Identisk gaffel gendannes efter DMCA-modkrav.

Billeder fra den reverse-manipuleret version af Grand Theft Auto III vise de grafiske forbedringer i forhold til 2002 originalen.
De rekompilerede versioner har desværre ikke gjort noget ved den allestedsnærværende tåge, der indhyller langt væk objekter.
Skinnende veje.
Seje fyre, der går væk fra solopgange.

Den reverse-manipuleret kildekode til pc-versioner af Grand Theft Auto III og Vice City er online igen i dag, måneder efter det oprindeligt blev sendt, og derefter hurtigt taget ned på grund af en DMCA anmodning fra udgiveren Take-Two.

TorrentFreak rapporterer om den gendannede version af projektet, som blev sendt som en tilsyneladende identisk gaffel af originalen af en New Zealand-baseret udvikler ved navn Theo. Mens den oprindelige GitHub plakat (der går under håndtaget aac) ikke har anfægtet Take-Two oprindelige takedown, Theo fortalte TorrentFreak han indgav et modkrav for at genoprette sin kopi af projektet, siger, at det “indeholdt ingen kode, der ejes af Take Two.”

Et retsspørgsmål

Vi har tidligere kigget grundigt på, hvordan videospilfankodere bruger reverse engineering-teknikker til at dekonstruere de pakkede eksekverbare filer, der distribueres af et spils oprindelige udviklere. Denne omhyggelige, funktion-for-funktion proces skaber rå programmering kode, der kan generere nøjagtig den samme binære fil, når kompileret (selvom koden som distribueres på GitHub stadig kræver eksterne, ophavsretligt beskyttede kunst og lyd aktiver fra legitime kopier af spil).

Generelt er reverse engineering kildekode fra en kompileret binær mindre ligefrem ulovlig end blot at knække et spils DRM til piratkopiering formål, for eksempel. Som Electronic Frontier Foundation forklarer, indeholder amerikansk retspraksis visse undtagelser for rimelig brug, der kan give mulighed for denne form for dekompileringsarbejde til forsknings- eller interoperabilitetsformål.

I tilfælde af Grand Theft Auto, men spillets slutbrugerlicensaftale specifikt beder spillerne om at acceptere ikke at “reverse engineering, dekompilere, demontere, forberede afledte værker baseret på eller på anden måde ændre softwaren, helt eller delvist.” Tilbage i 2005 stadfæstede 8th Circuit Court of Appeals en lignende anti-reverse-engineering EULA til at tage ned BnetD, en reverse-manipuleret version af Blizzard’s Battle.net, der tillod tjenesten at blive efterlignet på private servere.

Uanset kodens juridiske status fortalte Theo TorrentFreak, at han “mener, at Take-Two’s påstand om at være helt forkert … da koden kan være funktionelt identisk, men ikke helt identisk, har de ikke noget krav på koden.” Så Theo indgav et DMCA-modkrav, der anmodede om, at den berørte kode blev sendt igen inden for ti til 14 dage. Da denne tid gik uden varsel om en formel juridisk arkivering af Take-Two, fulgte GitHub DMCA’s retningslinjer og repostede koden for ni dage siden uden at træffe endelig afgørelse om berettigelsen af nogen af krav.

Take-Two har ikke svaret på en anmodning om en kommentar fra Ars Technica, så vi ved ikke, om udgiveren vil gennemgå de juridiske forslag om at fjerne koden igen. Indtil videre kan fans med den tekniske knowhow dog nyde godt af forbedringer, der er foretaget oven på den reverse-engineered kode, såsom fejlrettelser, reducerede belastningstider, forbedret gengivelse, understøttelse af widescreen-skærme og et fritflydende kamerasystem for at nævne et par eksempler (for ikke at nævne afledte porte i spillet til nye platforme som Linux, Switch og PlayStation Vita).

Billede af RockStar Games

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *