Søgemaskinestart beder brugerne om at være kunden, ikke produktet

Rival privatliv-fokuseret søgemaskine Startpage er ikke imponeret.

, Søgemaskinestart beder brugerne om at være kunden, ikke produktet
Forstørre / Neeva ikke engang har et logo endnu, endsige nogen nyttige screenshots-så nyde denne remixet version af en 1940’erne mønt-opererede toilet dække dispenser i stedet.

I november 2017 forlod Sridhar Ramaswamy – lederen af Googles reklamearm for 95 milliarder dollars – virksomheden efter en skandale om reklamer for store virksomheder, der blev fundet på YouTube-videoer, der satte børn i tvivlsomme situationer. Ramaswamy fortalte The New York Times, at kort efter denne hændelse, besluttede han, at han havde brug for at gøre noget anderledes i sit liv, fordi “en annonce-støttede model havde begrænsninger.”

Ramaswamy’s startup selskab, Neeva, er, at “noget andet”, og selv om det også er en søgemaskine, det søger at omgå nogle af Googles problemer ved at undgå annoncerne helt. Ramaswamy siger, at den nye motor ikke vil vise annoncer og vil ikke indsamle eller drage fordel af brugerdata- i stedet vil det opkræve sine brugere et abonnementsgebyr.

Neeva’s tilgang følger en gammel truism, der siger, at hvis du betaler for noget, du er en kunde- men hvis du får det gratis, du er et produkt. Det er sandsynligt, at være en meget vanskelig sælge, til et publikum, der er kommet til at forvente en tjeneste til at være “gratis” og ikke ofte bekymrer sig meget om privatlivets fred aspekter. Selv om vi håndbagler vanskeligheden ved at erhverve et marked, er andre privatliv-fokuserede spillere udtryk for betydelig tvivl om Neeva’s tilgang.

Privacy-fokuserede konkurrenter er i tvivl

Søgemaskine DuckDuckGo er nok den mest kendte privatliv-fokuserede Google konkurrent. DuckDuckGo viser annoncer, men sporer ikke sine brugere individuelt – dens administrerende direktør, Gabriel Weinberg, siger, at annoncerne er en praktisk nødvendighed. “Hvis du ønsker den mest effekt til at hjælpe de fleste mennesker med privatlivets fred, er du nødt til at være fri,” sagde han, “fordi Google vil være fri for evigt.”

DuckDuckGo er dog muligvis ikke den mest relevante sammenligning med Neeva. Den nye søgemaskine er planlagt til at være en anden-tier udbyder, med offentlige resultater stammer fra Bing, Weather.com, Intrinio, og Apple. Det har også planer om at tilbyde sine brugere mulighed for at linke cloud-konti som Google G Suite, Microsoft Office 365 og Dropbox. Ud over at levere søgeresultater direkte fra disse private kilder vil Neeva medtage disse data i opbygningen af en profil for at tilpasse søgeresultaterne for hver bruger.

Startpage er en tættere analog til Neevas foreslåede model. Ligesom Neeva henter Startpage søgeresultater eksternt – i sit tilfælde direkte fra Google. I modsætning til Neeva viser Startpage stadig Google-annoncer og indsamler en nedskæring af provenuet. Men det viser disse annoncer uden at forsøge at tilpasse dem til brugeren – ingen profil er bygget, og brugerens potentielt identificerende oplysninger er strippet fra de forespørgsler, der sendes videre til Google så godt.

StartpageCEO Robert E.G. Beens kontaktede Ars via e-mail kort efter Neevas lancering. Han udtrykte ekstrem skepsis over for Neevas model – han beskriver forbindelserne til private data, opbygning af personlige profiler og langsigtet opbevaring af data som “en hackers drøm og en brugers mareridt”. Han udtrykte lige så stærke meninger om Neeva’s faktiske fortrolighedspolitik, kalder det “en joke-og ikke en sjov en,” efter at bemærke, at “marketing beskeder kan kræve næsten alt, men en fortrolighedspolitik har juridisk status.”

Vi bør bemærke, at der er to forskellige dele af Neeva’s hjemmeside, der synes at løse privatlivets fred bekymringer-en Digital Bill of Rights fremtrædende figurerede i selskabets om side, og den officielle Privacy Policy, forbundet mere stramt fra sidefoden på hver side.

Problematisk politik om beskyttelse af personlige oplysninger

Neeva’s Digital Bill of Rights synes at være netop den slags marketing besked Beens hentydede til. Det gør høje udsagn om brugernes ret til privatlivets fred, kontrol til dataindsamling, dataforbrug gennemsigtighed, og brugernes ejerskab af deres egne data. Den erklærer endvidere, at virksomhederne generelt bør respektere disse rettigheder – men den afgiver ingen direkte løfter om, hvorvidt eller hvordan Neeva vil respektere dem. Det tætteste på en konkret erklæring om politik på siden er en linje nederst med angivelse af “vi på Neeva stå ved [disse værdier], i solidaritet med dig.”

, Søgemaskinestart beder brugerne om at være kunden, ikke produktet
Forstør / Vi deler, videregiver eller sælger ikke dine personlige oplysninger med tredjeparter. Undtagen når vi gør.Neeva (Neeva)

Neeva’s Privacy Policy, derimod, er en standard juridisk dokument og lyder som en. Det er også meget mere konkret og udstikker nogle bekymrende detaljer, der lyder i modsætning til de høje idealer udtrykt i Neeva’s Digital Bill of Rights. Afsnittet Videregivelse af dine oplysninger til tredjemand selv synes at modsige sig selv.

Neeva åbner dette afsnit ved at sige, at det ikke deler, videregiver eller sælger dine personlige oplysninger med tredjeparter “uden for de nødvendige tilfælde nedenfor”, men de nødvendige sager omfatter “Affiliates”, med den meget bryske erklæring om, at Neeva “kan dele personlige oplysninger med vores tilknyttede virksomheder.”

Selvom underafsnittene på både tjenesteudbydere og annonceringspartnere er afdækket med brugsbegrænsninger, er der ikke angivet sådanne begrænsninger for data, der deles med “Associerede selskaber”. Dokumentet giver heller ingen konkret definition af, hvem udtrykket “Affiliates” kan henvise til, eller i hvilken sammenhæng.

Langsigtet privat opbevaring af data

Flere sikkerhedsbevidste brugere bør også være opmærksomme på Neevas politik for opbevaring af data, som blot siger” vi gemmer de personlige oplysninger, vi modtager, som beskrevet i denne fortrolighedspolitik, så længe du bruger vores tjenester, eller som nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil de blev indsamlet… [herunder udøvelse af] legitime forretningsmæssige formål.”

Da dataindsamlingen kan omfatte direkte forbindelse til en brugers primære Google- eller Microsoft-mailkonto, kan dette udgøre en virkelig foruroligende mængde personoplysninger – data, der nu er sårbare over for kompromiser mellem Neevas tjenester, samt Neeva selvs brug eller salg (især i tilfælde af erhvervelse eller fusion).

Aktuel tilgængelighed

Neeva er i øjeblikket i begrænset beta-test og ikke tilgængelig til almindelig brug. Interesserede potentielle brugere kan deltage i en venteliste til at blive en tidlig tester.

Related Posts

© All Right Reserved. 2020 - 2025