke endnu. Mange af fliserne er næsten ubrugelige. Feltet Kort viser kun tekst om din destination, en måde at stoppe med at navigere på og permanente genveje til at søge efter en ladestation eller mad. Det viser aldrig nyttige oplysninger, som siger, den næste tur, og det viser faktisk aldrig et kort. Det føles som et gigantisk appikon mere end noget andet.

Google Assistant-pladsen er også temmelig ubrugelig: den huser en enkelt mikrofonknap for at starte stemmegenkendelse og intet andet. På stort set alle Android-enheder og formfaktor er Google Assistent en pop-up, og det ser ud til, at det også ville være en mere passende grænseflade her. Personligt ville jeg aldrig ønsker at trykke på skærmen mikrofon-knappen i betragtning af, at 1) der er allerede en hardware-knap på rattet, og 2) den “OK Google” hotword virker ligesom det gør på en telefon. Bare råbe “OK Google” sammen med din kommando, til enhver tid, og bilen vil gøre det.

Nederst til venstre “Telefon” sektionen er igen bare en samling af status og navigationsknapper. Det bruger omkring halvdelen af sin plads notering navnet på din telefon og en skrevet ud besked om dit signal styrke (kunne det ikke bare være normal signal barer?). Nedenfor er der tre knapper, der linker til stjernemarkerede kontakter, opkaldshistorik og den fulde liste over kontakter. Ligesom kortene firkantede, er disse alle knapper, der åbner lister. Det ville være rart at have mere direkte opkaldsknapper, som f.eks. en tilpasselig liste over hyppige kontakter, som du kan ringe til med et enkelt tryk.

Det eneste felt i denne startskærmopsætning, vi giver høje karakterer til, er mediesektionen, som faktisk viser nyttige oplysninger og giver dig meningsfulde handlingsknapper. Først kan du se dit valgte medieappikon og derefter medieoplysninger som sangnavn, kunstner og album (eller anden tekst, hvis du lytter til en podcast). Nedenfor, der er tre medier kontrol, for sange, du får den sædvanlige tidligere, spille / pause, og næste, og baggrunden er dit albumcover. Dette er en stor flise, fordi det rent faktisk gør noget.

The app drawer/home screen customization screen.
Forstørre / Appskuffen/startskærmens tilpasningsskærm.Ron Amadeo

Det dækker alle fire fliser, men husk, at denne skærm kan tilpasses. Så hvis du trykker på den tredje knap på den øverste navigationslinje (den med fire firkanter i et 2×2-gitter), får du et kig bag kulisserne på startskærmen, og i stedet for et 2×2-gitter med fliser får du et 2×2-gitter med appikonmapper. Den måde, det fungerer på, er virkelig mærkelig. Dette er en liste over alle apps på din enhed, så det svarer til App-skuffen, men det er i fire sektioner. Du kan flytte appikoner mellem hver sektion af gitteret, og som standard bliver den første app i hver sektion feltet på startskærmen. Hvis der er flere apps i et af de fire sektioner, kan du stryge ned på det pågældende felt og afsløre listen over apps, og derefter kan du trykke på en app for at starte fuldskærmsgrænsefladen. Når du går tilbage til startskærmen, vil det sidste ikon, du trykkede på, nu være flisen. Der er som standard kun flere ikoner i mediefeltet, så du kan stryge ned på mediefeltet for at få adgang til flere medieapps.

Skærmen kan tilpasses, men der er kun disse fire felttyper, så enhver “tilpasning” af startskærmen betyder at slukke for nogle af de eksisterende fliser og erstatte dem med kopier af mediefeltet til forskellige apps. Du kan have en startskærm, der udelukkende består af YouTube Music, Spotify, Pocketcasts og Bluetooth-afspilleren, hvis du vil, og din bil vil være en medieafspillermaskine.

Problemet med hele dette flisesystem er, at dette også er den primære måde at starte apps på, så hvis en app er god, men flisen er forfærdelig (som at sige Google Maps), betyder hurtig adgang til det at dedikere en fjerdedel af startskærmen til den. Det ville være rart, hvis vi som på en normal Android-startskærm kunne have et eller to fliser (eller widgets) til apps, der har gode fliser, og derefter vores foretrukne appikoner.

Med undtagelse af mediesektionen er hver enkelt startskærmknap bare navigationsknap, hvilket fører til yderligere skærminteraktion. Det ville være rart, hvis knapperne faktisk udførte en handling, som at navigere til et yndlingssted i Google Maps eller ringe til en bestemt kontakt. Det, der virkelig er frustrerende, er, at disse genvejstyper allerede eksisterede i almindelig telefon Android, men uanset af hvilken grund er de blevet skåret fra Android Automotive. Du kører rundt med denne grænseflade, og det skal stræbe efter at være meget konfigurerbart for at lade dig udføre dine almindelige opgaver med et enkelt tryk, så du er mindre distraheret og en sikrere chauffør. Men i stedet for at gøre noget nyttigt, åbner næsten alle knapper på startskærmen i øjeblikket en liste over ting.

Det er godt, at du kan tilpasse startskærmen, men der er ikke meget jeg ønsker at gøre, når tre af systemets fire flise typer er dårlige. Som et resultat føles startskærmen temmelig ubrugelig som andet end en appstarter. Og som en appstarter viser den dig kun fire apps på én gang. Yuck.

Den gode nyhed for andre bilkøbere er, at det ser ud som om vi kan bebrejde en masse af startskærmens lav-funktionalitet design på Polestar. Dette er trods alt et flået OPERATIVSYSTEM, og i tilfælde af startskærmen har det næsten intet at gøre med android automotive OS-standardlayoutet. Googles billede af “Stock” Android Automotive, ovenfor, (som jeg er nødt til at understrege, endnu ikke eksisterer nogen steder, selv på emulator) virker som om det har en langt mere nyttig layout. For det første opdeler det skærmen i halvdelen, med den vigtigste app, Google Maps, der kører øverst på skærmen. Dernæst viser det vejret og datoen – som begge ville være gode tilføjelser til Polestar 2 – efterfulgt af hvad der ligner to fliser, en til Spotify og en til Kalender. nå! En kalender flise! Det ville være dejligt, hvis det eksisterede. Det ser ud som det links direkte til retninger for en begivenhed.

