SKF indleverer nyt Kompetencecenter for digitalisering af industrien

SKF indanserer et helt nyt kompetencecenter i Göteborg.

Marcus Jennerholm, Business Development Manager hos SKF
Centret vil støtte den svenske industri med nye digitale tjenester for at fremskynde udviklingen hen imod industri 4,0.
“Ved at samle forskellige kompetencer og bruge ny teknologi ønsker vi at gøre vores ekspertise mere tilgængelig for vores kunder for at øge den svenske industris konkurrenceevne,” siger Marcus Jennerholm, Business Development Manager hos SKF

Marcus Jennerholm, Business Development Manager på SKF


SKF’S nye kompetencecenter kaldes det roterende udstyrs præstations Center (REP-Center) og er en af de første af sin art i verden.
“Vi vil åbne mere lignende centre i verden, hvor dette vil være modellen,” siger Marcus Jennerholm.
Baggrunden er den hastigt voksende interesse for en mere datadrevet produktion i branchen. Ved hjælp af nye teknologier kan vi måle og analysere data fra produktionsprocesser i en helt ny målestok.
– Det betyder store muligheder for vores kunder til at være mere effektive i deres produktion og samtidig sænke deres vedligeholdelsesomkostninger.
Og interessen er høj. Den viser en nylig undersøgelse fra SKF, hvor 400 personer i svensk industri blev interviewet. Over 60 procent af virksomhederne erklærede, at de vil investere i nye digitale løsninger i virksomheden inden for de næste to år. Samtidig mener 42 procent, at kompetence er den største hindring for at komme i gang med digitaliseringsprojekter.
“Ny teknologi skaber nye muligheder, men vi ser, at mange finder det vanskeligt,” siger Marcus.
For at kunne beslaglægge den nye teknologi er det nødvendigt med både ressourcer og færdigheder, hvilket ofte går tabt i butikken. SKF har arbejdet med en tung basisindustri i lang tid, og SKF er allerede i dag forbundet med millioner af maskiner hos sine kunder.
“I Sverige har vi mange års samlet ekspertise, som vi nu ønsker at stille til rådighed for flere kunder.
I dag er det muligt at hente flere data fra maskinerne i form af vibrationer, temperatur, smøring og andre procesdata. Data lagres i skyen og forbindes derefter med SKF “REP-Center”, hvor specialister analyserer og konverterer data til beslutnings support for kunden.
“Nu har vi teknologi og metoder til at identificere den grundlæggende årsag i højere grad, og takket være vores kombinerede ekspertise kan vi give meget bedre anbefalinger til vores kunder og udvikle konkrete løsninger.
“Tendensen er, at software understøtter os mere i vores analyser, så vores eksperter kan fokusere på afvigelser, der er relevante.
I fremtiden ser Marcus også muligheder for at udvikle operationel sikkerhed ved at identificere uoverensstemmelser med hensyn til maskindata, som med tiden vil føre til problemer, hvis de ikke behandles.
“Vi tilbyder allerede nye forretningsmodeller på dette område, hvor vi er en mere integreret del af kundens team og løser problemer sammen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *