Sådan bruger vi bedst vores skærmtid

Men kan næsten ikke åbne en avis, uden at se en artikel om, hvad skærmtiden gør ved vores hjerner, og hvordan det påvirker vores forhold og vores helbred.

Og der er grunde til at være forsigtig med, hvor ofte og hvor længe vi befinder os foran en skærm. Men der er også mange positive aspekter, som vi ikke må glemme.

Time Well Spent er en organisation, hvis grundtanke tager udgangspunkt i en verden, hvor tiden som vi bruger på diverse digitale tjenester skal føles meningsfyldt og interessant. De vil inspirere tekniske virksomheder til at tage et større ansvar, når disse opretter tjenesterne, og de vil hjælpe forbrugerne med at tage et større medansvar i forhold til, hvordan disse anvender teknikken.

Dette gøres blandt andet gennem forskellige events og i fredags den 15. marts i Stockholm, Sverige, blev eventet “Hjärnan och skärmarna – hur får de en sund relation?” (“Hjernen og skærmene – hvordan opnår vi en sund relation”) afholdt. Her talte forskere, psykologer og gæster som Sissela Nutley, Siri Helle, Martin Forster og vores egen Elin Wallberg om, hvad der er vigtigt at tænke på, når det kommer til vore dages digitale samfund og vores skærmtid.

Samsung og Elin Wallberg var med på eventet, hvor vi havde engageret os i de spørgsmål, som Time Well Spent Sweden stillede, og for at fortælle om branchens perspektiv på spørgsmålet og dele, hvordan vi arbejder med det. Vi ville også åbne op for diskussion, tage ved lære af andre og identificere muligheder for i fællesskab at tage udfordringerne op.

I løbet af aftenen blev der diskuteret mange interessante sager med forskellige vinkler, og her er nogle tips og tricks, som vi gerne vil dele!

●Vi behøver ikke at være bange for at være online …

Psykologen Siri Helle fortalte, at undersøgelser har vist, at personer, der tør fortælle på de sociale medier, at de ikke har det godt, får færre likes end positive indlæg, men at disse negative indlæg også får flere kommentarer. Vores online samfund gør det muligt for os at være vende os udad på en anden måde i dag end før. I stedet for at vi sidder alene med vores følelser og tanker, kan vi i dag vende os mod internettet og finde ligesindede. Der er en styrke i det digitale samfund, som vi ikke havde tidligere, og det er vigtigt at huske på dette, når vi læser alle artiklerne om, hvor skadelig skærmtiden kan være. Den fører nemlig også til meget godt.

●… Men sommetider kan det være en god idé, at lægge mobilen helt fra sig

Hjerneforskeren Sissela Nutley fortæller blandt andet, at når vi har mobilen ved siden af os, sågar bare i lommen, begynder vores arbejdshukommelse at fungere dårligere. Vi husker dårligere, når vi skal lære noget, og når vi taler med en anden, opfatter vi ubevidst personen som mindre interessant. I stedet for at have mobilen på sig konstant kan det sommetider være en god idé at lægge den fra sig.

Hvis du føler, du virkelig har behov for at undersøge noget, kan du altid bede om en kort mobilpause, hvor I begge passer på med ikke at gennemgå jeres notifikationer, før I atter henvender opmærksomheden på hinanden. Det mindsker stressen ved at være helt afskåret fra det online liv, samtidigt med du har hele din opmærksomhed rettet mod de personer, du er sammen med.

●Og glem ikke at bruge de tekniske løsninger, der allerede findes

Spørgsmål om digitalt velbefindende fylder stadig mere og derfor er flere tekniske løsninger ved at finde vej ind i vores smartphones. I vores nyeste Galaxy S10 har vi integreret en funktion til digitalt velbefindende, som gør, at du kan kortlægge, hvordan du bruger din smartphone. Tanken är att detta i sin tur ska leda till att vi börjar göra mer medvetna val om hur ofta och hur mycket vi använder vår smartphone.

Psykologen Martin Forster talte ud på aftenen om, at der findes apper med funktioner, som gør det muligt for familien at udstikke digitale grundregler. I disse kan forældrene se, hvad barnet bruger sin telefon til, og hvor længe, samt hvilke apper barnet henter og så videre. Dette gør det muligt for familien at begynde at tale om den digitale skærmtid på en ny måde, så de i fællesskab kan sætte sig det samme mål.

En anden teknisk løsning er også blålysfilteret. Filtret gør, at skærmens farver forandres så indholdet bliver behageligt at se på i mørke rum og aftenen. Det bliver ikke noget, man kan opfatte som skrigende lyst.

Sidst med ikke mindst talte Elin Wallberg fra Samsung om “forstyr ikke”-funktionen og vigtigheden i, at man faktisk af og til slukker telefonen. Det er godt at huske på, at verden ikke går under, blot fordi du holder en lille pause fra telefonen. Er der noget, der er meget vigtigt, hvis du eksempelvis venter en vigtig samtale eller en vigtig opdatering, kan du i mange tilfælde tilpasse “forstyr ikke”-funktionen til at lade disse ting slippe igennem.

Samfundet i dag fortsætter rejsen mod den digitale opkobling. For at være med på udviklingen er det godt at huske på, at løsningen ikke er at forbyde opkobling – men snarere at sørge for, at den tid vi bruger digitalt bliver brugt godt.

1 thought on “Sådan bruger vi bedst vores skærmtid”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *