Telenor opnår bedste indtjening i fem år

I dag offentliggør Telenor-koncernen sit resultat for fjerde kvartal 2018 og det samlede resultat for 2018.

Telenor Danmark kommer flot ud af 2018. Med en indtjening (EBITDA) på 207 mio. kroner i Q4 går selskabet 84% frem i forhold til Q4 2017– og samlet opnår Telenor Danmark en indtjening på 862 mio. kroner i 2018. Det er den højeste indtjening i fem år og en forbedring på 27% i forhold til 2017. Selskabet opnår en indtjeningsgrad (EBITDA%) på 22% for året som helhed – en forbedring på 5 procentpoint i forhold til 2017 og den højeste indtjeningsgrad for selskabet i syv år.

”Jeg er meget tilfreds med årets resultat og vores solide fremgang i indtjeningen, der er altafgørende for, at vi kan fortsætte vores investeringer i udviklingen af vores forretning til glæde og gavn for vores kunder. Vi har i 2018 udviklet og lanceret to helt nye forretningsmodeller på privat og erhverv, som har gjort det væsentlig lettere og mere attraktivt at være kunde hos os. Det er tydeligt, at kunderne er trætte af uigennemskuelige teleprodukter, og derfor har vi udviklet Telenor Trin, der afspejler kundernes ønske om enkelhed, mere data og roaming. Og vores erhvervskunder har med Business All fået ét produkt, én regning og roaming i 78 lande,” fortæller Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.

Øget kundetilfredshed, tilfredse medarbejde og lavere omkostninger

Telenor har samtidig formået både at øge kundetilfredsheden og nedbringe omkostningerne. Kundetilfredsheden er i 2018 gået frem 25%, og omkostningerne er faldet med 10%.

”For at skabe resultater, der rækker ind i fremtiden, skal man have tilfredse kunder, engagerede og dygtige medarbejdere og penge på bundlinjen. Vi er inde i en rigtig god udvikling, hvor vi formår at levere på alle tre parametre. Men vi har ambitioner om at gøre det endnu bedre. Derfor forsætter vi selvfølgelig rejsen i 2019 med at simplificere og digitalisere vores forretning og investere i nye kompetencer og bedre kundeoplevelser,” siger Jesper Hansen.

Oprydning af inaktive kunder og udfasning af statskunder

Telenor har brugt 2018 på at rydde op og fjerne gamle, umoderne produkter og inaktive kunder, ligesom udfasningen af statskunder helt forventeligt har ført til et lavere samlet kundeantal. Samlet går antallet af mobilkunder 127.000 tilbage i 2018, hvor langt hovedparten skyldes udfasning af statskunder, og 23.000 relaterer sig til privatkunderne og en oprydning af gamle produkter og inaktive kunder.

”Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter i forbindelse med introduktion af nye. Omkring halvdelen af de 23.000 skyldes et fald på mobilt bredbånd og resten skyldes oprydning af inaktive abonnementer og gamle umoderne produkter. Dette påvirker helt forventeligt vores kundeantal, men er et led i en bevidst strategi om at levere produkter, der matcher vores kernemålgruppers behov,” siger Jesper Hansen.

Investeringer i fremtiden fortsætter

Telenor har i 2018 investeret i bedre selvbetjeningsløsninger og netværksudbygning. Derudover har der været fokus på investering i sikkerhed, IoT og uddannelse af medarbejdere.

”Vi har investeret massivt i forsat udbygning af vores 4G-mobilnetværk frem mod fremtidens 5G og sikre vores kunder og forretning mod cybertrusler. Vi har samtidig valgt at investere ekstra 15 mio. kroner i uddannelse af vores medarbejdere, hvor medarbejderne får tid og adgang til at gennemføre kurser fra førende universiteter. Det fortsætter vi med i 2019, så vores medarbejdere løbende udvikler sig, og vi har den viden, der skal til for at lykkes med vores strategi,” fortæller Jesper Hansen.

Apple lukker nu også Googles udviklerkonto

Google

Apple er åbenbart i fuld gang med at luge ud i sine udviklerkonti. Ifølge Appleinsider har Cook og kompagni spærret for Googles udviklerkonto hos Apple, fordi Google har distribueret appen Screenwise Meter iOS til slutbrugere uden om App Store. Det er et brud med Apples regler og præcis samme årsag til at Apple lukkede for Facebooks udviklerkontotidligere.

Lukningen betyder, at Google ikke længere kan afvikle eller installere interne udgaver af apps på Apples enheder.

Skærmbilleder fra Google Screenwise-app (foto: Techcrunch).

Ligesom Facebooks betændte Research App, lovede Googles Screenwise brugerne gaver og goder til gengæld for at give Google lov til at overvåge internettrafik og data, ved at installere en VPN-app. I lyset af Facebook-hændelsen i går nåede Google dog selv at lukke ned for Screenwise, ligesom de har udsendt en offentlig undskyldning:

THE SCREENWISE METER IOS APP SHOULD NOT HAVE OPERATED UNDER APPLE’S DEVELOPER ENTERPRISE PROGRAM. THIS WAS A MISTAKE, AND WE APOLOGIZE.

WE HAVE DISABLED THIS APP ON IOS DEVICES. THIS APP IS COMPLETELY VOLUNTARY AND ALWAYS HAS BEEN. WE’VE BEEN UPFRONT WITH USERS ABOUT THE WAY THAT WE USE THEIR DATA IN THIS APP, WE HAVE NO ACCESS TO ENCRYPTED DATA IN APPS AND ON DEVICES, AND USERS CAN OPT OUT OF THE PROGRAM AT ANY TIME.

Anonyme kilder hos Apples fortæller til Appleinsider, at Google Screenwise-sagen blev diskuteret på ”øverste etage” hos Apple og at lukningen blev beordret omkring klokken 20.30 dansk tid.

Apple Battery Cover (iPhone XS Max)

Apple Smart Battery Case


Kønt er det altså ikke, Apples nye Smart Battery Case som jeg har haft til test i nogle dage nu. Til gengæld virker det absolut efter hensigten, og har du behovet er det en løsning der ikke er helt så… Nederen? …Som man kunne tro.

Design der næsten gør ondt

En batteripakke på en mobiltelefon er sjældent køn. Men iPhone XS Max er en rigtigt pæn telefon, og derfor gør det næsten ondt når man pakker den ind i batterycasen fra Apple. Det, der var en smuk mobiltelefon er nu en klodset klump i lommen.

Jeg ved godt, at det nærmest ikke er muligt at bygge noget, der er meget mere lækkert – jeg har prøvet en del forskellige covers af denne type. Men det er bare en bekræftelse af, at vi virkelig har brug for en udvikling i batteriteknologi, så vi kan få en ordentlig batterilevetid på de indbyggede batterier i telefonerne. Men indtil den dejlige dag oprinder – ser det altså sådan ud:

Når coveret er på, får du en status på skærmen

Let at bruge

Når den første panik over designet har lagt sig, kan man glæde sig over, at funktionaliteten er helt i orden. Det er relativt let at sætte telefonen i coveret når man først lige har lært bevægelsen, hvor man bøjer den øverste halvdel af coveret lidt tilbage og skubber telefonen ned imod bunden, hvor den glider på lightningstikket. Når man først har fået det på, viser telefonen både dens egen batteristatus og coverets.

Lades også trådløst… Agtigt

Coveret kan både lades selvstændigt via den normale iPhone oplader – en lille diode angiver coverets status. Hvis man sætter telefonen (med cover) til at oplade med en den “almindelige” lader vil den oplade telefonen med “slow charging”. Hvis man sætter den til en 18W lader (fra eksempelvis den nye iPad) hurtiglader den telefonen. Og hvis du går all in og lader med en 30W lader fra eksempelvis en MacBook, får du virkelig fart på, for så hurtiglader både cover og telefon på samme tid.

Det er super praktisk at casen kan oplades ved siden af telefonen – hvis man har travlt kan man altså sætte begge til at oplade på samme tid (forudsat man har to opladere, naturligvis) og på samme tid have næsten dobbelt kapacitet med ud ad døren. Det er super smart.

Du kan også lade den på din trådløse oplader. Eller – det er i hvert fald meningen. I praksis er den noget sværere at få til at lade end iPhone selv – den skal ligge væsentlig mere præcist på laderen. Når man dertil lægger, at den lader uendeligt langsomt, vil jeg mene at det er langt bedre at koble en almindelig oplader til.

ÆGTE to dages brug

iPhone XS Max leverer normalt ca. 11-12 timers strøm hvis den bruges “hårdt” – altså med masser af Facebook, mail, spil og video. Det er i forvejen ganske udmærket. Når man tager coveret i brug får man derudover ca. 10 timers brug. Det har for mig gjort, at der simpelthen er to hele dages brug på telefonen – også når jeg taler meget. For folk der rejser meget, er dette en enorm fordel. Men for dig der “bare” normalt oplader telefonen helt en gang i døgnet, er det formentlig overkill – i hvert fald på iPhone XS Max. Så i det tilfælde skal du overveje ulemperne før du investerer de 1.099 kr. Smart Battery Case koster.

Bedre til iPhone XS

XS Max har i forvejen et rigtigt godt batteri – i hvert fald i forhold til dagens standard. Derfor er det ikke helt så nødvendigt med en case som denne på Apples største smartphone. Derudover er kapaciteten på coveret her det samme som på XS udgaven, så selv om casen er større er der altså ikke ekstra “tid” i den i forhold til XS Smart Battery Case. Med andre ord vil jeg mene, at der er væsentlig forskel på hvor nødvendig den er for de to telefoner: På XS vil jeg sige den er need-to-have for folk der er meget på farten og væk fra nærmeste stik – for Max er den mere nice-to-have. Men det er den så til gengæld også. Ikke desto mindre kan det sagtens være, at en “almindelig” powerbank ville være et bedre bud på en god løsning til dig.

10 tips til det tyske marked – er det noget for din virksomhed?

Det tyske marked for sundheds- og velfærdsteknologi er attraktivt set med danske øjne.

Digital Health & Care 4.0

Landet er tilgængeligt, tæt på og stort med sine 82 millioner indbyggere. Det har en af verdens ældste befolkninger; et såkaldt ”super-aged” samfund, hvor mere end 22 % er over 65 år. Kun Japan ligger over, og prognoser spår, at tallet vil stige til over 30 % i 2050 (kilde: Silvereco.org). Det sætter sine spor i samfundet, og gør Tyskland til et af Europas mest attraktive markeder for aldersrelaterede produkter og tjenester.

Digitale teknologier bliver i stigende grad implementeret for at imødekomme en sundere og mere engageret ældre befolkning. Sundhedssektoren er begyndt at omfatte e-sundhedsløsninger som del af en bredere indsats for at forbedre tjenester til ældre. Og regeringen presser på for at sikre ældre i landdistrikter samme plejekvalitet som i byområder ved hjælp af e-sundhed og plejeteknologier (kilde: www.aarprintnational.org). Hertil kommer at Tyskland i de kommende år står over for store renoveringer og nybyggerier af plejehjem og ældreboliger for at kunne følge med efterspørgslen (kilde: Factbook Care, Udenrigsministeriet, 2015).

Der er med andre ord gode muligheder for danske virksomheder, der med et danske hjemmemarked i ryggen har gode referencer. Vi har herunder samlet 10 tips og indgange til det tyske marked. Du kan også deltage i et Welfare Tech-seminar, den 26. februar, hvor du kan udforske mulighederne og tage en første GO eller NO-GO beslutning, om det er noget for din virksomhed.

Seminaret ”Det tyske marked for sundheds- og plejeteknologi” er gratis og afholds i København den 26. februar 2019.

10 tips og indgange til det tyske marked

1. Danmark er et velanset land

Den tyske sundhedsindustri er åben for innovative, omkostningseffektive løsninger. Danmark og det danske sundhedsvæsen ses i et positivt lys i Tyskland, ikke mindst tilgangen til sundhed og pleje gennem brug af innovative teknologier. Brug det som konkurrencemæssig fordel.

2. Stor efterspørgslen på forebyggelsesteknologier

Danmark har udviklet succesfulde og dokumenterede forebyggelsesindsatser, der forebygger og udskyder behovet for indlæggelse og pleje. Indgå dialog med branchen og tilbyde din succeshistorie.

3. Tilbyd intelligente ”renoveringskoncepter”

Tyskland står over for store renoveringer af plejehjem, ombygninger til ældreboliger og tilpasninger af hospitalsafsnit til ældre. Der er stor efterspørgsel på intelligente renoveringskoncepter. Tjek din produktportefølje og se om dette markedssegment passer til dig.

4. Universelt design kan åbne døre

I Danmarks har vi en dyb forståelse for virkningerne af universelt design og helbredende arkitektur. Kombiner principper om fx lys, lyd, brugervenlighed, fleksibilitet og personificeret teknologi til at opnå nye former for markedsadgang. Brug aktivt de erfaringer og oplevelser du har opnået i Danmark.

5. Vær skarp på dit værditilbud

I Tyskland skal en løsning bevise sit værd. Brug dokumentation fra dit hjemmemarked som fundament for din markedsstrategi. Giv svar på, hvorfor kunden skal investere og udskifte en nuværende løsning, hvilke cost-benefit fordele dit produkt eller service giver, og hvem der reelt får gavn af løsningen.

6. Forstå kunderne

Opbyg en dyb forståelse for kundebehovene. Vær godt forberedt. Det er vigtigt at vide, hvem i systemet, der er aftageren. Hvem har gavn af din løsning? Hvem tager beslutningen om køb? Og hvem skal betale? Forstå deres position og aflønning i systemet, og hvilken ”magt” de har. Hvordan passer din løsning ind i deres interesser?

7. Vær udholdende

Du bør planlægge at bruge flere år på at få fodfæste på det tyske marked. Udholdenhed og tilstrækkelig finansiering er vigtig. Beregn et budget uden hensyntagen til statslig eksportstøtte. Tilskud bør kun supplere din strategi og ikke danne grundlag for din tilgang.

8. Forstå kulturen

Tyskerne er organiserede, strukturerede og planlægger med lang orienteringshorisont. Danskerne er afslappede, spontane og har et fleksibelt arbejdsmarked. Tyskerne overraskes over, at deres kontaktperson skifter hvert tredje år og forstår ikke at der er lukket efter kl. 16. Respekter forskellene, og sørg for at have tysk materiale og tysk hjemmeside.

9. Brug messer og konferencer til at skabe netværk

Tyskland er et messe- og konferenceland. Du kan nemt komme i kontakt med beslutningstagere i branchen på messer og konferencer. Udnyt dem til at få indblik i branchen og markedets behov. Brug dem til at analysere konkurrencen. Og grib muligheden for at præsentere din virksomhed og produkt.

– Vi ser tilbage på en spændende og ovenud succesfuld Altenpflege-messe. Der er allerede sprunget mange innovative projektideer ud af de mange spændende samtaler på messen til det tyske plejemarked, og vi glæder os til konkretiseringen af disse, sagde Lars Jessen fra Life-Partners, efter deltagelse på Altenpflege 2016, hvor Life-Partners også vandt Innovationsprisen for deres løsning Life-Manager.

10. Søg professionel rådgivning

Brug The Trade Council til at få rådgivning og markedsindsigt. Det danske Generalkonsulatet i München assisterer også din virksomhed ved specifikke spørgsmål mht. sundhedsmarkedet og arrangerer løbende aktiviteter i forbindelse med udvalgte messer i Tyskland.

De 10 tips bygger delvist på Factbook Care – Market Insights into care of the elderly in Germany, Udenrigsministeriet, 2015, delvist på erfaringer fra Welfare Tech.

Afklar om du er klar til det tyske marked

Ønsker du at afklare nærmere, om du er klar til det tyske sundhedsmarked – nu eller senere, tilbyder Welfare Tech i 2019 et Go-to-Market-koncept i 6 trin under titlen Digital Health & Care 4.0. Før omtalte markedsseminar, den 26. februar i København, er første trin.

Det er uforpligtende at deltage, og du kan bruge seminaret til at vurdere, om du vil fortsætte på de øvrige trin, som er:

  1. Introduktionsseminar til det tyske marked – seminar 26. februar
  2. Webinars med dybdegående kendskab til det tyske marked og den tyske erhvervskultur
  3. Deep Dive besøg på tyske sundheds- og plejeinstitutioner i Hannover, Tyskland
  4. MAST evaluering. Benchmark af dine produkter mod det tyske marked.
  5. 1-til-1-markedsvalidering fra tyske eksperter: Hvad skal være dit næste skridt?
  6. Fælles nordisk udstilling på Altenpfege 2020 – feedback fra potentielle købere

Virksomhedens telefonløsning er ofte det første, kunden møder

Der skal være styr på telefoniløsningen i en virksomhed, sådan at kunden får et godt førstehåndsindtryk ved det første møde.

Lund & Erichsen hjælper gerne jeres virksomhed med at finde den bedste løsning for jer.

Det første, en kunde møder, når vedkommende skal i kontakt med jeres virksomhed, er stort set altid jeres telefonløsning. Derfor er det en rigtig god idé at undersøge de forskellige muligheder for erhvervstelefoni til jeres virksomhed, sådan at kunderne får nogle gode første møder.

Lund & Erichsen har over 20 års erfaring inden for netop dette, og de har derfor fingeren på pulsen i forhold til at kende udviklingen og de mange nye muligheder, der hele tiden udvikles inden for telefoni.

Telefoniløsningen skal gerne være professionel, effektiv og driftssikker. Men derudover har de forskellige virksomheder også forskellige krav og ønsker til funktionalitet og telefoniløsninger. Der findes mange forskellige telefontyper, alt efter om du ønsker mobiltelefoner, bordtelefoner, softphones, hvor opkaldt foregår på PC’er eller en kombination af dem alle. Derfor står Lund & Erichsen klar til at hjælpe netop din virksomhed med at finde den løsning, der fungerer allerbedst for jer.

900 hk Hoonitruck vækkes til live med 3D-print

Kærlighedsaffæren mellem gymkhana-guruen Ken Block og Fords pickup-trucks går langt tilbage.

Han lærte at køre bil i en, brændte sine første drift-dæk af i en og har nu en Ford F-150 fra 1977 som omdrejningspunkt i sin seneste video.

Den såkaldte Hoonitruck – en tungt modificeret F-150 – gemmer på samme biturboladede V6-EcoBoost-motor som Ford GT og er tunet op på mere end 900 hestekræfter. Og så bærer den ovenikøbet rundt på den største 3D-metalprintede bildel nogensinde – en indsugningsmanifold.

3D-projektet er resultatet af en global arbejdsindsats: Ingeniører fra Ford Performance i USA har foretaget motorsimuleringer og samarbejdet med Fords europæiske forskningsingeniører for at udvikle manifolden ved hjælp af strukturanalyser. I samarbejde med tyske Aachens Universitets Digital Additive Production-institut har Fords ingeniører udviklet den avancerede indsugningsmanifold af aluminium, der transporterer luft fra turboladerne til motorens cylindre.

“Vi er så heldige at have adgang til den mest utrolige teknologi, men det her var samtidig et projekt, der pressede os – og vores datakraft – til det absolut yderste. Indsugningsmanifolden har en spindelvævslignende struktur, der ikke kan fremstilles på traditionel vis. Så vi endte med at opløse dens støttesystemer i syre, så kun nettet var tilbage,” forklarer Raphael Koch, materialeingeniør hos Ford Europa.

3D-printning er en værktøjsfri produktionsmetode, der både giver stor designfleksibilitet og reducerer materialevægt samt udviklingsomkostninger. Fremstillingsprocessen for Hoonitrucks 3D-printede indsugningsmanifold – som vejer næsten 6 kg – tog i alt 5 dage.

“Jeg synes, at Ford har gjort et exceptionelt stykke arbejde. Det er min favoritdel på Hoonitruck’en. Man kunne ikke have gjort det anderledes,” siger Ken Block.

Ford modtog for nylig en pris fra The Automotive Division of the Society of Plastics Engineers for 3D-printede bildele, der indgår i nye Ford Ranger- og Ford Mustang-modeller.

Se mere om Ken Blocks Gymkhana-projekt nedenfor.

Barometer for Digital Transformation i Affaldsbranchen

Virksomheder i affaldsbranchen er meget kritiske over for deres egen digitale transformation.

Det fremgår af AMCS’ seneste markedsundersøgelse ‘Barometer for Digital Transformation 2018’. Især når det kommer til anvendelsen af nye teknologier såsom ruteoptimering, online kundeportaler og anvendelsen af Business Intelligence, mener affaldsbranchen, at de halter bagud. Og dette på trods af at 64 % af deltagerne forventer at øge deres it-budget. 20 % forventer at øge budgettet med mere end 5 %. Benchmarkundersøgelsen blev foretaget i 2018 med virksomheder fra Europa og USA.

Digital innovation er afgørende for succes i fremtiden

Over 80 % af deltagerne – hvad enten det er kommunerne eller kommercielle affaldsvirksomheder – mener, at digital innovation er afgørende for organisationens fremgang. Øget kundetilfredshed (73 %) og forbedring af produktiviteten (72 %) står øverst på listen over prioriteter. Deruover nævner mere end halvdelen (52 %) også forbedring af deres bæredygtighed. Ifølge undersøgelsen var den største anledning til bekymringer processerne: både harmonisering og digitalisering af virksomhedsprocesserne. I den forbindelse er forældede it-systemer, papiradministration og modvilje mod forandring typiske hindringer.

Succesfaktorer for digital transformation i affaldsbranchen

“Det fremgår af undersøgelsen, at fem aspekter er vigtige for at være succesfuld i den digitale transformation”, siger Mark Abbas, Chief Marketing Officer hos AMCS. “Bortset fra engagerede medarbejdere og et ledelsesteam, som giver folk muligheden for innovation, er det også afgørende med en dybtegående forståelse af de digitale trends og udviklinger i værdikæden. Derudover kommer det også an på, om den nye teknologi anvendes korrekt og smart i organisationen, samt at beslutninger tages på grund af (pålidelige) data”.

Monitorering af den digitale transformation

Ved hjælp af en række påstande, blev deltagerne i undersøgelsen bedt om at vurdere deres organisation i forhold til disse fem aspekter. Gennemsnitsscoren var 6,3 på en skala fra 1-10. En karakter på 6 er bestået. Med en score der kun er lidt over, er der stadig mange muligheder for forbedring.

De vigtigste resultater fra benchmarkinganalysen

1. Digital transformation kræver lederskab i forandringsledelse

Det fremgår tydeligt af undersøgelsen, at ledere i affaldsbranchen er bevidste om hvor vigtige de ‘bløde’ faktorer som fx lederskab og engagerede medarbejdere er.

2. Den digitale del af transformationen er den største udfordring

‘Hårdere’ faktorer, der stimulerer transformationen som fx ‘Business Intelligence / datavidenskab’ og ‘anvendelse af ny teknologi’, har vist sig at være endnu større udfordringer. 60 % af respondenterne gav sig selv en dumpekarakter, når det handler om at anvende nye teknologier. Karaktererne for erhvervsinformation var lidt bedre, men næsten halvdelen (45 %) giver stadig sig selv en dårlig karakter.

3. Forældede systemer udgør den største udfordring for en succesfuld digital transformation

54 % af respondenterne betragter stadig forældede applikationer og systemer, som en næsten uoverstigelig barriere for implementeringen af den digitale transformation.

Hvad gør markedslederne anderledes?

Ifølge Mark Abbas træder en meget interessant gruppe af markedsledere frem i benchmarkinganalysen. “Denne gruppe angriber den digitale transformation på en helt anderledes måde og har andre prioriteter end resten. De arbejder for det meste papirløst, har digitaliseret faktureringssystemerne og har selvbetjenings-webportaler til kunderne. Der er også større sandsynlighed for at de allerede anvender andre digitale teknikker: RFID, GPS-overvågning, ruteoptimering og tablets”.

Den nære fremtid vil være domineret af at udvikle data til brugbar information. Ved hjælp af analyser og Business Intelligence kan man bl.a. få indsigt i udbyttet fra ruter og ordrer på forhånd. Interaktionen med underleverandører kan blive optimeret ved udveksling af digital informationen, og investeringer i digital fakturering og betalinger, betyder at organisationer kan blive 100 % papirløst.

Vejen til kærligheden går gennem køleskabet

For at gøre det lettere for singler at finde kærligheden har Samsung Electronics Nordic opfundet datingtjensten ’Refrigerdating’.

Samsung har udviklet et alternativ til de utallige datingsites, der findes i dag. Det nye datingunivers ’Refrigerdating’ gør op med de filtrerede profilbilleder, som kan gøre det vanskeligt at finde den ægte kærlighed – særligt når profilbillederne ofte kun viser en brøkdel af brugernes sande jeg. For at hjælpe danske singler med at navigere i dating-junglen giver Samsungs nye dating-univers brugeren mulighed for at vise en anden side af sig selv – gennem indersiden af køleskabet

Til forskel for de mere traditionelle datingsites på nettett, hvor man ofte bruger et portrætfoto til at vise sig selv, så er det i stedet indholdet af ens køleskab, der præsenteres for andre brugere på ’Refrigerdating’.

– Teknologien i dag gør det muligt både at lette og skabe merværdi i folks hverdag – med vores Family Hub-køleskabsserie kan man nemt holde øje med indholdet af køleskabet direkte fra telefonen. Når vejen til kærligheden desuden siges at gå gennem maven, er det naturligt at sætte dette på prøve for alvor og spørge sig selv, hvad vores køleskab i virkeligheden siger om os, når profilbillederne fremstår uden filtre. Forhåbentlig bliver billedet lidt mere repræsentativt for, hvem personen faktisk er, siger Mathias Johansson, Nordic Training and Communications Manager Home Appliances Samsung Norden.

Fødevarer har altid været stærkt forbundet med kultur og sociale ståsted. Køleskabet fortæller endvidere, hvem vi er som individer, da de ofte afspejler personens interesser. En person, der har en meget stor træningsinteresse, kan have proteinshakes i køleskabet, en sand livsnyder kan have fyldt sit køleskab med østers og champagne, mens en travl person formentlig næppe har køleskabet fyldt op. På denne måde giver Refrigerdating kærlighedssøgende mulighed for at præsentere sig selv ved hjælp af en klarere identitetsmarkør.

– Det, vi deler af os selv på sociale medier, er ofte billeder af, hvad vi vil være, snarere end dem, vi rent faktisk er. Mange oplever, at dagens datingkultur er karakteriseret ved en overfladiskhed, der i sidste ende kan påvirke ens eget selvbillede, hvilket igen kan gøre mødet med en potentiel kærlighed vanskeligere end nødvendigt. Refrigerdating er en sjov og mere simpel måde, hvorpå singler kan præsentere sig selv på en mere ærlig måde og samtidig invitere til spændende samtaler, hvor parrene lærer hinanden at kende, uden filtre og redigerede billeder, siger den svenske samtaleterapeut og grundlægger af Relationsexperten.se Charlotte Sander.

Refrigerdating har været tilgængelig på Refrigerdating.com fra den 15. januar og er gratis for alle.

Samsungs innovation handler om at opdage og udvikle teknologi, som forenkler folks hverdag. Med Family Hub-køleskabet kan du – udover at opbevare dine dagligvarer og finde kærligheden – kommunikere med familien og underholde dig selv og dine gæster. Kameraer på indersiden af køleskabet tager også billeder af din mad, så du nemt kan se, hvad der skal handles på vej hjem direkte på mobilen. Men et billede fra indersiden af dit køleskab kan bruges til mere end det. I Refrigerdating kan du lade billedet af det, du spiser, tjene som en præsentation af dig selv.

Sådan fungerer Refrigerdating

For at finde kærligheden via Refrigerdating skal du uploade et billede af indersiden af dit køleskab på Refrigerdating.com. Tjenesten er baseret på Swipe-teknologien, hvor brugerne enten swiper til højre (hvis de er interesserede) eller venstre (hvis de ikke er interesserede). For at kunne kontakte og skrive til folk gennem datingplatformen skal man matche med hinanden, hvilket betyder, at begge skal have swipet til højre på det respektive billede. Ingen brugerdata gemmes med henblik på andet end at skabe mulighed for at finde kærligheden.

KIA & Hyundai introducerer verdens første multikollisions-airbagsystem

Hyundai Motor Group annoncerer udviklingen og den fremtidige anvendelse af verdens første multikollisions-airbagsystem, som øger airbagsystemets effektvæsentligt i forbindelse med ulykker med flere kollisioner.

Verdens første multikollisions-airbagsystem implementeres i kommende KIA modeller

Ulykker med flere kollisioner er de ulykker, hvor den primære kollision efterfølges af kollisioner med andre genstande som f.eks. træer, elmaster eller andre køretøjer, og det sker i forbindelse med tre ud af ti ulykker.

De nuværende airbagsystemer yder ikke beskyttelse ved sekundære kollisioner, hvis den første kollision ikke er alvorlig nok til at udløse bilens airbags. Med multikollisions-airbagsystemet kan airbaggene blive udløst effektivt i forbindelse med en sekundær kollision, fordi der sker en kalibrering af status for bilen og personerne i bilen.

Den nye teknologi registrerer, hvor personerne er placeret i bilen efter den primære kollision. Hvis personerne er tvunget ud i usædvanlige positioner, kan effektiviteten af den eksisterende sikkerhedsteknologi være reduceret. Multikollisions-airbagsystemet er konstrueret til at blive udløst endnu hurtigere, når effektiviteten af de primære sikkerhedssystemer kan være kompromitteret, og de yder dermed ekstra sikkerhed, når fører og passagerer er mest sårbare. Ved at genkalibrere den kollisionskraft, der skal til for at udløse bilens airbags, reagerer airbagsystemet hurtigere ved den sekundære kollision, så sikkerheden forbedres for personerne i biler, der udsættes for flere kollisioner.

”Ved at forbedre airbagsystemets effektivitet i forbindelse med flere kollisioner, forventer vi at kunne forbedre sikkerheden for førere og passagerer i vores biler markant”, udtalte Taesoo Chi, som er head of Chassis Technology Center hos Hyundai Motor Group. ”Vi vil fortsætte vores forskning i flere forskellige former for kollisioner som led i vores dedikerede tilgang til at fremstille endnu mere sikre biler,der beskytter personerne i bilerne og forhindrer kvæstelser.”

I henhold til statistisk materiale fra National Automotive Sampling System Crashworthiness Data System (NASS-CDS), som hører under the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA, skete der sekundære kollisioner i ca. 30 % af 56.000 bilulykker i Nordamerika fra 2000 til 2012*.

De hyppigste former for ulykker med flere kollisioner forekommer, fordi biler krydser vognbanemarkeringerne (30,8 %), skyldes pludselige stop ved betalingsanlæg (13,5 %), påkørsel af midterrabatten (8,0 %) og kørsel ud over vejsiden med efterfølgende kollision med træer og elmaster (4,0 %).

Hyundai Motor Group har analyseret ulykker med flere kollisioner på forskellige måder for at forbedre airbagsystemets effektivitet og præcision i forbindelse med sekundære kollisioner.

Hyundai Motor Group implementerer systemet i kommende biler fra Hyundai og KIA.

*Kilde: NASS (National Automotive Sampling System)/CDS (Crashworthiness Data System).

– National Automotive Sampling System (NASS) Crashworthiness Data System (CDS) er et landsdækkende program til indsamling af kollisionsdata, som er støttet af U.S. Department of Transportation.

Programmet drives af National Center for Statistics and Analysis (NCSA) under National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Vinder af Danish Tech Challenge: MiWire sikrer internet i yderområder med højteknologisk antenne

For 200.000 adresser i Danmark og ikke mindre end 3 millioner adresser i Tyskland er noget så simpelt som internetforbindelse en udfordring.

David Fleischer, CEO i MiWire, pitcher til finalen i Danish Tech Challenge.

Dét problem løser MiWire, som i dag vandt Industriens Fonds Iværksætterpris og 500.000, som blev overrakt af Hans Kongelige Højhed Kronprinsen. MiWire har udviklet en antenne, der sikrer op til 10 gange hurtigere internetforbindelse end en traditionel antenne, og løser derfor et højaktuelt problem i yderområder med manglende internetforbindelse.

Der var seks hardware-startups i finalen, da Danish Tech Challenge 2018 mandag eftermiddag skulle finde sin vinder. Go Dogo, Lapee, MiWire, Nordetect, SolarSack og Trebo leverede hver især gode pitches på scenen og efterfølgende overrakte Hans Kongelige Højhed Kronprinsen Industriens Fonds Iværksætterpris til vinderne fra MiWire. Med avanceret mobil datakommunikation kobler MiWires antenne sig automatisk på eksisterende mobilmaster og forstærker signalet. Det giver mulighed for internetforbindelse i områder, hvor det hidtil ikke har været tilgængeligt.

”Jeg er mega stolt på egne og teamets vegne. Det er en kæmpe ære og en anerkendelse, som er så velkommen efter mange års hårdt arbejde. Når man kommer fra sin kælder, er det at komme ind i sådan et program fantastisk. Vi vidste ikke, hvor dårlige vi var til nogle af disciplinerne, som vi er blevet trukket igennem, så jeg synes det har været det hele værd,” siger Davis Fleischer, CEO i MiWire og fortsætter:

”Vi løser et problem, som er så åbenlyst, så det er svært at se forbi. Og så tror jeg også, at vi har fundet et sweet spot i markedet – rent timing-mæssigt. Det er fantastisk, at vi har kunnet patentere noget så indlysende,” slutter den glade prisvinder.

Danish Tech Challenge løfter succesraten

MiWire kåres som vinder af Danish Tech Challenge 2018 og modtager Industriens Fonds Iværksætterpris.

Awardshowet den 28. januar markerede afslutningen på Danish Tech Challenge 2018 – et højintensivt acceleratorforløb for landets dygtigste hardwareiværksættere. Niveauet har været højt hele vejen igennem forløbet, og virksomhederne har udviklet sig meget siden august, hvor startskuddet til denne femte runde af iværksætterkonkurrencen lød.

For iværksættere, der arbejder med hardware, kan vejen til markedet være lang og omkostningstung. Danish Tech Challenge har derfor til formål at hjælpe hardwareiværksættere, der udvikler nye og innovative produkter, så de kommer ud på markedet og kommer fremtidige kunder til gavn.

”Skridtet fra iværksætter til vækstvirksomhed er svært at tage. Derfor har vi fra Industriens Fonds side ønsket os et forløb der styrker iværksætterne og ruster dem til at vokse, skabe arbejdspladser og afsætte innovative produkter – også på eksportmarkederne. Indtil nu har evalueringer vist, at det ønske opfyldes af Danish Tech Challenge,” siger Sten Scheibye, bestyrelsesformand i Industriens Fond, der selvsagt håber, at mange af deltagervirksomhederne går en succesfuld fremtid i møde.

Et kæmpe vækstpotentiale og en stærk forretningsplan sikrede MiWire sejren

H.K.H Kronprinsen overrakte Industriens Fonds Iværksætterpris til MiWire, som sikrer internet i yderområder med højteknologisk antenne.

Det er et intenst udskillelsesforløb, som de 20 deltagende iværksættervirksomheder har været igennem, siden de i august 2018 flyttede ind i Futurebox i DTU Science Park. Iværksætterne har siden da præsteret fra dag ét og er hver uge blevet bedømt på parametre, der er afgørende for en startups succes. Langsomt er feltet snævret ind til den endelige vinder. Charlotte Vedel, der har siddet i finalejuryen, ser stort potentiale i MiWire:

”MiWire var meget professionelle på alle parametre. De har rykket sig, fra de startede i programmet, og har virkelig leveret en fantastisk forretningsplan, samtidig med at de har styr på deres prototype. MiWire skiller sig ud på det punkt, at de leverede super kvalitet meget hurtigt. De løser helt klart et problem for rigtig mange mennesker – det er ikke kun husstande, det er også på skibe og andre mobile enheder, og derfor har de et kæmpe vækstpotentiale,” siger Charlotte Vedel, jurymedlem og COO i LactoBio.