Vi får også at se Googles tage på navigationslinjen, hvilket giver meget mere mening end Polestar’s. Denne stil af navigationslinjen, som er fyldt med genveje til funktioner, stiller spørgsmålet: “Hvad er de vigtigste funktioner i en bil computer?” Svaret fra Googles navigationslinje er “Maps, musik, telefonopkald, apps og notifikationer”, hvilket lyder for mig som et fantastisk A+ svar. Polestar 2-navigationslinjen besvarer det samme spørgsmål med “Kameravisninger, bilindstillinger, apps og brugerskift.”. Polestar tager fejl, og det gør det besværligt at navigere i brugergrænsefladen.

Bestanden Android Automotive billede virkelig trækker en skarp kontrast mod Polestar’s design beslutninger. Tre af de fire knapper i Polestar 2’s navigationslinje er ubrugelige. Der er ingen begrundelse for at løfte disse elementer til de vigtigste, øverste niveau bar i UI, og det virkelig føles som Polestar bare brugt navigationslinjen som en losseplads for alle deres ting, mens de mindre vigtige Google ting kunne bo et andet sted i UI.

Lad os gå ned på listen: Kamerafanen er helt unødvendig, da den er deaktiveret det meste af tiden (mens du er i parken, og mens vi bevæger os over parkeringspladsens hastighed) og åbnes automatisk, når den er aktiveret og nyttig (bakning og lav hastighed parkering for 360 objekt undgåelse). Du kan helt fjerne det fra brugergrænsefladen, og det ville sandsynligvis være fint for 99 procent af scenarierne. Næste op er bilen knappen, som er bare bilens indstillinger, og efter picking ting som den indvendige belysning farve og rat føler, vil du sandsynligvis aldrig røre ved det igen. Den ene daglige nyttige element i her er batteriopladning status, som er super vigtigt, men det føles virkelig som det skal være en startskærm flise, ikke noget begravet i bilens indstillinger. Vi har allerede dækket Apps – et fint afsnit på øverste niveau, der fortjener at være her. Den sidste knap er brugerkontoknappen (mærket “R”, fordi jeg er “Ron”. Hej.) og igen er dette en indstilling, som du aldrig vil røre efter den første uge. Det giver dig mulighed for at gøre ting som at tilføje en ny bruger, slette en gammel bruger og oprette en skærmlås. Den mest sandsynlige grund til at bruge dette er til brugerskift, men det gør det ikke til et navigationselement på øverste niveau. I telefon Android, for eksempel, bruger skifte liv omkring to skærme dybt i pull-down anmeldelse panel. Du kan også skifte bruger automatisk med flere taster, hvilket gør denne fane endnu mindre nyttig.

Med Polestar navigationslinje er den måde, at det er, er der ingen måde at hoppe direkte fra Maps til medier, som er mine to mest anvendte funktioner. Hver appkontakt kræver, at du først hopper tilbage til startskærmen og tilføjer flere tryk og flere distraktioner til din rejse. Google-versionen, som har dedikerede knapper til de tre øverste skærme i “Maps”, “Media” og “Calls”, ser så, så meget bedre ud.

Play Store og den meget, meget tidlige begyndelse af en bil app økosystem

Play-butikken.
Når du kun har 30-ish-apps, kan du få en “Udforsk alle apps”-skærm.
De enkelte appsider ligner en telefon.
Du har appopdateringer!
Google Play Bøger (til lydbøger) viser 1 milliard downloads, fordi det kun er telefonlisten, hvilket er en bummer, hvis du ville have anmeldelser og kommentarer om bilgrænsefladen.
Pop op-pop op-op-tilladelser til en app. Har jeg nævne displayet var et fingeraftryk magnet?

En af de største introduktioner af Android Automotive OS er Play Store til biler. Den faktiske Google Play-app (som er deaktiveret, når du flytter) virker nøjagtigt som telefonversionen, men uden nogen appkategorier, fordi der er så få apps lige nu. Du kan gennemse en stor liste over apps; tjek beskrivelser, anmeldelser og skærmbilleder; og installere og afinstallere, hvad du vil. Funktionerne og layoutet for en appoversigt er nøjagtigt de samme som en telefon. Det hele fungerer fint, og du kunne virkelig ikke bede om noget mere fra en App Store-klient.

Da dette stadig er Android, er der avancerede funktioner, du ikke finder på de fleste andre bil-OPERATIVSYSTEMer, som et fuldt fungerende tilladelsessystem. Apps skal anmode om adgang til din placering, kontakter, lagerplads og en masse andre følsomme områder for at fungere, og du vil være i stand til at kontrollere det hele.

Hvad angår de apps, du finder i App Store, skal du ikke forvente meget. Android Automotive app-økosystemet har meget arbejde at gøre. Jeg talte 31 apps i Automotive Play Store. Det er det samlede antal, herunder fire apps, der er en del af operativsystemet: Google Maps, Play Services, tastaturet og Google Assistent. De apps, jeg faktisk har hørt om, er Spotify, YouTube Music, Tidal, Pocket Casts, iHeartRadio, TuneIn Radio, NPR One og Google Play Books (til lydbøger).

Hvis du ikke har gættet fra listen endnu, er de eneste understøttede apps på Android Automotive medieapps. Android Automotive OS bruger den samme appplatform som Android Auto, den forventede telefongrænseflade. Mens den projicerede telefongrænseflade understøtter apps til medier, beskeder og kort, understøtter Automotive kun tredjepartsmedieapps indtil videre. Messaging apps er en stor del af Android Auto, og ikke at kunne få nogen beskeder (overhovedet) på Android Automotive er virkelig skuffende og et stort hul i funktionaliteten. Phone Android Auto understøtter alternative kortapps som Waze, men der er ingen mulighed for Android Automotive OS. For the record, der er omkring 250 apps til telefonen version af Android Auto, så OS har en masse arbejde at gøre.

Hej se! En anmeldelse. Dette er en yderst sjælden forekomst, da messaging-apps ikke understøttes.
Dette er den mest aktive, som meddelelsespanelet nogensinde vil blive.

Interface design til biler primært drejer sig om sikkerhed, og udviklere skal overholde en enorm mængde af regler fra regeringer over hele verden. På grund af alle sikkerhedsproblemerne får udviklere ikke mulighed for at lave en appgrænseflade fra bunden. I stedet har Googles bilappplatform udviklere til at tilpasse et forudgodkendt applayout på dåse. I forbindelse med en medieapp kan udviklere tilslutte en lydstream, vælge et appikon og farveskema og tilpasse, hvilke knapper der skal være i de angivne knappladser (f.eks. næste og forrige for musik eller 30 sekunders spring over til podcasts). Layoutet er dog layoutet, og når du har set en medieapp, har du stort set set dem alle, da de alle bruger det samme stillads. Dette har været Android Auto telefon politik for evigt, og det er fint. Hele pointen med at vælge Spotify versus Tidal versus YouTube Music er til musikken, og så længe det fungerer i en bil, har vi virkelig ikke brug for nogen avantgarde-applayout. Den store forskel mellem telefonen Android Auto til AAOS er, at udviklere ikke har telefonen app UI til at falde tilbage til, så de måske nødt til at tilføje ting som et køretøj-safe login UI.

Telefon Bluetooth-lyd og AM / FM / XM radio også køre gennem en af disse pre-dåse medier apps. Hvis du vil have noget, der ikke er i den officielt understøttede AAOS Play Store, kan du stadig køre det på din telefon og beame det til bilens stereoanlæg. Bluetooth-appen giver dig de sædvanlige Play / Pause / Next kommandoer, og selvom det ser ud som om det ønsker at trække ned albumcover over Bluetooth, virker det ikke. Dette er tilsyneladende en funktion i Android Automotive 11, som ikke er ude endnu.

En medieapp, i dette tilfælde Spotify. Når du har set en medieapp, har du virkelig set dem alle, da de alle deler en kodebase.

Google arbejder tydeligvis på at få det bredere Valg af Telefon Android Auto-app til at fungere i biler. Alle delene er her, de virker bare ikke endnu. For eksempel er der et helt afsnit i docs om AAOS-meddelelser, og hvordan de ligesom på telefon Android Auto vil blive talt med dig, og du vil være i stand til at svare med stemme. Enhver tekst på skærmen afkortes endda, og ligesom medieapps ser det ud til, at meddelelser skal passe ind i et bestemt layout for at overholde forskellige sikkerhedsbestemmelser. Igen dog, uden messaging apps, i dag enhver passager eller chauffør vil dybest set aldrig få en meddelelse om AAOS.

Appøkosystemet, selvom det fik det fulde Valg af Android Auto-app, lader masser tilbage at ønske. Lige nu synes Google kun fokuseret på apps, der kan bruges af chaufføren, mens bilen bevæger sig. Det er et godt første skridt, men bil infotainment systemer kan håndtere mere end det. Nogle systemer, som Teslas, er brugbare som mere af en generel computer, mens bilen holder stille. Tesla tilbyder endda en “Arcade Mode“, der giver dig mulighed for at spille spil med rattet, berøringsskærmen eller en tilsluttet controller. Bare tænk på, hvor mange Android-spil du kan spille på dette, hvis Google tillod det. Også på Android Automotive køreplanen er bageste skærme til passagerunderholdning, og du ønsker en app gratis-for-alle for disse enheder.

Polestar tog et baby-skridt mod stationære apps kort efter vores tid med bilen, med annonceringen af en “Video Player” app. Denne app har “kanaler” til videostreams Polestar var i stand til at licensere, ligesom BBC ideer og Aljazeera engelsk. Det føles som om det aldrig vil have en stor kanal udvælgelse, fordi Polestar er bare en bil selskab og ikke en stor aktør i web video. Hvis du virkelig ønskede en seriøs videoløsning, ville Google åbne Android Automotive for Android-videoappens økosystem, så du kunne have apps som YouTube, Netflix og Disney Plus. Polestars videoapp er en start, men den bruger låst funktionalitet, som kun Polestar har adgang til som ejer af operativsystemet.

Når jeg siger Android Auto-projekttelefonapps og Android Automotive-apps er den samme platform, mener jeg, at de er den samme platform. Play Store-listerne på AAOS er kun telefonlisterne, men med bilcentrerede skærmbilleder byttet ind. Indtil du wrap dit sind omkring dette, er det temmelig forvirrende at se ting som 5 milliarder installationer og millioner af anmeldelser af noget som Google Maps, når der er en grand alt en Android Automotive OS bil i eksistens. Dette betyder også, at folk ikke rigtig kommer til at bedømme og gennemgå de enkelte bilgrænseflader og begrænsninger i disse apps, da de vil blive overdøvet af horder af telefonbrugere. Du får heller ikke relevante produktbemærkninger til appopdateringer.

De projicerede Android Auto-apps lever inde i telefonen APK, og da de er de samme som AAOS-apps, downloader AAOS App Store faktisk den fulde telefon APK. Da appudviklere bare tilsluttes en grænseflade, der allerede findes på AAOS, vil ~ 95 procent af den pågældende telefonappkode ikke blive brugt. På den ene side virker det som et stort spild af lagerplads, men på den anden side er det også lettere for udviklere.

Dræberapps – Google Maps og Google Assistent

Google Maps! Nogle af dine yndlingsfunktioner er her.

De bedste funktioner i Android Automotive OS er let

Google Maps og Google Assistant, to funktioner mest konkurrerende infotainment systemer forsøger at kopiere, men næsten aldrig selv komme tæt på. Der er ingen efterlignere her – du får den rigtige aftale, omend tilpasset (nogle gange bizart) til bilbrug.

Google Maps indeholder vejdata, interessepunkter, telefonnumre og trafikdata, du får på din telefon. Hvert søgeresultat og retning på den elektriske Polestar 2 inkluderer også et skøn over batteribrug, hvilket er rart, inklusive en advarsel, når Google Maps mener, at du ikke vil være i stand til at gøre det. Et link på startskærmen søger efter ladestationer og inkluderer “hurtig” (CHAdeMO og CSS) og “langsom” ratings (J1772) for opladere. Hvis du trykker på et telefonlink, hopper du også direkte til din parrede telefon, så hele opsætningen er meget velintegreret. Hvis du er logget ind i bilen, trækker den også din Google Maps-historik, dine bogmærker og etiketter ned.

Du får dog ikke det fulde Google Maps-funktionssæt. Der er ingen “lag”-knap, så satellit-, terræn- og trafikvisninger mangler alle. Du kan ikke gennemse street-view-billeder, hvilket gør det svært at finde de steder, der er svære at få øje på, før du begynder at køre en udfordring. Der er heller ingen måde at læse anmeldelser, se stedbilleder, populære tider, menuen eller noget af det andet ekstra fra Google Maps, hvilket er en bummer i betragtning af at du sidder foran en stor tablet.

The driver's screen shows the current Google Maps navigation path and basically nothing else.
Forstørre / Førerens skærm viser den aktuelle Google Maps navigation sti og stort set intet andet.

Det største problem, jeg har med Google Maps, er den helt rensede søgefunktion. En af de største styrker ved Google Maps er den enorme mængde af point-of-interest-adresser, telefonnumre og billeder, og på trods af den enorme 11-tommer skærm giver Google Maps til Android Automotive OS dig bare ikke brugbare værktøjer til at grave gennem Google Maps-datasættet. Du er begrænset til ni søgeresultater i alt, selv mens du er parkeret, og dette bryder helt, hvordan Google Maps-søgning fungerer.

Google Maps på nettet og på telefoner giver dig mulighed for at indtaste din søgning, og det viser dig resultater i dit umiddelbare område. Hvis du kan rulle på kortet, opdateres søgeresultaterne, så du kan se din forespørgsel i det område, du kigger på. Det er super praktisk og findes på næsten alle Google Maps-grænseflader, fordi det er en nyttig måde at lede efter ting på. Begrænsningen på NI resultater på AAOS betyder, at dette ikke virker – du får de ni resultater i dit umiddelbare område, og rulning af kortvisningen gør ingenting. Du skal indtaste en ny søgning for at få flere resultater.

Begrænsning af længden af lister er en almindelig sikkerhedsteknik i bil interface design, men denne begrænsning er på plads, selv når du er parkeret. Android Automotive OS er designet til at suspendere sikkerhedskravene, mens du ikke bevæger dig, og på trods af at du er i stand til at bruge helt “usikre” ting som QWERTY-tastaturet, mens du er parkeret, giver Google Maps dig aldrig mere end ni søgeresultater. Ni resultater er langtfra nok til Google Maps, især når genvejene til grænsefladen opfordrer dig til at søge efter meget vage udtryk som “restauranter”. På en telefon er forventningen fra “restauranter” -søgningen, at du ruller gennem sider og sider med resultater i søgen efter at svare “Hvad skal vi spise i aften?” På trods af at AAOS-grænsefladen stadig skubber dig mod søgninger som denne, er de ikke levedygtige på bilplatformen. Du skal meget omhyggeligt undersøge alle dine søgninger med specifikke søgeord og placeringsbegrænsninger, alt sammen for at omgå den kvælende ni-resultatgrænse.

På et tidspunkt med Polestar 2 ledte vi efter det ene pizzasted, som ingen kunne huske, og AAOS-søgegrænsefladen var så begrænsende, at jeg endte med bare at trække min telefon ud. Uden grænse for søgeresultat fandt jeg hurtigt det, vi ledte efter, og det er pinligt for AAOS Google Maps. Med alle midler, være så sikker som du ønsker, når bilen er rullende, men i parken, AAOS drevet af en 11-tommer skærm og desktop-klasse computer bør være en kraftfuld computer værktøj. Det burde ikke være værre end min telefon.

Bekymringer om listelængde er også et problem med medieapps. Du vil ikke være i stand til at gennemse store sangsamlinger, selv i parken. I YouTube Music, var jeg kun i stand til at ramme “B” del af min alfabetiske sang liste, før systemet stoppede mig.

The Google Assistant. There's not much to look at, but it works great.
Forstørre / Google Assistent. Der er ikke meget at se på, men det fungerer fint.Ron Amadeo

Google Assistent er fantastisk. Den “OK Google / Hey Google” hotword fungerer ligesom det gør på en telefon eller Nest Audio / Google Home højttaler, og råbe kommandoer på bilen var lige så let som at råbe derhjemme. Ligesom på en højttaler fungerer assistenten også fint, mens musikken afspilles. Dedikerede “Begynd at lytte”-knapper er placeret på rattet og berøringsskærmen.

Igen, en masse efterlignere er derude, men at have den ægte vare i en bil er noget andet. Google Assistent kan gøre alle de samme ting, som den gør på en telefon eller højttaler, men i en bil. Det betyder, at det kan besvare alle mulige generelle viden spørgsmål (det er dejligt at spørge, “Hey Google, hvad er 0-60 tid af en Polestar 2?” og derefter gulvet det), sammen med vejret, sportsresultater, de gange virksomheder åbne og lukke, matematik, og en million andre ting. Det er også fantastisk til kommandoer til AAOS-systemet, f.eks.

Google Assistent har også et væld af kontrol over bilens funktioner. Især til mine formål, når jeg er i en ny bil for blot et par dage og ved ikke, hvor nogen af knapperne er, råbe “Hey Google, tænde afrimning” er praktisk. Assistenten kunne være lidt bedre til kontekst, selv om. Jeg har engang bedt den om at “tænde lyset”, fordi det var mørkt i bilen, og jeg ønskede kuppel lys på, og efter Google reagerede bekræftende, intet indlysende skete. Jeg kom hjem for at finde mit hus lys var tændt.

Under kølerhjelmen med Android Automotive

Here's who-owns-what for Android Automotive. Note that there is a second orange "Safety-critical OS" for the dashboard.
Forstørre / Her er hvem-ejer-hvad for Android Automotive. Bemærk, at der er en anden orange “Sikkerhedskritisk OS” til instrumentbrættet.Google / HD Remix af Ron Amadeo

Googles motto for Android Automotive (faktisk sagt af en af ingeniørerne i Android Automotive Bootcamp) er, “Vi gør ikke sikkerhedskritiske ting inde i Android.” AAOS er her udelukkende for “infotainment” og intet andet – air con, kort, musik og andre sjove ting. Du kan slukke for systemet helt, og bilen skal stadig fungere fint. Til dette formål bruger biler med et instrumentbræt “klynge” display som Polestar 2 Android til den centrale skærm, men ikke displayet bag rattet. Under din speedometer crash eller forsinkelse ville være dårligt, så der normalt kører en meget enklere real-time OS.

Som Googles grafik ovenfor detaljer betyder kørsel af et separat operativsystem ikke, at instrumentbrættet ikke kan vise data fra Android. AAOS og dashboardET OS deler en grafisk buffer, så mens den “sikkerhedskritiske grafiske buffer” ville håndtere ting som speedometeret, kan den “delte grafiske buffer” huse ting som et live feed af Google Maps eller medieoplysninger. Komponisten kan mash de to billeder sammen, og du får en sikkerhed OS speedometer og en Google Maps overlay fra to forskellige kilder.

De to OS’er er virtualiseret og kører på den enkelte Atom computer.
Denne grafik kalder dashboardoperativsystemet for “værten”.

Du kan antage to forskellige operativsystemer betyder to forskellige computere, men det gør det ikke! Begge OS’er kører som virtuelle maskiner på singlen SoC. Googles AAOS-opsætning bruger VirtIO, en virtualiseringsdriverstandard, der lader gæsten OSes vide, at de kører i en VM, så de kan kommunikere med værtsoperativsystemet for ting som at Google Maps overlejrer. Googles diagram, der bruger Polestar 2 som et eksempel, kalder det sikkerhedsfokuserede cockpit OS for “Host VM”, mens Android Automotive er gæsten OS.

Garagetilstand og strømstyring

En Android-telefon tager op mod 30 sekunder at starte. Det ville være smerte for en bil computer, så jeg ønskede at være særlig opmærksom på Polestar 2 boot tid. Problemet er, Android starter ikke, når du tænder Polestar 2, fordi det aldrig rigtig slukker. Når du slukker bilen, Android gør suspendere-til-RAM. Ligesom dvaletilstanden på en god bærbar computer mister computeren aldrig helt strømmen. I stedet drypper det lige nok strøm til RAM for at holde det tændt og holde data. Når du åbner bildøren, tændes Android med det samme – og jeg mener med det samme. Det er næsten lige så hurtigt som kuppellyset. Dette er en mulighed, der sandsynligvis ikke ville fungere for en gasbil, men det er en fantastisk mulighed for et elektrisk køretøj med et kæmpe batteri.

Selv hvis din version af Android Automotive er nødt til at slukke, Google har nogle tricks til at starte op hurtigere. For det første prioriteres de vigtige ting, du gerne vil bruge, så snart du kommer ind i bilen, som bakkameraet og lyden, i opstartsprocessen. Bakkameraet håndteres faktisk af kernen, og Google siger, at det kan være klar “før Android-støvler.” Android Automotive vil også genoptage ansøgningstilstande for ting som musik og kort efter en strømcyklus. Og igen er alle mulige andre strømtricks på arbejde, som specifikt at forbinde meddelelsen “tænd” for at åbne dørhåndtaget, så Android begynder at starte så hurtigt som muligt. Og i en elbil er den eneste gang, du ser Android-opstartsprocessen, hvis du nulstiller bilen. Android slukker bare aldrig helt.

Android-telefoner har dette koncept om “lediggang” med JobScheduler API, Android’s baggrundsproces trafik betjent. Dybest set er en fantastisk måde at spare telefonbatteri på bare ikke at gøre unødvendigt arbejde, mens du kører på batteriet. Vent i stedet, indtil telefonen er tilsluttet, og den har ubegrænset strøm. Så typisk, når telefonen er tilsluttet og opladning natten over, beslutter Android nu er et godt tidspunkt at gøre baggrundsarbejde, og det downloader app og OS-opdateringer, lader apps uploade telemetri og andre data, og selv brande op Android runtime system til at kompilere og optimere ofte anvendte app-kode. I en bil er strøm ikke et problem, når du kører på benzin eller på et batteri, der fylder hele gulvet, men ydeevnen er et problem. På samme måde sker tomgangsarbejde i den nye “Garage Mode”.

