Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par

Dette års WWDC var en stor en for spiludvikling.

, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Forstørre / Beyond a Steel Sky, en efterfølger til en elsket spil fra 90’erne, ramte Apple Arcade i dag.

WWDC 2020 har indgået, og det betyder, at det er tid til at indsamle nogle indsigter fra al den dokumentation, sessioner og andre materialer, som Apple frigivet. Vi vil gøre dette på et par emner i de kommende uger, men for at starte, vi ser på de nye initiativer og funktioner Apple har annonceret for spiludviklere på iOS, iPadOS, tvOS, og macOS platforme.

Vi starter her til dels fordi det var en rød-brev uge for spil på Apple-platforme (og også fordi nogle af Apples gaming centreret-sessioner var blandt de første planlagte i løbet af ugen). Nogle enorme ændringer kommer, og spille spil på Apple-enheder vil se markant anderledes fremadrettet.

Den første ændring, vi vil gå over, er en doozy: overgangen af Mac fra en PC-centreret gaming platform til en mobil-centreret en.

iOS- og iPadOS-spil på macOS

I en enormt konsekvens ændring for Mac-platformen, Mac-computere, der kører Apple Silicon vil være i stand til at køre iOS og iPadOS spil. Udviklere kan vælge, om deres iOS- eller iPadOS-spil er angivet i Mac App Store, men hvis de vælger det, kører spillene indbygget med minimalt ekstra arbejde.

Dette er en seismisk skift til spil på Mac, og det kan repræsentere Apple give op på en strategi, der aldrig rigtig har fungeret så godt i de 15 år siden Mac-computere flyttede til Intel CPU’er. Mac-spil har generelt været porte af Windows-spil. Ikke alle spil bliver porteret, og dem, der ofte ikke klarer sig godt.

Den dårlige præstation har ikke været på grund af et problem. Det er en kombination af Apples vægt med sine videodrivere, den komparative svaghed af de mobile GPU’er, der anvendes i Apples Macs versus PC gaming GPU’er indtil for ganske nylig, dårlig OpenGL støtte i Macs, en afhængighed af DirectX-specifikke teknologier og rammer i moderne spil, og en mangel på udbredt ekspertise i Apples proprietære Metal grafik API blandt pc-spiludviklere, blandt andre ting.

Plus, portering triple-A spil er ekstremt dyrt, og markedet for dem på Mac-computere har altid været relativt lille. Det har været svært for en masse udviklere til at retfærdiggøre omkostningerne og indsatsen. Det ser ud som Apple har besluttet, at forsøge og undlade at vinde med denne strategi er ikke længere det værd, så Mac’s centrum for gaming tyngdekraften bevæger sig fra Windows-pc’er til iPhone.

Fra Apples perspektiv, virker det som en all-around sejr. IPhone App Store dværge PC gaming af mange målinger, karakteren af Apple Silicon skift betyder Apple vil normalt være i stand til at bede om mere af en nedskæring af indtægterne fra udviklere, der gør spillene, end de ville i det gamle økosystem, og den indsats og udgift, der kræves for at gøre en iPhone spil fungerer godt på en Apple Silicon-udstyret Mac blegner i forhold til, at der kræves for at port en triple-A , DirectX-spil i Windows til Metal i macOS.

Vi har dog stadig en række spørgsmål om dette. Hvordan vil Apple håndtere spil, der er anført på Mac App Store, der har suboptimale grænseflader til mus og tastatur? Har udviklere vælge deres iPhone apps i til Mac App Store, eller fravælge det? Vi bliver nødt til at vente til dette efterår for at se svarene for mange af disse, ser det ud til.

Men uanset hvad er dette en grundlæggende ændring af Mac’ens forhold til spil – en total afhopning fra et spiløkosystem og en anden.

Stærkt udvidede inputindstillinger

I 2018 talte vi med spiludviklere om, hvad Apple havde brug for at gøre med Apple TV, og nummer et ting, vi hørte, var “indføre bedre controller support.” Med henblik herpå, Apple meddelte sidste år, at dens forskellige platforme ville være i stand til at arbejde trådløst med både Sonys DualShock 4 controller af PlayStation 4 berømmelse og Microsofts Xbox One controller.

Denne implementering fungerede problemfrit for spillere, og det var temmelig no-dikkedarer for udviklere at starte. Nu udvider Apple denne funktion på nogle vigtige måder – og ikke kun på tvOS. For det første understøttes to nye controllere: Microsofts dyre, avancerede Xbox One Elite Series 2-controller og Microsofts tilgængelighedsorienterede Xbox Adaptive Controller.

, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Apple vil understøtte Xbox One Elite Series 2 og Xbox Adaptive Controllers i de nye operativsystemversioner.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Brugerne vil være i stand til at remap controller input.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Støtte til haptik er rullende ud i fuld.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Her er hvordan GCKeyboard og GCMouse passer ind.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Disse er Apples retningslinjer for, hvornår du skal bruge den nye, spil-orienterede tastatur og mus funktioner til iPad versus den sædvanlige tilgang.

Understøttede controllere får understøttelse af alle former for speciel funktionalitet. Spil kan nu få adgang til gyroskopet, accelerometeret, touchpaden og lightbaren i DualShock 4 samt de bageste padleknapper på Xbox Elite-controlleren. Alle understøttede controllere vil få støtte til haptik (aka rumble), og spil vil være i stand til at læse og rapportere en controller batteriopladning tilstand.

Desuden vil Apple tilbyde et nyt indstillingspanel i iOS 14, som giver brugerne mulighed for at tilknytte input til deres controllere – enten globalt eller pr. app – forudsat at udviklere har markeret deres spil eller apps som understøttende controllere i App Store.

Apple er også at tilføje til GCController med GCKeyboard og GCMouse til iPads. Det betyder, at iPads, der kører den nye version af iPadOS, fuldt ud understøtter mus og tastatur til spilinput. Apple gav udviklere retningslinjer for, hvornår mus / tastatur adfærd bør bruge GCKeyboard / GCMouse, og hvornår det skal bruge UIKit som er standard for de fleste apps.

Normalt er UIKit foretrækkes at gøre spillet spille pænt med multitasking og andre iPad funktioner. Men hvis udviklere ønsker en fuld skærm, fokuseret oplevelse med direkte tastatur og mus tegn controller- som i en first-person shooter, for eksempel – der vil være muligt.

Game Center eftersyn

Apple introducerede Game Center… Lad os bare sige et stykke tid tilbage. Det har modtaget nogle beskedne opdateringer i årenes løb, men det har aldrig været noget transformerende. Udviklere jeg har talt med sige, at det ikke er så robust som det skal være, og det føles som en knap understøttet eftertanke.

Game Center giver mulighed for leaderboards, gennemførelser og nogle sociale funktioner, der spænder over flere spil i App Store. Nu er Apple redesigne oplevelsen.

, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Et nyt Dashboard i Game Center vil være tilgængeligt for spil på Apples platforme.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Udviklere opfordres til at vise dette element i brugergrænsefladen for at give spillerne adgang til dashboardet fra hvert spils titelskærm.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Dette er lobbyen interface til kø for et multiplayer spil med venner.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Her er en stilling på leaderboardet i iOS 14
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Dette er en brugerprofil i det nye Game Center.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Endelig er dette resultaterne opfattelse for et spil.

Der er et nyt dashboard til visning af gennemførelser, ranglister og venner, der vil være tilgængelige som en overlejring på eksisterende spil. Apple gav udviklere retningslinjer for, hvordan man medtager en ny standardiseret knap slags for at få adgang til Game Center på tværs af deres apps.

Spillere og udviklere vil også få adgang til tidsdele leaderboards. Game Center understøttede allerede ranglister, men de præsenterede levetidsnumre. Nu kan udviklere oprette ranglister, der repræsenterer en bestemt periode, f.eks.

Game Center håndterer kø og matchmaking til forskellige former for multiplayer, fra realtid til tur-baseret, herunder at deltage i spil med dine Game Center venner i dem lettere, i en ny grænseflade.

Disse ændringer er alle rullende ud til iOS, macOS, tvOS, og iPadOS dette efterår.

Den grab pose af andre ændringer

, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Ud over en Steel Sky ramte Apple-enheder i dag.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Her er, hvad ReplayKit kan gøre.
, Gaming på Apple-platforme er indstillet til nogle store ændringer – her er et par
Udviklere kunne allerede angive deres spil kræves Metal eller ARKit støtte, men A12 chip bliver tilføjet som et krav mulighed.

Det er de store billet poster, men der er et par andre mindre ting fra denne uge værd at nævne, også:

  • Apple åbner U1 ultra-wideband chip til udviklere, og dette kunne bruges til at lave nye former for AR apps. Apple introducerede også ARKit 4, med nye funktioner til at gøre mere kraftfulde AR apps, der er bundet til Apple Maps steder, eller som gør bedre brug af iPad Pro’s LiDAR sensor (som sandsynligvis vil gøre det til fremtidige flagskib iPhones, også).
  • Som vi skrev før, Boot Camp værktøj, der anvendes af mange til at køre Windows-spil indbygget på Mac-computere vil blive fjernet på Apple silicium Macs,men det vil fortsat blive støttet i det mindste gennem Big Sur på Intel Macs.
  • Der er rapporter om, at Rosetta, den genoplivede værktøj, der nu vil hjælpe x86_64 Mac apps køre på Apple silicium Macs, vil ikke være meget hjælp til virtualisering Windows apps på de samme nye Mac-computere. Dette er endnu et eksempel på skilsmissen mellem pc-spil og Mac, som Mac cozies op med iPhone spil i stedet.
  • Apple har etableret A12 chip, findes i iPhone XS og senere, som baseline for nogle moderne, performance-orienterede spil. Apple tilbyder særlige måder for udviklere at markere deres spil som kræver A12 eller nyere, specifikt.
  • Apple skitserede sine planer for ReplayKit, som kunne bruges til streaming af spil fra sine platforme til live streaming-tjenester
  • Beyond a Steel Sky, den mange år senere efterfølger til det klassiske PC adventure spil Beneath a Steel Sky, ankom på Apple Arcade i dag.

Related Posts

© All Right Reserved. 2020 - 2025