Samsung Galaxy S20 vs. iPhone 11 Pro: En dybere division lurer under spec arkene

Der er vigtigere bekymringer for købere end funktionslister.

Flagskibstelefoner som den netop annoncerede Samsung Galaxy S20 eller iPhone 11 Pro får meget af markedsføring og pressehype, men de fleste køber ikke. Den lille procentdel af forbrugere, der køber, står over for et vanskeligt valg, der handler om meget mere end blot benchmarks, specifikationer eller kamerafunktioner.

En nylig NPD-rapport hævdede, at færre end 10 procent af amerikanerne køber flagskibs smartphones (i dette tilfælde defineret som telefoner, der koster mere end $ 1.000). Efter et år med smartphoneforsendelser og indtægter, der gradvist glider ned ad en bakke, voksede globale smartphone-forsendelser endelig i fjerde kvartal af 2019 – men kun med en procent . Af markedets 369 millioner enheder i Q4 sendte Apple 78 millioner iPhone 11-modeller, og Samsung sendte 71 millioner. Med andre ord tegnede Samsung og Apple tilsammen 40 procent af smartphones, der ramte markedet. At se på, hvad de laver, fortæller os meget om, hvad dagens prioriteter er.

Når du ser på hele disse produkters sortiment, ser du meget forskellige strategier. Men øverst på hver linje er telefonerne  stort set ens. De seneste flagskibs smartphones fra disse markedskemoter fokuserer på kameraer og skærme frem for alt andet, og på disse tællinger er Samsung Galaxy S20 og iPhone 11 Pro faktisk ikke så radikalt forskellige fra hinanden.

S20 tilbyder nogle banebrydende ny teknologi, som den nyeste iPhone ikke gør, men det kan ændre sig i september. Og som det er, har iPhone en unik komparativ værdi-proposition af sin egen. Så lad os dykke ned i trends – og der er ikke et bedre ord for dem end det – der vises i de to mest populære flagskibstelefoner i verden. Er disse enorme prismærker det værd i 2020, og hvad skal forbrugerne tænke på, når de vælger mellem disse to giganter?

Vi vil forkæle en del af denne øvelse lidt lige foran: vi tror ikke, at specifikationer eller endda funktioner er det, der skal føre køberens beslutninger om, hvorvidt de skal gå med Samsung eller Apple, når de køber en flagskibstelefon. For det første har de fleste mennesker ikke brug for et flagskib. For det andet centrerer forskellene, der virkelig betyder noget om software, tjenester og alvorlige spørgsmål om, hvordan brugere skal eller ikke skal forholde sig til deres gadgets og de teknologiselskaber, der fremstiller dem.

Indholdsfortegnelse

Prisfastsættelse

Apropos de enorme prismærker: de er mere nu end nogensinde før. Samsungs top-of-the-line S20 Ultra starter ved $ 1.399, og opgraderinger kan skubbe det op endnu højere. IPhone 11 Pro Max, også en dyr telefon efter de fleste menneskers standarder, starter ved $ 1.099 og kan gå så højt som $ 1.449, hvis du maksimerer lagerkapaciteten på 512 GB. (S20 Ultra lukker også ud på 512 GB, men den tilbyder microSD-støtte op til 1 TB).

Det er svært for os af Ars at forestille os, at næsten enhver virkelig har brug for mere end $ 1.400 på en smartphone. Når det er sagt, er der bestemt mennesker, der vil – til avancerede kamerafunktioner, til skærme af højere kvalitet, som man kan se Netflix på eller til at imponere andre socialt med et statussymbol.

I den nedre ende af den nuværende lineup starter Samsung Galaxy S20 ved $ 999, og iPhone 11 Pro (ikke Max) starter også ved $ 999. Der er meget mere differentiering af S20 fra S20 Ultra (og der er S20 + i midten) end der er mellem iPhone 11 Pro og 11 Pro Max.

Selvfølgelig tilbyder både Apple og Samsung telefoner til lavere priser. Samsung dækker hele spektret af forbrugerpriser med andre telefoner uden for produktionslinjerne Galaxy S og Galaxy Note. Og Apple sælger iPhone 11 (som har et andet design, et mindre kamerasystem og en markant skærm af bedre kvalitet end 11 Pro) for $ 699 og nyere, 2018’s iPhone XR for $ 599 og opefter, og iPhone 8 for kun $ 449 og op.

Der er selvfølgelig en enorm forskel mellem $ 449 og $ 999 eller $ 1,399 for de fleste mennesker. Præcis hvad får brugerne til at gå hele vejen?

specifikationer

Alle specifikationer i S20-modellen er til 5G-versionerne.

SAMSUNG GALAXY S20SAMSUNG GALAXY S20 +SAMSUNG GALAXY S20 ULTRAIPHONE 11 PROIPHONE 11 PRO MAX
Skærm6,2-tommer OLED ved 3.200 x 1.440 og 60 / 120Hz6,7 tommer OLED ved 3.200 x 1.440 og 60 / 120Hz6,9-tommer OLED ved 3.200 x 1.440 og 60 / 120Hz5,8 tommer OLED ved 2.436 x 1.125 og 60Hz6,5 tommer OLED ved 2.688 x 1.242 og 60 Hz
Opbevaring128GB128 GB, 256 GB, 512 GB128 GB, 256 GB, 512 GB64 GB, 256 GB, 512 GB64 GB, 256 GB, 512 GB
CPUQualcomm Snapdragon 865Qualcomm Snapdragon 865Qualcomm Snapdragon 865Apple A13 BionicApple A13 Bionic
vædder12DK12DK12 GB til 128 GB og 256 GB modeller, 16 GB til 512 GB model4GB4GB
Batteri4.000 mAh4.500 mAh5.000 mAh3.046 mAh3.969 mAh
Bagerste kameraer12 MP ultrabred (ƒ / 2,2), 64 MP telefoto (ƒ / 2,0), 16 MP bred (ƒ / 1,8)12 MP ultrabred (ƒ / 2,2), 64 MP telefoto (ƒ / 2,0), 16 MP bred (ƒ / 1,8), ToF12 MP ultrabred (ƒ / 2,2), 48 MP tele (ƒ / 2,0), 108 MP bred (ƒ / 1,8), ToF12MP ultra bred (ƒ / 2,4), 12 MP bred (ƒ / 1,8), 12MP telefoto (ƒ / 2,0)12MP ultra bred (ƒ / 2,4), 12 MP bred (ƒ / 1,8), 12MP telefoto (ƒ / 2,0)
Front kamera10MP (ƒ / 2,2)10MP (ƒ / 2,2)10MP (ƒ / 2,2)12MP (ƒ / 2,2)12MP (ƒ / 2,2)
video8K ved 24fps, 4K ved 60fps8K ved 24fps, 4K ved 60fps8K ved 24fps, 4K ved 60fps4K ved 60 fps4K ved 60 fps
HavneUSB-C, MicroSDUSB-C, MicroSDUSB-C, MicroSDLynLyn

Design

Vi er ved at kalde nutidens flagskibstelefoner “glassandwiches”, fordi de har næsten alle frontsider, der er lavet af glas, og generelt er disse enheder også alle glas på bagsiden (undtagen for visse kamerakomponenter). Heldigvis bruger de typisk et materiale, der kaldes Gorilla Glass, der er meget stærkere end for eksempel et drikkeglas, og Gorilla Glass er forbedret i holdbarhed år efter år. Disse glasrygge muliggør trådløs opladning, hvilket ikke er muligt gennem nogle andre almindelige gadgetmaterialer.

Gorilla Glass er dog stadig ikke så holdbart som stål eller aluminium. Vi har drøftet materialer i længden før, og der er ikke store ændringer på den front i S20-telefoner sammenlignet med sidste års S10-modeller. De føler sig pæne, de ser pæne ud, men de er generelt ikke så holdbare og de er fingeraftryksmagneter. Begge disse telefoner har de samme ulemper og ulemper.

Der er nogle nyere udviklinger, der er værd at fremhæve. Først og fremmest har Samsung længe lavet en markedsføringsblitz med at kritisere Apple for at have droppet hovedtelefonstik fra sine telefoner fra 2016 . Men lidt over tre år senere har Samsung også droppet hovedtelefonstik i Galaxy S-linjen og lanceret sine egne AirPods-konkurrenter (som også understøtter iOS, forresten). Samsung var en af ​​de sidste flagskibstelefabrikanter, der tog dette spring.

Det kan virke underligt, at top-of-the-line-telefoner typisk mangler noget tilsyneladende vigtigt, som billigere telefoner undertiden stadig har – i det mindste på Android-siden af ​​tingene. (Der er ikke længere tilgængelige iPhones med stik til hovedtelefoner.) Men set fra Samsung og Apples synspunkt er trådløse løsninger både overlegne og dyrere, og derfor er trådløs premium / flagskibsløsning. Mange brugere er enige om det, men nogle gør det ikke, og de monetære omkostninger ved god trådløs lyd er stejle.

På grund af proprietær teknologi tilbyder Apples AirPods en generelt bedre oplevelse end nutidens Android-venlige ægte trådløse hovedtelefoner. Men det vil sandsynligvis ændre sig i løbet af det næste år eller deromkring med introduktionen af ​​de første Bluetooth LE Audio-enheder , der bruger en ny Bluetooth-lydstandard, der vedtager nogle af de samme fordele, som AirPods-brugere har haft.

Med hensyn til designforskelle mellem Galaxy S-serien og iPhones tilbyder Samsung sine flagskibe i tre størrelser: S20 på 6,2 tommer, S20 + på 6,7 tommer og S20 Ultra i en dybest set tabletstørrelse 6,9 ​​tommer. IPhone 11 Pro fås i 5,8- og 6,5-tommer varianter.

Nedenfor: Et kig på designet på iPhone 11 Pro fra vores gennemgang .

Begge har meget forskellige frontvendte kameradesign og autentificeringsteknologier. Galaxy S-telefoner har fingeraftrykslæsere på skærmen, mens iPhone 11 Pro bruger en sofistikeret 3D-sensorrække, der deler plads med det frontvendte kamera for at bekræfte, at det er du, der prøver at låse telefonen op.

Denne 3D-sensorrray (kaldet TrueDepth) involverer en masse komponenter, og det er grunden til det mærkbare “hak” øverst på telefonens skærm. Dette hak indeholder en masse hardware. I modsætning hertil har Samsung bare et almindeligt frontvendt kamera i S20, og det har undgået at inkludere et hak ved i det væsentlige at slå et lille hul midt på skærmen.

Uanset om du foretrækker et hak eller et hulstans, er det bestemt et spørgsmål om præference, ligesom det er, om du foretrækker Apples Face ID eller Samsungs fingeraftryksgodkendelse på skærmen.

kameraer

I dag handler marketingskrigen mellem smartphones hovedsageligt om kameraerne. Og måske er det ikke så meget en krig, da det er et våbenløb: ofte tilføjer et selskab en funktion, og derefter følger dens konkurrent ikke længe efter. Markedsundersøgelser har vist, at folk primært tænker på kameraerne, når de analyserer deres smartphone-indstillinger.

Begge disse telefoner har kamerasystemer, der er i stand til at tage billeder, der ikke kunne tænkes med smartphones for bare få år siden, og de er langt fra de største differentierere mellem mellemklasse smartphones og flagskibe. De er også et af de områder, hvor der er mest sondring med hensyn til hardwarespecifikationer og funktioner mellem Galaxy S-telefoner og iPhones.

Begge størrelser på iPhone 11 Pro har identiske kamerasystemer. Apple gik med et tre-linse design. Der er en ultrabred (ƒ / 2,4 blænde og 120 ° FOV), en bred (ƒ / 1,8) og teleobjektiv (ƒ / 2,0). Alle tre er 12 megapixel.

I dette system får iPhone-brugere 2x optisk zoom og 2x optisk zoom ud. Zoom-out-funktionen var ny sidste år, og det er uden tvivl den mest spændende nye funktion introduceret i 2019. Zoom-out har åbenlyse anvendelser til selfies, men det er også nyttigt i andre tilfælde. IPhone 11 Pro kan gøre op til 10x digital zoom, men kvaliteten er ret dårlig.

Nedenfor: De forskellige zoomtilstande på iPhone 11 Pro .

Samsung Galaxy S20-telefoner har nogle mere imponerende specifikationer på papir – og i modsætning til de 11 Pro-modeller tilbyder de forskellige S20-modeller forskellige kameraspecifikationer. S20 har to 12-megapixel-kameraer: en hovedsensor og en ultrabred. Men det har også et 3x teleobjektiv på 64 megapixel. S20 + tilføjer en Time-of-flight (ToF) -sensor, der på nogle begrænsede måder ligner Apples TrueDepth-array nævnt ovenfor, men Samsungs implementering er fokuseret på forskellige anvendelsessager og er meget mere begrænset.

S20 Ultra har dog et helt andet sæt kameraer. Det inkluderer en 108-megapixel vidvinkel, en 12-megapixel ultrabred, ToF-sensoren og et 48-megapixel, 4x teleobjektiv. Samsung hævder, at Galaxy S20 Ultras telezoom er i stand til 100x zoom i høj kvalitet takket være en cocktail af både optiske funktioner og AI-drevne tricks. Dette er meget sandsynligt noget usupporterbart marketingnonsens, men vi tester det grundigt, når vi gennemgår telefonen.

Nedenfor: Et foto med forsiden-off mellem Galaxy S10 + og nogle andre Android-telefoner fra vores anmeldelse sidste år. Vi ser frem til at gøre lignende face-offs, når vi får fat i S20.

Vi har endnu ikke tippet med Samsungs kameraer, men vi er meget interesserede i at gøre det. IPhone 11 Pro’s kamera imponerer, men vi var mindre imponeret over S10 +, som også havde imponerende specifikationer på papir. Ars Reviews Editor Ron Amadeo følte, at S10 + ‘s kamerasystem var designet mere til at imponere på papir og på salgsstedet end i de faktiske billeder, der resulterer. Måske vil S20-opstillingen rette det.

video

S20-opstillingen rammer et kuglepunkt, som Apples telefoner ikke har: 8K-videooptagelsesevne på bagkameraerne. Der er dog to store advarsler vedrørende den 8K videooptagelsesfunktion. Det første er, at meget få mennesker har 8K-tv’er eller skærme til at se dem på, og det vil sandsynligvis ikke ændre sig i den meget umiddelbare fremtid på trods af tv-leverandørernes bedste indsats. 4K-tv sælger godt, og størstedelen af ​​markedet er først for nylig begyndt at komme videre fra den gamle gamle high-definition. Det andet advarsel er, at S20 kun kan optage 8K-video med 24 billeder i sekundet. Det er måske det, traditionelle filmproduktioner bliver skudt til, men det er langt under pari for personlig digital video.

Computational fotografering

Det er en svimlende mængde specifikationer og snak om hardwarefunktioner, men den virkelige kamp kæmpes i software – specifikt AI- og maskinlæringsdrevne computerfotografifunktioner, der kører på disse telefons billedsignalprocessorer (ISP’er) og neurale behandlingsenheder (NPUs).

Galaxy-telefoner og iPhones stræber efter at overvinde de optiske begrænsninger, der er forbundet med disse formfaktorer, ved at bruge AI og maskinlæring til at læge billeder umiddelbart efter, at de er taget. Det betyder blandt andet ofte, at man faktisk tager flere fotos på meget kort tid, når brugeren rammer udløserknappen og derefter bruger maskinlæringsinformerede algoritmer til at sammensætte de bedste dele af de forskellige individuelle billeder til et resultat.

Begge løsninger gør imponerende ting med dette, og nogle af forskellene er et spørgsmål om personlige præferencer. Apple og Samsung er hver især blevet beskyldt for at have brugt dette for at producere unaturlige eller underlige udseende fotos, der muligvis kan antage ikke-universelle kulturelle antagelser om skønhedsstandarder med hensyn til hvordan hud forarbejdes, for eksempel.

I vores iPhone 11 Pro-anmeldelse var vi også kritiske over for Apple at anvende “Pro” -monikeren på disse telefoner, når der sker så meget om billedet bag kulisserne, helt uden for brugerens kontrol. Disse kamerasystemer er ikke designet til professionelle fotografer, der værdsætter kontrol frem for alt andet. De er designet til at få amatører til at føle sig som professionelle ved at tage fotos, der takket være AI-doktorgrad ligner langt mere professionelt tagede fotos på nogle måder, end brugerne kan forvente at have opnået med disse linser eller med begrænsede fotograferingsevner.

Det er vanskeligt objektivt at sammenligne Samsungs og Apples tilgange her (og meget af Samsungs tilgang er lige så meget at gøre med beslutninger fra Qualcomm, som det også er med Samsungs valg). Men dette er samtidig en spændende og foruroligende tendens inden for flagskibs smartphones. Og vi er temmelig sikre på, at dette kun er begyndelsen.

Displays

Hvis der er et udtryk til at skelne nutidens flagskibe fra horder af andre smartphones derude, er det “OLED” – en displayteknologi, der blandt andet giver mulighed for perfekte sorte niveauer, hvilket skaber et stort potentiale for påvirkelig kontrast og farve. Både Samsungs og Apples flagskibstilbud har OLED-skærme, og begge deres nederste udvalg er afhængige af den velprøvede LCD-teknologi, der dominerede næsten hele skærmsektoren (og stadig gør det til en vis grad) i flere år i træk.

Det er uden tvivl denne teknologi sammen med kameraerne, der gør disse nuværende flagskibstelefoner så dyre. Der er en dramatisk forskel mellem de bedste OLED-skærme og endda de bedste LCD-skærme på ethvert antal målinger for kvalitet, hvilket er velkomment i betragtning af at en hel masse andre OLED-paneler var, ja, temmelig dårlige — overhovedet ikke hvad Samsung og Apple nu tilbud. Disse skærme har nogle mangler, men de fleste mennesker vil finde dem mere imponerende og attraktive end LCD’er.

Der er et par detaljer, der adskiller Samsungs og Apples skærme under alle omstændigheder. Der er en forskel i opløsning mellem Samsungs telefoner og Apples. Alle tre S20-telefoner har en skærmopløsning på 3.200 x 1.440 pixels, mens iPhone 11 Pro og 11 Pro Max har henholdsvis 2.436 x 1.125 og 2.688 x 1.242. Vi har ikke haft en mulighed for at se på disse telefoner side om side personligt endnu, men vi ville satse på, at forskellen er mærkbar, når vi ser det nøjagtige samme indhold. Når det er sagt, vil vi også satse på indtrykket af, at forskellen efterlader ikke er betydelig.

Både Apple og Samsung hævder HDR-parathed på deres skærme. HDR-kvalitet afhænger af et par specifikke ting: maksimal lysstyrke, sorte niveauer, kontrastforhold og farve. Begge selskabers flagskibe tilbyder farve i bedste klasse, begge opnår den lysstyrkegrænse, der er nødvendig for at klare de bedste HDR-tv’er, og begge har absolutte sorte niveauer, der ydes af emitterende OLED-teknologi. Der er ingen klager her fra nogen på dette tidspunkt.

Den største splittelse på nuværende tidspunkt er derfor, at de nye S20-telefoner understøtter 120Hz opdateringsfrekvens. Vi har set dette i et par andre Android-telefoner for nylig, men disse er uden tvivl de første virkelig massemarkeds-håndsæt, der inkluderer denne funktion. S20-enhederne giver brugeren mulighed for at skifte frit mellem 60Hz (hvilket er det maksimale, iPhones tilbyder) og 120Hz. Samsung siger, at kørsel ved 120Hz vil ramme batteriets levetid med cirka 10 procent sammenlignet med 60Hz-tilstanden. Og Samsungs 120Hz-tilstand handler ikke kun om udseende: input er også påvirket positivt.

I mellemtiden lukker endda Apples top-of-the-line telefoner ud ved 60Hz. Apple har gjort 120Hz-tinget på iPad Pro med en vis succes, men du kan hævde, at det er gjort praktisk af den større formfaktor, der giver mulighed for større batterier. Vi ville alligevel ikke være  for overrasket, hvis Apple kørte dertil med iPhone senere i 2020. (Det er værd at påpege, at iPad Pro er et kraftfuldt værktøj til at skabe kunst med Apple Pencil, så den reelle fordel ved en 120Hz-skærm er åbenlyst for den enhed. På en smartphone er det mere en dejlig mulighed at have.)

I henhold til ultra-dybdegående anmeldelser fra DisplayMate er begge disse skærme øverst på spillet. Der er et problem med Samsungs skærme, men det er ikke nødvendigvis teknologien: Samsung producerer bevidst et unaturligt levende billede, der imponerer i en demo, men ikke er så absolut nøjagtig. Samsungs specifikationer viser måske større antal, men iPhone-skærme er finjusterede til næsten perfektion. Men virkelig med begge disse skærme får du absolutte stunners. Eventuelle mærkbare forskelle er sandsynligvis et spørgsmål om personlig præference.

Samsung producerer faktisk 90 procent af de OLED-paneler, der bruges i Apples telefoner, mens LG leverer nogle andre. Mens begge virksomheder er meget opmærksomme på de komparative fordele ved deres skærme, er begge muligheder langt over de fleste forbrugernes standarder. Du kan ikke gå galt i dette face-off. 120Hz-kapacitet i S20 er den eneste kendte differentierer, der er væsentlig på nuværende tidspunkt, men den kan muligvis ikke stå som en differentiator længe, ​​afhængigt af Apples planer for det næste håndsæt. Og det er svært at hævde, at det virkelig er nyttigt nok til at være det afgørende datapunkt for de fleste potentielle købere.

Så i dette display tech-armløb vinder begge sider, ligesom forbrugere med mange penge at bruge. Men de fleste forbrugere har ikke brug for OLED, sand HDR eller høje opdateringshastigheder. Vi hævder, at når du køber et flagskib, betaler du primært for to ting: kamerasystemet og skærmen. Mange mennesker bekymrer sig meget om kameraerne, men skærme har en mere niche-appel.

Ydeevne

Når det kommer til ydeevne, lover Qualcomm Snapdragon 865-system-på-en-chip i de nye Samsung-telefoner at være omkring 25 procent hurtigere end sidste års Snapdragon 855, som bare var genert med 60 procent langsommere end de nyeste iPhones i single-core benchmarks (gabet er mindre i multi-core benchmarks). Vi forventer, at Apple øger ydeevnen lidt mere igen, når den frigiver 2020-iPhones senere på året, så Apple har stadig en betydelig fordel her og vil sandsynligvis udvide den.

Når det er sagt, kan ydelseskrav til visse typer opgaver være meget forskellige mellem enheder, der kører Android eller iOS , og vi tror ikke, nogen vil klage meget over Galaxy S20s CPU-ydeevne i de næste tre år. Når du har krydset en tærskel for “hurtigt nok”, er alt det andet bare sauce. Alle disse top-end-telefoner er allerede langt forbi denne tærskel.

Nedenfor: Benchmarks, der sammenligner iPhone 11 Pro med nylige Android-telefoner, herunder Galaxy S10 +. Vi har endnu ikke testet Galaxy S20, men den er sikker på at være hurtigere end dens forgænger.

Bekymringer for komparativ ydeevne blandt flagskibe handler generelt mere om fremtidssikring end her-og-nu-behov, men relativt kortvarig softwarestøtte til Samsungs telefoner kan få dig til at opgradere hurtigere end stigende kraftfulde nye apps, der kræver mere ydelse. (Mere om dette emne snart.)

Helt ærligt føler vi, at ydeevne i alle disse flagskibe er massiv overkill for næsten alle brugere, bortset fra nogle få der bruger meget nichekreative applikationer eller dem, der kun spiller en elite få af de mest krævende 3D-spil.

5G

Samsung går 5G med Galaxy S20. Faktisk kræves 5G-support til nye telefoner, der bruger Snapdragon 865 SoC. Alle tre enheder understøtter sub-6GHz 5G, men S20 understøtter ikke den hurtigere 5G mmWave endnu, mens S20 + og S20 Ultra gør det.

Apples iPhones understøtter endnu ikke 5G, men adskillige rapporter fra forskellige hjørner af den globale rygmølle, herunder både vanskelige at verificere forsyningskæderapporter og artikler fra pålidelige journalister, har indikeret, at virksomheden planlægger at introducere sine første 5G-håndsæt dette efterår.

En vigtig forskel i arkitektur mellem nylige Samsung-flagskibe og Apples iPhones har været, at Samsung bruger Qualcomm-løsninger, der har et 4G-modem indbygget lige på SoC. På den anden side har Apple på forskellige nylige tidspunkter inkluderet 4G-modemer af Qualcomm og Intel i sine håndsæt, og disse modemer har været adskilt fra SoC (A13, i 11 Pro’s tilfælde).

Men for at understøtte 5G flytter Samsung modemet fra SoC til en ekstra chip kaldet X55 til både 5G og 4G-forbindelse – i det mindste i versionerne af telefonen, der sendes til nogle regioner. Det er sådan, hvordan Qualcomms Snapdragon 865 ruller, da det ikke har noget indbygget modem som 855 gjorde. Dette betyder, at S20 i denne henseende vil være mere ligner arkitektur som iPhone end S10 var.

Nedenfor: En grafisk Ars Technicas Ron Amadeo, der bruges til at illustrere denne arkitektur.

Forstørre

Apple er stille og roligt begyndt at arbejde på sine egne modemer, potentielt til at erstatte dem fra Intel og Qualcomm, så det er teoretisk muligt, at virksomhedens langsigtede plan er at bringe modemet på sin egen, selvdesignede SoC (sandsynligvis kaldet A14 i dette års kommende iPhones). Men det er meget usandsynligt, at Cupertinos indsats er langt nok til at gøre det i 2020-iPhonen, så Galaxy S20 og 2020-iPhone har sandsynligvis lignende svar på 5G-problemet, i det mindste med det samme.

I mindst et par måneder har Samsung en klar kant her, især hvis du bruger stort på S20 + eller S20 Ultra til mmWave-understøttelsen. Men lad os være tydelige: 5G-udrullingen begynder næsten alle steder i verden, og gevinsterne vil være små eller ikke-eksisterende for størstedelen af ​​købere i år. At købe en 5G-telefon i dag handler mere om at have denne mulighed, når den bliver mere udbredt gennem 2021 og 2022.

Når det er sagt, med folk, der holder fast på deres smartphones længere, kan det være værd at overveje. Bare brug ikke stort på en 5G-telefon, hvis du ikke bor i et større bycentrum i et højt udviklet land, da disse steder generelt vil se fordele, før andre steder gør det.

Tjenester, tjenester, tjenester, tjenester

Mens hardware i mange henseender er meget ens på tværs af konkurrerende flagskibe, er software og tjenester og bekymringer relateret til dem den reelle differentiering. En del af denne forskel kommer fra kvaliteten og bredden af ​​de tilbudte tjenester, og noget af det handler om, hvor nyttige visse applikationer er. Og når det kommer til Android versus iOS, er mange af forskellene meget mere filosofiske.

Apple har sent øget sin vægt på iPhone-integrerede tjenester med lanceringen af ​​nye abonnementer som Apple Arcade og Apple TV +. Apple TV + er sandsynligvis den svageste af disse to, med et par gode shows som Little America og For All Mankind midt i ganske mange duds. Apple Arcade serverer nogle af de bedste premium-mobilspil – nogle af de bedste spilperioder, ærligt – til $ 4,99 pr. Måned. Der er masser af dyder på Arcade også, men det har flere vindere end TV + kan hævde. Når det er sagt, ledsages Apple TV + af en af ​​de bedste direkte købforretninger til TV og film, der findes, og et nyt, men pænt flerkanalssystem til styring af andre abonnementstjenester med Apples egne apps.

Nedenfor: Et udvalg af Apple Arcade-spil fra Kyle Orlands indledende rapportering om tjenestens lancering .

Samsung har fortabet sig i at tilbyde sine egne tjenester i fortiden, men de har stort set været dårlige. De fleste mennesker stoler mere på Googles tjenester, der er endemiske i Android-operativsystemet, som S20 kører.

Googles tjenester er generelt meget mere konkurrencedygtige med Apples end Samsungs. Googles abonnementstjeneste for mobilt spil er ikke så godt samlet, men Google slår Apple let i næsten alle produktivitetsrelaterede tjenester som e-mail og dokumenter såvel som på den virtuelle assistentfront, alt forudsat at du ikke er en person med privatlivets fred. (Flere oplysninger om privatlivets fred kommer øjeblikkeligt.)

Det er dog vigtigt at præcisere, at selvom nogle Apple-tjenester ikke er tilgængelige på Android, er næsten alle Googles bedste tjenester tilgængelige på iOS. Så med Apples telefoner kan du vælge og vælge, selvom integrationen med OS muligvis ikke er så stærk for Google-tjenesterne.

Mens Samsung stoler meget på Google for disse ting, annoncerede det to servicetilbud på S20-arrangementet denne uge med andre partnere. Den første er en aftale med Netflix; Samsungs virtuelle assistent vil være i stand til at besvare spørgsmål, der er relateret til og udløse Netflix-indhold, og Galaxy S20-ejere vil se noget eksklusivt bag kulisserne indhold og lignende.

Smartphone-producenten annoncerede også et vagt gaming-partnerskab med Microsofts Xbox-division. Det starter med tidlig adgang til et nyt mobilspil baseret på den populære Forza -racingfranchise, med flere ting, der er lovet i fremtiden. I betragtning af at 5G er en nøglefunktion i S20-opstillingen, er det en god indsats, der kan involvere en vis stærk støtte til Microsofts kommende Project Xcloud-streaming-spil-tjeneste . Men for at være klar forventes det, at Xcloud også fungerer fint på iOS-enheder.

Flagskibskøbere er værdi-vælgere

“Services” betyder naturligvis mere end bare medier eller nyttige live-apps. Det handler også om spørgsmål, der er vigtigere end noget andet, vi taler om i dag, når det kommer til valg mellem de to produktopstillinger.

App-politikker

Først og fremmest repræsenterer de App Stores, der findes på Samsung og Apple-telefoner, meget forskellige filosofier. Mens Samsung tilbyder sine egne apps, bruger brugerne det meste af deres tid i Google Play-butikken, der er tilgængelig for andre Android-telefoner. Play-butikken er i det væsentlige en åben platform, med lidt i vejen for aggressiv kuration. Det har også relativt få begrænsninger for, hvilke typer apps der er tilgængelige.

Så for eksempel er apps, der kan bruges til at engagere sig i software eller mediepirateri, eller endda apps, der bruges til at erstatte kernesystemfunktioner og -funktioner undertiden tilgængelige i Play-butikken, der findes på S20, men sådanne tilbud passerer ikke Apples kuration til iPhone’s App Store. Det er også muligt at side-indlæse apps uden for Google Play-butikken på Android-enheder, men det overtræder brugeraftaler om at gøre det på en iPhone.

Side-indlæsning på Android kan endda give brugerne adgang til hele alternative app-butikker, herunder nogle, der tillader ting som pornografi, en app-butik, der er fokuseret på open source-software, og Amazons app-butik – så en hel række. En af grundene til, at Apple ikke gør dette, er, at det dog kan være en infektionsvektor til malware.

Apple har været underlagt lovgivningsmæssig kontrol og forbrugervoghundskontrol for sit jerngreb om, hvilke apps der kan vises i sin App Store, såvel som for dens monetære overtagelse fra transaktioner mellem brugere og appudviklere. Google har også været udsat for en vis kontrol, men Apples aggressive kuration – undertiden tilsyneladende at fjerne apps, der er konkurrencedygtige med virksomhedens egne virksomheder eller som håndhæver ikke-universelle kulturelle normer – har trukket mere vokal ire.

Apple anfægter disse beslutninger ved at hævde, at de giver virksomheden mulighed for at sikre en bedre brugeroplevelse med en ende-til-ende integration af software og tjenester, at de hjælper dem, der administrerer App Store, med at undgå spredning af falske nyheder eller andet indhold, en platformholder kan føle en etisk forpligtelse til at kontrollere, og at de øger Apples evne til at sikre brugernes privatliv og sikkerhed. Det bidrager også til, at App Store generelt har apps af højere kvalitet, selvom Android tilbyder mere tilpassbarhed og frihed.

Dette er rimelige argumenter, og nogle af dem (som at sikre privatlivets fred og sikkerhed eller ansvaret for platformeholdere til at kæmpe imod problematiske apps eller indhold) er nøgleårsager til, at nogle iPhone-ejere valgte Apples platform i forhold til Google og Samsungs. Men disse valg kommer til en pris – et, der ville være særligt vanskeligt at acceptere, hvis Apple havde en monopolistisk position i branchen. Men selvom virksomheden i øjeblikket ikke gør det, er det stadig en kilde til konstatering for mange mennesker. Det er et værdiproposition for andre.

Politik til beskyttelse af personlige oplysninger

Denne har endnu mindre at gøre med Samsung og mere at gøre med en sammenligning mellem Googles Android og Apples iOS. Kort sagt indsamler Googles operativsystem meget mere private data fra brugerne end Apples gør, og i nogle tilfælde er det mindre i front.

Google giver dig mulighed for at deaktivere en hel del af denne tracking i mange tilfælde, og den giver dig også mulighed for at få adgang til meget af de data, den indsamler om dig – mere end let kan fås fra Apple, for at være ærlig. Men det er en rigtig besvær at holde sig oven på alt det, og nogle gange fungerer nøglefunktioner ikke godt eller overhovedet, når du er gået ind for at beskytte dit privatliv fuldt ud. Apples nyligt udviklede tjenester og funktioner er typisk designet med en vis brugervendt vægt på privatlivets fred, så hvis du er en hauk på dette emne, er det den klare vinder her.

I 2018 konkluderede et forskningsdokument fra Douglas Schmidt ved Vanderbilt University, at Android høster langt flere data end iOS gør. Det er en slags reduktionistisk resume, for at være retfærdig, men det er en nogenlunde præcis kortfattet form for en masse komplicerede konklusioner.

Apple har forsøgt at udnytte det faktum, at indsamling af brugerdata er en kerne del af Googles forretningsmodel, og at det ikke er en så stor del af Apples forretning. Apple fremhæver nu privatliv i sin markedsføring og endda i de funktioner, det bringer til iOS. Dette kan være opportunistisk – se en svaghed i en rival og udnytte den – snarere end et skridt, der er lavet af overbevisning, men hvis resultatet for brugere, der vedrører privatlivets fred, er det samme, er grundene muligvis ikke vigtige for alle.

Når det er sagt, har Apple gjort sin egen del af privatlivets fred og sikkerhedsfejl i de senere år. Ingen af ​​platformene er perfekte. Og du får nogle virkelig pæne funktioner og værktøjer i Googles økosystem, hvis du ikke er så uhyggelig med dit privatliv. I lighed med app store-spørgsmålet handler det om dine prioriteter.

Både Apple og Google har offentliggjort deres privatlivspolitik. De er væsentligt forskellige. (Samsung har endda sine egne politikker .)

Apple siger, at meget af de data, den indsamler, er anonymiseret og samlet på en sådan måde, at de ikke kan spores tilbage til dig. Der er selvfølgelig nogle undtagelser, og du er nødt til at stole på, at Apple følger sine egne politikker til brevet. Generelt har sikkerhedseksperter, der har set på delene af, hvad Apple laver, fundet ud af, at hvilke overtrædelser af politikken, der har fundet sted, syntes at være tilfældig, og selve arkitekturen på den moderne iPhone ser ud til at være bygget med denne prioritet i tankerne. Men du ved aldrig med sikkerhed.

Googles politikker handler meget mindre med at anonymisere dataene, fordi så meget af det, der er godt ved Googles tjenester (og så meget af, hvordan Google tjener penge fra annoncører) læner sig på sporing af hyperpersonaliserede data. Virksomheden hævder i vage vendinger, at de bruger disse data på en ansvarlig måde, men igen skal forbrugerne selv beslutte, om de lovede løfter er tilstrækkelige.

Vi har skrevet meget gennem årene om begge disse virksomheders privatlivspolitik, så hvis du ønsker at grave dybere, er der masser af læsning, der skal gøres. Det er bare for dårligt, denne byrde falder så hårdt på brugerne, især når så mange ikke har en dyb forståelse af virksomhedernes politikker eller hvad risikoen er. Dette er kun den mobile computervirkelighed for nutidens forbrugere.

Langsigtet støtte og miljøhensyn

Telefoner, der er dyre, skal bygges til at vare lang, lang tid – ikke kun for forbrugernes skyld, men også for bæredygtighedens skyld. Yderligere bør reparationer, opdateringer og vedligeholdelse tilbydes brugere med tilgængelighed og aktualitet i tankerne, når det er praktisk.

Som Ron Amadeo har bemærket i fortiden, tager Samsung ofte måneder at frigive OS-opdateringer og understøtter kun sine telefoner i to år. Der har været nogle forbedringer på denne front for nylig, men det er langt fra Apples 4-5 års software support til dets enheder og dens til tider endnu længere hale af kritiske sikkerhedsopdateringer. Det gælder også support i butikken og en hel overflod af andre brugerbehov. Med hensyn til langsigtet support og supportkvalitet er den ikke engang tæt: iPhones vinder.

Men det er kun softwaresiden. Hvad hardware angår, er tingene ikke så varme for begge parter.

Apples hele filosofi om produktudvikling hænger sammen med forestillingen om, at brugere får en bedre oplevelse, når hver del af denne oplevelse tilbydes af det samme firma, og hvert af disse elementer er designet til at arbejde optimalt med det andet. Folk tror typisk, at dette gælder for at integrere hardware- og softwareoplevelser. Men Apple udvider tankegangen til tjenester, support, detailhandel og mere til en grad, som ikke engang Samsung gør.

Det betyder blandt andet, at iPhones bevidst er designet til at serviceres på Apple-certificerede reparationscentre, og i mange tilfælde kan enhederne ikke sikkert eller praktisk serviceres i andre situationer. Desuden er Apple kommet under ild for de hårde kontrakter, det får certificerede værksteder til at underskrive for at få denne etiket – og disse værksteder er vigtige, fordi Apples netværk af Apple Stores primært betjener større bycentre i udviklede lande og er ret sparsom andre steder.

Ligesom app-butikspolitikkerne nævnt ovenfor, er der visdom til Apples tilgang, men der er også en betydelig omkostning.

Det er ikke godt, at iPhones bruger en flok proprietære dele, og telefonerne er så tætpakket med komponenter, at det at reparere en ofte indebærer, at det er nødvendigt at udskifte andre og producere mere affald. Apple fortjener kredit for et aggressivt genanvendelsesprogram såvel som for sit høje gennemsigtighedsniveau om miljøpåvirkningen og sine bestræbelser på at tackle det. Samsung klarer sig ikke så godt med disse ting. Men som vi argumenterede meget i vores iPhone 11 Pro-gennemgang , er det stadig ikke så godt som at fremstille produkter, der ikke fører til så meget affald til at begynde med.

For at være retfærdig er Samsungs telefoner også vanskelige at servicere, selvom meget af mediernes fortælling om dette emne er centreret om Apple. iFixit, et firma, der river ned populære gadgets og giver dem en reparerbarhedsklassificering som en del af sin indholdsmarkedsføringsindsats, gav sidste års Galaxy S10 en 3 ud af 10 score på dette emne, men det gav Apple en 6 ud af 10. (Nogle af Apples andre produkter fortid og nuværende klarer sig imidlertid næsten ikke så godt.)

Dette er en af ​​de mest bekymrende tendenser inden for moderne flagskibstelefoner, og ingen af ​​spillerne her gør det bedst, det kunne gøre.

I sidste ende handler det ikke om specifikationer eller funktioner

Hos Ars Technica har vi for nylig været opmærksomme på, at sammenligning af Android- og iOS-telefoner primært på specifikationer, benchmarks eller hardware er dårskab. De fleste informerede købere – og vi vil gerne forestille os, at der beskriver Ars-læsere – vælger mellem Android og iOS på grundlag af software, tjenester og ekstremt divergerende filosofier om åbenhed, tilpasning og privatliv.

Det kan være forbløffende at se mængden af ​​lidenskab eller endda vitriol i Android vs iOS-diskussioner på tværs af sociale medier og Internettet – og i forlængelse heraf Galaxy S vs. iPhone-diskussioner, da disse er de mest populære enheder til at køre disse operativsystemer i de fleste markeder lige nu. Ja, dette er delvis på grund af stærkt opladet marketingmeddelelse fra spillere i begge platforme, tribalistiske tendenser hos mennesker og behovet for at retfærdiggøre ens egne valg, især hvis disse valg var dyre.

Men i hjertet af tingene skyldes denne opdeling faktisk, at de to platforme repræsenterer forskellige verdensanskuelser på mange spørgsmål om de forhold mennesker skal eller ikke burde have med tech-virksomheder, appudviklere og enheder. Når man ser på det gennem den linse, giver det perfekt mening, at argumenterne kan være så følelsesladede.

Det betyder ikke, at det er acceptabelt at være middel eller giftig overfor disse forskelle. Det er vigtigt at have produktive diskussioner om de vigtige spørgsmål. Men debatter, der sammenligner den nye Galaxy-telefon med den nyeste iPhone, handler i sidste ende ikke rigtig om megapixels, og vi ved alle det.