Hvis du kun fulgte bilens åbenlyse power-cycling, ville der slet ikke være nogen tomgangstid, da den eneste gang, bilen er tændt, er, når du kører den. Android Automotive ville kun være i stand til at udføre uvæsentlige baggrundsopgaver, mens du prøver at bruge bilen, og det ville bremse alt ned og forstyrre brugeren. I tilfælde af en appopdatering slukker og genstarter Android Automotive apps, mens du bruger dem. I tilfælde af en OS-opdatering ville det lukke hele systemet, mens du prøver at bruge det. Så Garage Mode gør det muligt for bilen at bare vågne op på egen hånd fra dvaletilstand, udføre eventuelle tomgang opgaver, den skal gøre, og derefter gå tilbage til at sove. Jeg faktisk fanget bilen gør dette en gang på mit netværk logs: det sprang på nettet på 2 am, downloadet noget i retning af 30 megabyte ting, og gik tilbage til at sove.

Android’s telefon-opladning-lediggang ordningen kort meget godt til en elbil, men docs nævner ikke noget om, hvad der sker, når du er drevet af gas. Ville computeren løbe af startbatteriet? Er det en god ide?

RROs, fremtiden for Android OEM tilpasning?

RROs: in the ideal situation, Google provides the top row of app code, OEMs provide the bottom row of RRO skinning information, and everything gets mashed together at the end.
Forstørre / RRO’er: I den ideelle situation leverer Google den øverste række af appkode, OEM’er giver den nederste række af RRO-flåningsoplysninger, og alt bliver moset sammen i slutningen.Brad Stenning

Den flåning proces OEM’er gå igennem synes at være meget forskellig fra almindelige Android-mere specifikt, det føles som en næste generation flåning proces, at Google sandsynligvis gerne vil flytte over til telefonen Android, hvis det nogensinde kunne slippe af sted med det. Over i smartphone jord, OEM’er huden OS ved forking kildekoden og tilføje deres egne tilpasninger. Dette giver OEM’er fuld kontrol over alt, men det muliggør også Androids berygtede fragmenteringsproblemer og gør opdateringer sværere. I Automotive jord, er Google forsøger at sætte kildekoden genie tilbage i flasken, og virksomheden presser bilproducenter til at bruge Runtime Resource Overlays (RROs) i stedet. RRO-systemet har været i Android i et stykke tid, og de fleste OEM’er kaprer det for at aktivere en temabutik oven på deres Android-hud. På Android Automotive er RRO blevet den primære foretrukne metode til tilpasning af enheder.

Ligesom der står på dåsen, lader Runtime Resource Overlays apps bytte deres eksisterende Android-app ud “ressourcer“- deres ikoner, billeder, layout, farver, skrifttyper og tekststrenge – på kørselstidspunktet, hvilket kan resultere i en app, der ser helt anderledes ud. Den måde, dette fungerer på, er, at der er den almindelige lager Android APK (APK’er er Androids app-filformat) og en ekstra RRO APK, der indeholder tilpassede farver og ikoner og alt andet, der bliver anvendt på lager APK på kørselstidspunktet.

Google designede hele bilgrænsefladen med forventning om, at den ville være stærkt tilpasset gennem RRO-systemet, og det omarbejder endda kernedele af Android for at være mere accepterende for denne form for styling. Google har et system, der gør det muligt for flere mærker at bruge den samme build af AAOS med flere sæt RRO-pakker, så et firma som GM kan vende et par kontakter og gøre et Chevy infotainment-system til et Cadillac-system med forskellig branding og styling, men den samme underliggende kode. (Dette er dybest set den måde GM biludvikling værker!)

Tiden vil vise, hvor populær denne tilgang bliver, men med vores stikprøvestørrelse på “en” ser Volvo ud til at have lænet sig kraftigt ind i RRO-flåning til Polestar 2. Jeg talte mindst 30 RRO filer shipping i bilen. Det er klart, at hvis bilproducenter kan gøre al den tilpasning, de ønsker, uden at røre ved den underliggende Android-kode, ville det være en enorm gevinst for updatability. Ingen bliver nødt til at gaffel Android i deres egen tilpassede codebase.

Styring af flash-slid

Bilcomputere skal holde meget længere end en til fem års livscyklus for en telefon. Problemet med dette er, at flash-hukommelse disse biler alle løber ud har en begrænset livscyklus, og hver skrive tager denne hukommelse tættere på døden. Tesla er faktisk allerede ved at løbe ind i problemer med flash-hukommelse livscyklus, og virksomheden var nødt til at huske biler med flash-hukommelse, der døde en tidlig død på grund af overdreven logning.

Google har en hel side op på “Flash Wear Management i Android Automotive” beskriver, hvordan virksomheden ønsker at holde AAOS kører så længe som muligt. Flash-hukommelse kommer ud af kassen med “slid nivellering,” en data-skrivning algoritme, der forsøger at bruge flash-hukommelse jævnt på tværs af hver blok (da altid at skrive til den første åbne blok, sekventielt, ville resultere i de tidlige blokke af hukommelse slidt ud hurtigere). Googles første plan er at bare spil systemet og skib med virkelig store mængder lagerplads, så slid-nivellering algoritme har mere at arbejde med.

Den Polestar 2 følger dette råd og skibe med en kæmpestor 128GB lagerplads, med noget i retning af 92GB gratis på skibet tid. Det er sandsynligvis alt for meget lagerplads til et operativsystem, der ikke kan afspille vilkårlige videoer, ikke kan downloade tilfældige ting fra internettet og ikke kan rulle gennem store lister over indhold på grund af sikkerhedsproblemer (mere om den irritation senere). Hvad 128GB giver dig mulighed for at gøre, er at ride, at slid-nivellering algoritme i en længere periode. Teslas døde flash chips var 8GB.

Med Automotive i tankerne tilføjede Android 8.0 Oreo understøttelse af Linux’s “storaged”, en dæmon, der indsamler lagermålinger. (Som en Linux dæmon, ville dette blive udtalt “opbevaring dee,” ikke som en konfed-up ord, der betyder datid af “opbevaring.”) Storaged giver OEM-producenter, Google og udviklere mulighed for at spore, hvilke apps der skriver for at blinke. Derefter kan du forlænge bilens levetid ved at sørge for, at hver skrivning er absolut nødvendig.

Den anden mulighed, Google foreslår, er – hent dette –flytbart lagermedie. Du behøver faktisk ikke at svejse en flash chip til bundkortet, hvor det aldrig kan udskiftes. Hvis du bare gør opbevaringen til en separat komponent, når den slides op, kan du bare smide den i skraldespanden! Googles forslag til dette er at inkludere et aftageligt SD-kort, som ved hjælp af Androids fremragende “adoptable” lagerfunktion kan formateres, krypteres og fusioneres til den primære pulje af intern opbevaring. Googles dokumenter siger, at SD-kort skal være på et “sikkert” sted, og at “brugerne ikke forventes at fjerne SD-kortet ofte.”

Det er lidt trist Google er kun tyder på et SD-kort, selv om, da der stadig synes mærkeligt fokuseret på Android’s mobile, telefon-baserede rødder. Playstation 5 normaliserer forbrugerinstallerede NVME-drev selv i apparatlignende enheder som en spilkonsol, og jeg tror, det ville være en mere passende mulighed for biler, da pladsen ikke er i høj kurs. (Når alt kommer til alt er alle de andre Polestar 2-dele pc-dele.) Ligesom med alle bil integrationer af teknologi, er jeg sikker på, at de vil komme der i fem år.

Android, men ikke nok Android

Mange gange, mens jeg brugte Android Automotive OS, værdsatte jeg de velkendte Android-funktioner, der var der – men jeg ønskede ofte, at der var mere Android. At være baseret på Android 10 betyder, at Android Automotive får alt dette fantastiske Android-ting gratis, men en hel masse af det er deaktiveret eller mangler af forskellige uklare grunde.

For det første var den store shocker for mig – og en komplet deal breaker til Android Automotive – den totale mangel på split-screen-tilstand. Polestar 2 har en 11-tommer touchscreen, og den kan ikke vise kort og musik på samme tid. Det er utilgiveligt. Android Auto, den projicerede bilgrænseflade, der kører på din smartphone, har understøttelse af delt skærm, og det er på meget mindre skærme end Polestars gigantiske 11-tommer tablet. Hvorfor mangler denne mulighed i det fulde operativsystem? Den fuldstændige mangel på multitasking fik AAOS til at føle sig chokerende begrænset og gjorde det lidt af en smerte at bruge. Det føltes som et komplet spild af Android og af den luksuriøse touchscreen. Til tider længtes jeg efter min sædvanlige split-screen smartphone setup, bare så jeg kunne se og kontrollere alt på én gang.

Jeg er ikke sikker på, om dette er en Polestar begrænsning eller ej. Igen, vi har at gøre med en egentlig bil prøve størrelse på en for nu. Android Automotive emulator, i unskinned Google-tilstand, synes at bruge en split-screen mode som “hjem” skærmen. Jeg kan få den fulde version af Google Maps på den ene side af skærmen og en musikafspiller på den anden side. Det ser ud til, at Polestar 2-startskærmen er en udvandet version af denne idé med fire kvadranter til kort-, assistent-, telefon- og medieapps, men kvadranterne er ikke særlig funktionelle. Afsnittet Kort på startskærmen viser aldrig et kort. Det giver dig mulighed for at annullere den aktuelle navigation og hoppe til mad- eller opladerlister – det er det. Telefonkvadranten er blot nogle ikoner, der linker til kontakter og opkaldsloggen.

Hovedindstillingssiden. Det er meget gerne telefonen Android, men strippet ned.

En anden ting, der generede mig, var manglen på navigation på systemniveau. En almindelig Android-telefon har “Home”, “Back” og “Recent apps”, men Android Automotive har kun “Home”, der er tilgængelig på Polestar 2 via en kapacitive knap under skærmen. Jeg har ikke nødvendigvis nogensinde brug for nylige apps, men manglen på en Back-knap var en konstant frustration, mens du bruger Android Automotive OS. Individuelle apps kan give en app-baseret tilbage-knap i øverste højre hjørne (Android kalder det forvirrende “up”-knappen), men dette stopper på øverste niveau af appen. Nogle dele af grænsefladen giver slet ikke denne knap.

Efter at have brugt gestusnavigation i årevis, havde muskelhukommelse mig konstant at skubbe ind fra siden af tabletten for at udløse tilbage, kun for at blive skuffet over, at der ikke eksisterede en sådan gestus eller funktion. Se, hvor stor siden af den tablet er! Der er så meget plads til at stryge ind fra siden. Android Automotive ville være meget lettere at bruge, hvis det bare implementerede den normale rygbevægelse.

En anden særhed ved AAOS er den måde, den behandler en dataforbindelse på, hvilket er helt un-Android-lignende. Android er en telefon OS. Det blev rejst på dataplaner med begrænset bruger, så det er normalt meget hensynsfuldt, hvordan det bruger data. Operativsystemet har dette koncept med en “målt” internetforbindelse i indstillingerne: Vend flaget (det tændes automatisk for mobilnetværk), og Android springer over automatiske downloads af OPERATIVSYSTEM og appopdatering. Operativsystemet kan endda advare dig, før du starter en stor download. AAOS, på trods af at køre på et SIM-kort, vil tænde og straks begynde dunkende din dataforbindelse. Efter den første opsætning var det et chok at se det begynde at downloade hundreder af megabyte Play Store-opdateringer uden at spørge.

Af en eller anden grund er alle de målte dataovervejelser blevet revet ud af Android Automotive OS. Dette inkluderer indstillingerne, som kun er en skygge af deres telefonmodpart. Indstillingerne sporer ikke længere dataforbruget eller viser grafer. Netværksindstillingerne har en “til/fra”-knap til mobildata, muligheden for at komme ind i et Wi-Fi-netværk… Og så er det nu. Dette er ikke en umiddelbar katastrofe på Polestar 2, som kommer med ubegrænset AT & T data i tre år. Men AAOS formodes at være en platform for flere biler, så det er sikker ser ud som det bør være i stand til at forstå og være hensynsfuld af begrænsede dataforbindelser. Ak, lige nu, kan AAOS ikke.

Apropos rensede indstillinger, øh, er der ingen hotspot kapacitet? Der er ingen måde at dele bilens dataforbindelse med andre enheder via Wi-Fi. Dette er et andet eksempel på noget, der blev indbygget i Android og derefter fjernet under overgangen til biler. Andre biler har hotspot kapacitet, så det er en mærkelig manglende funktion. En korrekt designet bil hotspot er stor, da bilen kan have en større, mere kraftfuld antenne end din telefon, plus bedre modtagelse.

En solid platform, men den har brug for arbejde

Jeg tror, at platformen er det, der er vigtigt i denne første lancering af Android Automotive OS, og i den henseende naglede Google det. Du får et opdateret open source-operativsystem til bilproducenter med månedlige sikkerhedsopdateringer tilgængelige, hvis du vil have dem. Det er langt mere end de fleste af de roll-your-own OS-løsninger har at gå for dem. Under Google Play Store bare arbejde på en bil OS er en big deal. Selvom appøkosystemet har brug for masser af arbejde fra Google, er rammerne for det – butikken og SDK – alle her med alle de funktioner, du kunne ønske dig, takket være over 13 års udvikling.

Med AAOS anvender Google, hvad der ligner en nøjagtig kopi af sin telefonstrategi, og det er noget, der ikke har eksisteret før i bilrummet. Mens der er virksomheder som Blackberry skubbe QNX OS for bil infotainment, er der ingen gør en app økosystem den måde Google er. Tilmeld dig Med Android Automotive OS, så får du øjeblikkelig adgang til Google Maps, Google Assistent og tredjepartsapps som Spotify.

Googles ambitioner om at gøre Android til et OS-for-alt har ikke altid fungeret. Androids indtræden på smartwatch-markedet, VR-headset og tablets endte med at blive flops, mens smartphones og tv’er klarer sig godt. Jeg tror, at de platforme, der er lykkedes, er dem, hvor Googles apps gør den største forskel. Apps som YouTube, Google Maps, Gmail, Google Assistant og Chrome er gode til telefoner, og YouTube gav virksomheden et løft på tv-apparater.

Eksklusive Google Maps og Google Assistant er en big deal på biler, og i modsætning til mange af disse Google-ledede ekspeditioner i forskellige formfaktorer, er virksomhederne allerede vælger Android til bil infotainment systemer med eller uden Googles engagement. Googles officielle program bringer dramatisk mere up-to-date software og en regelmæssig opdateringsplan, flere indbyggede overvejelser for en langsigtet bilcomputer, et spirende bilappøkosystem og disse mordere, eksklusive Google-apps. Hvis du er en virksomhed, der allerede bruger en gaffel af Android (som Honda, Hyundai, GM og Kia), er det svært at argumentere imod Googles all-around bedre version.

Mens Googles platform virker som en god, lader de faktiske apps og funktioner i Android Automotive OS meget tilbage at ønske. Det har brug for at få messaging apps arbejder, og det ville være rart, hvis, ligesom Tesla, google ville gøre det muligt for flere apps til stationære eller bag-skærm brug. Manglen på split-screen er en rigtig morder, da du ikke er i stand til at få adgang til de to mest anvendte bilfunktioner (kort og navigation) på samme tid. Der er tegn på, at dette er et Polestar-problem og ikke et Android Automotive-problem, men det er et stort problem, mens du bruger bilen. Til tider ville jeg bare montere min telefon på instrumentbrættet. Google har også virkelig brug for at komme med en brugbar løsning til Google Maps-søgning, da dette med kun ni resultater også er noget, der krævede, at en telefon skulle gøre det effektivt.

Måske manglen på split-screen falder ind under den afprøvede og sande kategori af “OEM Android skind er dårlige.” På Polestar er det en kategori med masser af poster. Polestars valg til navigationslinjen for hele systemet fjernede genveje til nyttige ting som medier, kort og apps, og den erstattede dem med genveje til sjældent anvendte indstillingsskærme som brugerpanelet og bilkørselsindstillinger. Resultatet er, at navigering mellem almindelige funktioner i operativsystemet tager langt flere vandhaner, end det burde. For en sikkerhedsfokuseret bilgrænseflade, der skal forsøge at begrænse distraktioner, er det en kritisk designfejl. Startskærmen synes heller ikke særlig nyttig, da den fremhæver en masse “fliser”, der ikke er meget funktionelle uden for medieflisen. Denne flise ting er sandsynligvis Googles skyld, da det synes at være en halv-bagt funktion, der en dag kan være udvikler tilpasses (men lige nu er det ikke).

Som de fleste Google-lanceringer føles Android Automotive som et “minimum levedygtigt produkt” i dag. Det gør alle de grundlæggende ting, du har brug for en bil OS til at gøre, og ikke en eneste ting mere. Også, som de fleste Google lancerer, hvad der virkelig betyder noget, er, hvor mange ressourcer Google ønsker at kaste på AAOS nu, at det har ramt version 1,0. Hvis dette er starten på en betydelig investering i at gøre Android Automotive til en mere fuldt udstyret og moden platform, kunne Google have en reel vinder på sine hænder. Hvis ikke, er dræbt af Google site altid på udkig efter flere poster.

Den gode

Den dårlige

Den grimme

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *