DLSS er virkelig hekseri

Call of Duty: Warzone

Når jeg ser GeForce RTX 3060 diskuteret online, er det ikke ualmindeligt at se folk afskrækket fra at opgradere til det fra deres nuværende GPU, ofte fra en ældre (men stadig i stand) GTX-serien. De mest almindelige årsager til dette er, at uden funktioner som DLSS og Nvidia Reflex, RTX 3060 er temmelig på niveau med GTX 1070 Ti, hvilket får folk til at tro, at dette slet ikke ville være en ‘opgradering’.
Miskreditere DLSS er en alvorlig fejl dog, og ved at overse det til fordel for beefier GPU’er du kan faktisk være overforbrug, især hvis first-person-skytter er dit brød og
smør.

Call of Duty: Warzone er et af mange populære battle royale-spil til at understøtte funktionen, og mit foretrukne benchmark i betragtning af hvor behageligt det kan se på en højere opløsning for at teste, hvor meget en forskel DLSS og andre funktioner som Nvidia Reflex kan gøre på Team Greens nyeste GPU på entry-level.

Sjov med ny og gammel hardware

Ifølge Steam Hardware-undersøgelsener den mest populære GPU for spillere stadig NVIDIA GeForce GTX 1060, der har næsten 10% af hele markedsandelen. Dette er ikke overraskende i betragtning af hvor hårdt nyere, mere kraftfulde GPU’er har været at finde i løbet af det sidste år, men vi er langsomt ved at komme til det stadium, hvor nye spil øger deres anbefalede specifikationer ud over de mest almindelige hardware på markedet. Det betyder, at mange mennesker stadig vil være på udkig efter at opgradere til en nylig GPU-model i de kommende måneder, men du behøver ikke at overforbrug, hvis de fleste titler, du spiller, understøtter DLSS 2.0, selvom du sigter efter 4K-kvalitet.

At eje en 4K-skærm er stadig en luksus for de fleste, men overgår 4K (eller endda 8K, når du tester RTX 3090) er et ret godt mål for, hvor meget misbrug du kan kaste på en GPU.

Da jeg brugte RTX 3060 med min 27-tommer Acer Predator XB271HK 4K skærm fandt jeg meget få problemer, når AI-upscaling værktøj blev aktiveret, og det faktisk opnået højere framerates end 60Hz displayet rent faktisk kunne output. Noget at huske på med FPS vs opdateringshastighed er, at selvom din skærm eller tv faktisk ikke kan vise mere end X mængde billeder i sekundet (120FPS på en 60Hz skærm kun vil vise 60FPS), vil eventuelle yderligere rammer stadig reducere inputventetid, men med risiko for en højere chance for at blive revet i skærmen.

Risikoen vs belønning er en personlig præference, men du vil ikke visuelt se disse ekstra rammer.
Jeg var heldig nok til at bruge noget lidt mere omfattende for rent faktisk at se forskellen i framerate selv, ved hjælp af en Asus ROG Strix XG43UQ.
Denne monstrum 43-tommer gaming skærm har en produktion på 4K på 144Hz, et betydeligt skridt op fra min egen 60Hz skærm, men jeg er på ingen måde tyder du har brug for noget helt så luksuriøst at nyde spillet selv. Test af DLSS-funktionerne på 4K er mere til illustrative formål end en nødvendighed.
Faktisk har jeg med vilje installeret RTX 3060 GPU i en ældre rig for at bevise, at du kan få nogle ret imponerende resultater uden at sprøjte kontanter til at opgradere hele dit
system. Pc’en var vuggende en Intel Core i7-5820K CPU, der var blevet installeret tilbage i 2015, samt 12 GB temperamentsfuld RAM, der havde brug for udskiftning. Når pc’en var blevet købt for seks år siden var det i stand til at spille næsten alt, hvad du kastede på det, men som spil fik større og mere krævende det er helt sikkert set bedre dage.

Se tallene

Efter at jeg re-downloadet Warzone på systemet, sprang jeg ind i et par kampe efter at have leget rundt med indstillingerne. Alle tests havde opløsningen sat til 3840 x 2160, og før du fjerner GTX 1070 Ti, der allerede var i pc’en fik jeg i gennemsnit 51 FPS. Dette er ikke alt for forskellig fra, hvad jeg så, da jeg fik RTX 3060 alle hooked op, som opnåede et gennemsnit på 52 FPS med DLSS, raytracing og Nvidia Reflex deaktiveret, selv om dette tanked til omkring 30 FPS under tunge skud og nogle mellemsekvenser.
Da dette er en raytracing stand GPU, jeg prøvede en kamp med belysning aktiveret funktion, og selv om jeg bestemt ikke vil anbefale at bruge noget, tanke din framerate i konkurrencedygtige titler, medmindre du har rammer til overs, resultaterne gjorde fascinere
mig. Jeg havde forventet en nervøs, unplayable rod, men resultatet var en temmelig konsekvent 48 FPS gennemsnit, med nogle ganske vist forfærdelige dips under mellemsekvenser til 21 FPS. Selv om det satte mig i en ulempe, det løb en hel del mere gnidningsløst, end jeg havde forventet.
Og så aktiverede jeg DLSS.
Man skulle tro, jeg ville blive træt af at se framerate flyve, men det er virkelig utroligt at se, hvor meget af en forskel AI-upscaling funktionen kan gøre, især på en skærm, der ikke var begrænset til 60Hz. Uden raytracing jeg fik en smøragtig glat 96 FPS, selv om den højeste konsekvente antal jeg indspillede i løbet af dette spil var 107 FPS. Men så med raytracing jeg var stadig at få mellem 98-89FPS, i gennemsnit omkring 92FPS når du bare kører rundt på kortet.

Jeg var så mistænksom over for framerate, at jeg var nødt til at kontrollere indstillingerne efter den første kamp for at sikre, at jeg faktisk havde aktiveret alt korrekt, på trods af at se funky lyseffekter under gameplay.
Naturligvis gjorde intet af dette mig bedre til spillet, men jeg har aldrig udmærket sig ved kamp royales
alligevel. For en person, der spiller Warzone eller lignende titler dagligt, ville den glattere framerate og lavere latenstid opnås ved at aktivere Nvidia funktioner som Reflex og DLSS helt sikkert give dig en fordel i forhold til modstandere.
Og for folk som mig, der vil sutte på spillet uanset, det bare gjort oplevelsen af at spille så meget sjovere.
Den herligt høje opløsning parret med RTX og højere end forventet framerates fik mig til at føle, at jeg lige havde sat på mit første par correctional briller for første gang, se alt i en kvalitet, at min hjerne ikke tidligere havde forstået muligt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *