Samsung lancerer årets QLED-TV serie på European Forum i Portugal

Samsung Electronics Co. præsenterer i dag årets QLED-TV serie på Alfandega Porto kongres Center i Porto, Portugal.

De ny modeller forventes at komme i butikkerne i slutningen af marts.

I årets QLED-TV serie findes flere end tyve modeller som alle vil være tilgængelige i store størrelser med både 8K og 4K opløsning. Q950R har en 8K-opløsning og kommer i skærmstørrelser, som spænder fra 65” og op til 98”. Modellerne Q90R, Q85R, Q80R, Q70R og Q60R har en UHD 4K opløsning og spænder fra 43” til 82”.

Samsungs strategi er at imødekomme efterspørgslen på store TV-modeller, som samtidig er udviklet til at passe ind i lyse og moderne hjem. Ifølge det verdensomspændende analyseinstitut IHS Markit er 75” TV (eller større) blevet målt til at udgøre 2.1 millioner enheder af markedet i 2018 og er estimeret til at vokse med 43% til 3 millioner enheder i år og til 5.8 enheder i 2022*.

”I de seneste år har vi set flere kunder turde tro på, at Samsung QLED leverer en fantastisk oplevelse uden at gå på kompromis med designet eller kravet om at fungere optimalt både i lyse og mørke rum. I år imødekommer vi også dem, der ønsker at blive fuldstændigt opslugt i et gigantisk tv, med vores mest innovative teknologi hidtil, ” siger Tommy Nilsson, ansvarlig for TV/AV hos Samsung i Norden.

QLED ligger i front på grund af enestående sort og ‘Viewing Angle’

Med Samsungs videreudvikling af QLED-teknologien har 2019 QLED-modellerne en ny teknologi, som kaldes ’Ultra Viewing Angle’ teknologi, som gør at baggrundslyset passerer mere kontrolleret gennem panelet. Med denne teknologi bliver billedet skarpere med dybere sort og en bredere synsvinkel. En anden videreudvikling er, at de fleste modeller får en ny direkte baggrundsbelysning, ”Direct Full Array”, som gør det muligt at justere lyset i enkelte dele af billedet, og som giver en mere sofistikeret kontrol af kontrasten og giver den sorte farve en større dybde, mens farverne forbliver rene.

Med årets modeller kommer også Samsungs ‘Quantum Processor,’ som med AI-baseret teknologi kan skalere billedets opløsning, lysstyrke, billedkvalitet og også optimere lyden, uanset om forbrugeren vælger at se indhold via streamingtjenester, digital boks, via HDMI, USB eller spejling af skærmen.

Alle 2019 QLED-modeller understøtter High Dynamic Range HDR10+, som forbedrer både lyse og mørke scener ved at optimere kontrast. 8K-modellerne Q950R understøtter 8K-video op til 60fps, gennem HDMI 2.1.

En bekvem TV-oplevelse med øget understøttelse af talestyring

De nye modeller er udstyret med Bixby talestyring på engelsk. For at kunne tilbyde mere underholdning, åbner Samsung op for at anvende iTunes Film og understøtter Apples AirPlay 2-format. Forbrugere kan nemt få adgang til det indhold, de foretrækker at se direkte gennem deres Samsung smart TV. Samsung har også integreret stemmekontrol over Amazon Alexa og Google Assistant, så forbrugeren kan slukke eller tænde, hæve og sænke lydstyrken. Funktionen på forskellige markeder forudsætter dog indførelsen af de tilsvarende systemer på de lokale markeder. Google Assistant har allerede support i Danmark, Norge og Sverige, mens Amazon Alexa endnu ikke er tilgængelig på det nordiske marked.

Ambient Mode kommer med flere valgmuligheder

Ambient Mode gør det muligt for forbrugerne at kunne tilpasse deres tv, så de passer til deres hjem og stil. Forbrugeren kan vælge, hvilket indhold og oplysninger der skal vises, når tv’et er i Ambient Mode, hvilket kan være alt fra tid, vejr, fotos eller kunstværker. I årets modeller er udvalget af temaer blevet udvidet for at gøre det endnu mere personligt. En automatisk lyssensor monteret på bunden af fjernsynet justerer også lyset og optimerer energiforbruget.

The Frame og Serif kommer nu med QLED teknologi

På Samsung European Forum præsenterede Samsung også nye versioner af The Frame og Serif, som nu har en QLED-skærm.

The Frame har en dvalefunktion, der gør TV’et til et kunstværk. I stedet for at skærmen bliver sort, som når du slukker for et almindeligt tv, forvandles skærmen på The Frame til digital kunst, som forbrugeren selv vælger. Nu med mere end 1000 kunstværker i flere kategorier at vælge imellem, er der noget for enhver smag og stilmiljø. Sammen med forskellige kunstlayouter og farver samt tilbehør, som f.eks. Udskiftelige rammer, er The Frame nem at tilpasse til personlig smag og livsstil.

Modellen Serif er designet af Ronan og Erwan Bouroullec, hvor designet går ud over det generelle billede af, hvordan et tv skal se ud. Serif TV defineres i stedet af sin form, hvor profilen skaber silhuetten af et ”I”. Modellen vil være tilgængelig i 43 “, 49” og 55 “og erstatter de tidligere modeller og størrelser.

Både The Frame og Serif lanceres i Europa fra og med april 2019.

Sikkerhedscontroller til det åbne PLCnext Technology økosystem

PLCnext Control RFC 4072S er den første high-performance controller til PLCnext Technology økosystemet.

Sikkerhedscontroller til det åbne PLCnext Technology økosystem

Den kan anvendes til at udnytte alle fordelene ved kontrolplatformen: programmering i dit foretrukne programmeringssprog og programmeringsmiljø, anvendelse af open source software, app’s, Proficloud og PLCnext Store.

Udover en kraftig Intel i5 dual-core processor har controlleren også 4 GB RAM. De sikkerhedsrelevante programmer udføres af to uafhængige CPU’er, som er baseret på forskellig arkitektur. Derfor er det egnet til applikationer med høje sikkerhedskrav i henhold til SIL 3 eller PLe.

Den sikkerhedsorienterede controller benytter den aktuelle Psafe profil 2.61 til Profinet og Profisafe systemer. I Profinet-netværket udføres F-Host funktioner, og der kan tilsluttes op til 300 underordnede F-enheder. Standard- og sikkerhedsprogrammering er blevet kombineret med PLCnext Engineer software for at skabe et enkelt softwareværktøj.

Fremtidens kontor: Sådan fjernes barrierer for produktivitet

Teknologien skaber muligheder, men hvordan skaber den produktivitet på arbejdspladsen?

Fremtidens kontor er her i dag.

Lige fra tidsbesparende genveje over forbundne enheder til virtuel assistance  når produktivitetsbarrierer nedbrydes, bevæger vi os endnu hurtigere mod fremtidens kontor.

At overkomme den største forhindring nogensinde

Teknologien hjælper os til at nedbryde de største barrierer som mennesket har stået overfor gennem tiden – afstand og tid.

Business-konferenceværktøjer skaber i dag avancerede veje til at logge ind og dele præsentationer, planer og idéer og endda brainstorme på tværs af kontinenter, men vi er kun lige begyndt at kradse i overfladen, når det kommer til teknisk formåen og virksomhedernes behov.

Allerede i dag afholder innovative virksomheder konferencer i Virtual Reality (VR). Stederne kan være så forskellige som stranden eller det ydre rum. Nogle tekniske eksperter mener, at dette kan blive langt mere udbredt inden for blot 5 år.

VR og Augmented Reality (AR) vil bidrage til at mindske den akavede følelse og udbygge samarbejdsmulighederne, ligesom deltagerne bedre vil kunne interagere med materialer, produkter eller koncepter fra den virkelige verden, så følelsen af at være til stede øges.

Disse virtuelle verdener vil endda kunne udformes, så de fremmer kreativiteten og dermed teknologiens potentiale.

At skabe et virtuelt, forbundet økosystem på arbejdspladsen

I den nærmeste fremtid vil teknologien blive taget ud af siloerne, og der vil blive skabt et virtuelt, forbundet økosystem på arbejdspladsen.

IT-systemer og intelligente kontorenheder såsom multifunktionsprintere vil, understøttet af sikker cloud-adgang og samarbejdsevne, alle blive netværksforbundet og tale med hinanden. Dette vil radikalt ændre måden, vi arbejder på, og åbne uanede muligheder blot ved at stille gnidningsfri, sikker, forbundet og intuitiv teknologi til rådighed.

Med brug af den teknologi, der er udviklet i forbrugerverdenen i form af virtuelle assistenter som Alexa, Cortana og Siri, vil vi se kontorenheder og -systemer med biometrisk adgang, stemmegenkendelse, lydassistance, videoguidet opsætning og selvdiagnose.

Intelligent teknologi som f.eks. multifunktionsprintere vil også kunne forudsige brugernes behov og selv stå for at bestille komponenter og reservedele, hvilket maksimerer driftstiden og dermed nedbryder en anden produktivitetsbarriere. En sådan teknologi vil også sætte gang i den forventede vækst inden for kontraktlige forsyningsmodeller til IT og kontorudstyr, inklusive administrerede printservices, Managed Print Services (MPS).

Nedbrydning af horisontale produktivitetsbarrierer

Teknologien tilbyder noget, der er meget mere interessant end genveje, mere enkle interaktioner og indsnævring af afstand og tid – den kan hjælpe os med at overkomme vores egne intellektuelle begrænsninger.

Arbejdslivet vil snart blive revolutioneret af kunstig intelligens (AI). Forbundne enheder, der indsamler data og anvender algoritmer, vil snart begynde at levere løsninger på produktivitetsproblemer, hvilket i mange tilfælde vil løse problemer, som mennesker end ikke har identificeret.

Det er forventningen, at virtuelle assistenter vil tage sig af kalendere, booke mødelokaler og udfylde bilag i 20252, hvilket vil hjælpe os til at overkomme produktivitetsbegrænsninger. Programmer som f.eks. Googles Start Compose til Gmail vil løbende blive bedre til at udarbejde automatiske udkast til e-mail-svar.

På virksomhedernes afdelingsplan vil systemer automatisk udføre opgaver, der tidligere var manuelle, såsom fakturering, behandling af kundeordrer og lønudbetaling.

Teknologien får en vigtigere rolle på kontorerne i takt med, at produktivitetsbarrierer nedbrydes. Men hvor efterlader det menneskene, i disse stadig mere effektive arbejdsomgivelser?

Når stadig flere rutineprægede opgaver bliver automatiseret, vil det frigøre medarbejderne, så de kan udføre andre strategiske, forretningsvitale og værdifulde opgaver – og virksomhederne vil blive mere produktive og rentable.

Garmin opkøber Tacx, den førende producent af indendørs cykeltrænere

Garmin opkøber Tacx, den førende producent af indendørs cykeltrænere.

Garmin Ltd. (NASDAQ: GRMN) har netop offentliggjort, at et af dets datterselskaber har underskrevet en endelig aftale om at opkøbe alle de udestående aktier i Tacx Onroerend en Roerende Goed BV (“Tacx”), et hollandsk selskab, der designer og fremstiller indendørs cykeltrænere, værktøj, tilbehør, indendørs træningssoftware og applikationer. Opkøbet er betinget af sædvanlige lovgivningsmæssige godkendelser og afslutningsbetingelser.

Tacx har 50 års erfaring og er den førende producent på markedet. Virksomheden er mest kendt for sin innovative serie af indendørs cykeltrænere bl.a. NEO 2 og NEO Bike, der måler hastighed, kraft og kadence. Tacx-trænerne giver en realistisk og præcis kørselssimulering, som betyder at ryttere kan cykle under virkelighedstro forhold, uanset vejret. For at skabe den mest interaktive og medrivende indendørs oplevelse kan Tacx’s trænere kobles trådløst til populære træningsapps og hjælpe ryttere med at få mere ud af deres træningsprogrammer samt Tacx-softwaren og cykeltrænere, der tilbyder træningsplaner, dataanalyse, film af landskab overalt på kloden, live-modstandere og meget mere.

”Tacx bringer en helt ny produktkategori ind i Garmins sportsportefølje, som udvider vores målgruppe til markedet for indendørs træning,” siger Cliff Pemble, Garmins administrerende direktør. ”Sammen med Tacx vil Garmin kunne tilbyde en problemfri, behagelig og motiverende indendørs og udendørs oplevelse for ryttere året rundt.”

”Vi er begejstrede for at have støtten fra en teknologisk leder som Garmin,” siger administrerende direktør i Tacx, Koos Tacx. ”Med Garmins evner inden for produktudvikling og deres globale distributionsnetværk ser vi frem til at arbejde sammen for at udbrede vores indendørs træningsprodukter- og teknologier yderligere og udbrede dem til ryttere over hele verden.”

Tacx har hovedkvarter i Wassenaar i Holland og har distributionscenter i Vogt, Tyskland. Virksomheden beskæftiger knap 200 personer, som nu bliver en del af det globale Garmin team. Tacx har fået en kapitalindsprøjtning, der skal gå til at udvide produktudviklings- og produktionskapaciteten, så man er klar til det voksende marked for indendørs cykeltrænere.

Garmin forventer, at den fulde overtagelse, der er underlagt sædvanlige betingelser, sker i løbet af andet kvartal af 2019. Aftalens økonomiske forhold vil ikke blive offentliggjort.

I årtier har Garmin været en frontløber inden for GPS-teknologi, trådløse enheder og applikationer, der er designet til folk med en aktiv livsstil. Garmin arbejder inden for fem primære forretningsområder: Vejnavigation, luftfart, sport, marine og outdoor.

International konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Schneider Electric, den globale frontløber indenfor digital transformation af energistyring, har nu åbnet for tilmeldinger til den prestigefyldte konkurrence ”Go Green in The City 2019”.

Sidste års finalister til Go Green in the City

En årligt tilbagevendende konkurrence for studerende, som konkurrerer i at opfinde innovative løsninger til fremtidens smarte, energieffektive og bæredygtige byer.

Schneider Electric afholder for niende år i træk den prestigefyldte konkurrence ”Go Green in The City,” som igen henvender sig til studerende indenfor økonomi- og ingeniørvidenskab. I 2018 deltog over 24.000 unge innovatører fra mere end 3.000 universiteter i 163 lande.

”Vi afholder Go Green in the City, fordi de studerende har mange kreative og interessante løsninger til energioptimering og bæredygtighed, der bare venter på at blive præsenteret og ført ud i virkeligheden. Hvert år resulterer konkurrencen rent faktisk i nogle ret fantastiske projekter, som ofte bliver til virkelighed og til en forretning for de studerende,” siger Hanne Taarup, HR-chef for Schneider Electric i Danmark.

Opråb til danske studerende: Vis hvad I kan

”Historisk set har der ikke været ret mange deltagere fra Danmark, men det håber vi på at kunne lave om på i år. Egentlig er det jo paradoksalt, at et land som Danmark, der har et så stort fokus på bæredygtighed og grøn energi, ikke spiller en større rolle i en konkurrence som denne. For et par år siden var præmien en rejse til et Schneider-land efter eget ønske, og vinderne havde netop Danmark som deres førstevalg på grund af vores grønne profil,” fortæller Hanne Taarup.

Udover de studerendes bidrag til den grønne omstilling, så er præmien i år billetter til Schneider Electric’s Global Innovation Summit 2019, der afholdes over to dage i Barcelona. På konferencen vil de studerende kunne suge viden til sig fra verdens førende eksperter indenfor digital transformation. Derudover vil de studerende få mulighed for at få et mentorskab med eksperter fra industrien og ultimativt få udsigt til et job i Schneider Electric.

Konkurrencen henvender sig til både kommende ingeniører, maskinmestre, it-studerende og studerende på forskellige former for økonomiuddannelser. Indsendelse af løsningsforslag skal ske inden den 25. maj 2019. Læs mere og deltag her: gogreeninthecity.se.com

Løs etiket-udfordringen med digitalisering

Digital transformation er et af de helt store temaer i industrien lige nu – mere eller mindre på tværs af alle brancher og sektorer.

Og selvom digitaliseringen har forskellig betydning for forskellige faggrupper, handler det essentielt om at sætte strøm til processer og infrastruktur ved at udnytte teknologien til at optimere produktiviteten og effektiviteten. Hvor indviklet øvelsen er, varierer, men kerneprincipperne er de samme uanset hvad.

Tag for eksempel et område som etikettering – eller labelling, som det også kaldes. Det er et område, der historisk set har været ret resistent over for implementeringen af ny teknologi, selvom labelling i nogle industrier spiller en helt central rolle, når det gælder sundhed og sikkerhed – fx i medicinal- og fødevareindustrien. Teknologi eller digitaliserede processer kunne spille en afgørende rolle i optimeringen af de forskellige labelling-processer, fordi det bare ikke er særligt enkelt at printe de rigtige labels. Bag scenen foregår der nemlig typisk en hel masse arbejde i forsøget på at holde styr på de data, der ligger til grund for etiketterne (ofte lovbestemt). Dertil kommer arbejdet med at sikre, at alle stakeholders – fra leverandører og IT til logistik og slutbrugere – alle har adgang til de samme ensartede data.

Fordi så mange virksomheder og brancher lige nu flytter deres systemer og applikationer i skyen, giver det ekstra god mening at lade de samme fordele gælde på labelområdet ganske enkelt ved at digitalisere processerne. Og skyen har potentialet til at levere grundlaget for digitaliseringen – spørgsmålet er bare, hvordan?

Etiket-udfordringen

Labelling-arbejdet har en række iboende udfordringer lige fra design og styring til kvalitetssikring og print. De kan dog alle løses ved at anvende den rigtige teknologi og ved at flytte processerne over i skyen.

I tøjindustrien kan labelling fx spille en afgørende rolle og påvirke en virksomheds konkurrencekraft. Målet for producenterne er at få tøjet ud i butikkerne så hurtigt som muligt, og det betyder, at arbejdet med re-tagging i distributionscentret på vej ud på bøjlerne skal ske hurtigt, effektivt og nøjagtigt. Desværre tillader de mange gamle labelling-systemer kun en meget ringe grad af fleksibilitet, alt imens e-butikkerne arbejder langt mere agilt og moderne. De gamle systemer består ofte af stand alone-printere, som ikke er forbundet til en central database. Det skaber flaskehalse og forsinkelser og gør arbejdet med at printe de nye labels og hangtags besværligt. Det forsinker produkterne på vej ud i butikkerne, hvilket påvirker bundlinjen – især hvis man som producent ovenikøbet eksporterer.

Det samme gælder fødevareindustrien. Her handler det ikke i helt samme grad om time to market, men om at leve op til gældende regulativer, så forbrugerne beskyttes optimalt. Et af kravene handler om allergenmærkning, hvilket er en proces, der kan være både udfordrende og kompleks, hvis der endda er flere adskilte og gammeldags systemer, der skal snakke sammen. Det stiller krav om data management, for alle de informationer, der havner på etiketterne, skal være nøjagtige og opdaterede, ligesom der er krav om kvalitetskontrol og revisionsspor. Det stiller samtidig krav om, at alle butikker anvender de korrekte og mest opdaterede labels, selvom der ofte mangler en central styring af data.

Der findes myriader af andre udfordringer i andre brancher. Fx at få alle leverandører til at anvende de samme labelformater og -strukturer for de varer, der leveres til en virksomhed, så de kan distribueres og opbevares korrekt, uden at skulle bruge alt for meget tid på at finde ud af, hvad der er i kasserne eller på pallerne.

Er skyen svaret på alle labelling-udfordringer?

Den største fordel ved at digitalisere labelling-processen er, at alle virksomheder uanset størrelse kan nyde godt af produktivitetsforøgelsen. Tidligere var det primært store virksomheder med dedikerede it-afdelinger, der kunne udrulle effektive labelling-systemer. Nu gør skyen og de forskellige software-as-a-service-løsninger det muligt for selv små virksomheder at løse billet til fordelene – endda med færre krav om investeringer i software og hardware.

I et bredere perspektiv kan hele kvalitetsprocessen også digitaliseres. Det gør, at man med ét kan fjerne menneskelige fejl fra ligningen og som et resultat heraf, selve risikoen og ansvaret. Det gælder især på områder som medicin og fødevarer. Samtidig får man automatisk hele revisionssporet forærende, blandt andet med detaljeret information om, hvem der har ændret hvad; hvem der har printet hvad, og hvornår.

Med et label management-system i skyen er alle processer centraliserede, og alle data gemmes, ændres og godkendes centralt. Det gør det nemmere at dele oplysningerne og designe labels til de områder i virksomheden, der har brug for dem. Samtidig sørger man automatisk for, at de er opdaterede og korrekte, så det ikke påhviler den enkelte funktion i virksomheden.

Traditionelle labelling-systemer kan være svære at bruge, og designet af labels endnu sværere. Mange virksomheder har ikke interne ressourcer, der kan bruge systemerne, og derfor bliver det ofte en opgave for it-afdelingen. Det kan man mene om, hvad man vil, men det gør i hvert fald ikke processen hurtigere.

Hvad er det næste?

Selvom skyen ikke er svaret på alle bønner i alle brancher, er det bestemt værd at overveje mulighederne, fordi fordelene er så store, og fordi man fjerner en masse risici. Samtidig bliver det langt nemmere at overholde krav og regulativer og sikre en hurtig levering til slutkunderne. Demokratiseringen og digitaliseringen af labelling-processen kan derfor være et af de første skridt på vej hen mod at fremtidssikre din virksomhed på området.

Af Ken Moir, VP Marketing, NiceLabel

Her er alt det nye i Windows 10, version 1809

Den store version 1809 opdatering er endelig begyndt at rulle ud til Windows-brugerne. Så få det bedste ud af de nye funktioner.

Oktober er den tid, hvor Microsoft udsender årets anden vigtige funktionsopdatering af Windows 10. October 2018 Update, eller version 1809, er den sjette store opdatering, siden Windows 10 blev lanceret i 2015. I denne guide afslører vi alle de nye, spændende funktioner og forbedringer. Fra et nyt udklipsholderværktøj med historik til nye måder at integrere Windows 10 med din Android eller iOS-telefon.

Men tiden med 1809 har ikke været let. Opdateringen blev midlertidigt trukket tilbage efter problemer omkring første udrulning. Den har også udstillet store problemer med en to-årig cyklus med opdateringer, som de fleste brugere hverken kan fravælge eller udsætte. Derfor begynder vi guiden med at vise, hvordan du fremover undgår forkludrede opdateringer og holder forstyrrelser på et minimum.

Vi viser også, hvordan du forsinker opdateringer, hvis du kører med Windows 10 Pro, og hvordan du gendanner data, som måske er blevet slettet, hvis du var uheldig at være en af de tidlige brugere af opdateringen. Endelig giver vi også et par tips til, hvordan du forhindrer næste opdatering, Spring 2019 Update, i at ødelægge dit system.

Tricks til en opdatering

Før du går på opdagelse i de nye funktioner i October 2018 Update, bør du forberede dig på den nye opdatering og alle de andre, som kommer fremover.

Microsoft frigav funktionsopdateringen den 4. oktober 2018, men allerede i løbet af en dag var der rapporter om, at den slettede vigtige personlige filer fra brugermapperne. Herefter trak Microsoft opdateringen tilbage. Mange brugere af Windows 10, herunder Datatid TechLifes redaktion, fik dog installeret opdateringen uden problemer. Er du iblandt, kan du trække vejret roligt.

Med Windows 10 Pro kan du udskyde opdateringer såsom
October 2018 Update i op til et år.

Har du opdateret og fundet ud af, at du mangler filer, bør du køre et datagendannelses-program for at prøve at få dem tilbage. Har du fulgt vores tidligere råd og regelmæssigt sikkerhedskopieret dit systemdrev, er dine filer stuvet væk i sikkerhed i kopien, så du kan gendanne dem via genoprettelsesfunktionen i dit sikkerhedskopieringsprogram. Hvis ikke, giver vi på de følgende sider en tretrins-gennemgang af, hvordan du gendanner ved hjælp af det gratis Recuva-værktøj. Genopret fra backup

Skulle du løbe ind i problemet med manglende mapper, efter du har installation af en funktionsopdatering, kan du genoprette dem fra dit værktøj til sikkerhedskopiering. Bruger du Filhistorik, så åbn Stifinder, og lokaliser C:\Brugere\(dit brugernavn). Åbn her hver mappe igen (for eksempel Dokumenter), og klik på ”Oversigt” (i sektionen ”Åbn”) for at se, hvad der kan genskabes. Som regel er nyeste version af filen den, du søger. Klik blot på den grønne knap i skærmbilledet for Filhistorik for at gendanne dem.

Bruger du en diskafbildning via Macrium, dobbeltklikker du på sikkerhedskopien i Stifinder for at montere den som et virtuelt drev. Kopier den manglende fil tilbage fra mappen Brugere\(dit brugernavn) på din pc’s drev. Bruger du Paragon, vælger du den relevante sikkerhedskopi i hovedprogrammet. Rul musen over det første dash-symbol til venstre for tidslinjen Backup, og klik på ”Explore” i pop-op-menuen. Gennemsøg kopien for manglende filer (under C:\Brugere\(dit brugernavn), og gendan dem derfra.

Hvad har vi lært indtil nu?

I skrivende stund har Microsoft elimineret fejlene, og October 2018 Update udrulles igen. Desværre viser hele balladen, især for Windows 10 Home-brugere, at du skal håndtere alle store Windows-opdateringer med en sund portion skepsis og altid sikkerhedskopiere hele dit system inden.

Er du Windows 10 Pro-bruger, er det tid til at udnytte det. Åbn Indstillinger > Opdatering og sikkerhed. Klik på ”Avancerede indstillinger”. Slå skyderen til ved ”Afbryd opdateringer midlertidigt”. Vælger du den halvårlige kanal, installeres funktionsopdateringer kun, når de anses for stabile nok til organisationer. Vil du ikke vente så længe, bruger du rulle-menuen til at vælge, hvor mange dage der skal gå. Vi anbefaler, at du venter mindst 30 dage eller endda 60 dage, indtil funktions-opdateringen er installeret efter udgivelsen.

Bruger du Windows 10 Home, kan du forsøge at deaktivere Windows Update ved hjælp af værktøjet Windows Update Blocker (www.sordum.org/9470/). Metoden er ikke fremtidssikret, så sats hellere på at få sikkerhedskopieret. Den bedste måde at gøre det på er at implementere en backup-plan, så din pc automatisk sikkerhedskopieres med jævne mellemrum.

Er du tilfreds med ugentlig sikkerhedskopiering er Macrium Reflect Free (www.macrium.com/reflectfree.aspx) et godt valg. Ønsker du at lave hyppigere backups uden risiko for at løbe tør for plads, vælger du Paragon Backup & Recovery Free 17 (www.paragon-software.com/free/br-free/).

Understøttelsen af en trinvis øget sikkerhedskopi gør det mere praktisk at sikkerhedskopiere hele din pc hver dag, plus at programmet kan lave backup af specifikke filer og mapper.

Opdateringsassistenten er en sikker måde at få opdateringer på. Er du opdatereret, får du denne besked.

Installering af opdateringen

Sandsynligvis er opdateringen allerede installeret på din pc. Du kan undersøge det ved at gå via Start > Indstillinger > Opdatering og sikkerhed”. Rul ned og klik på ”Buildoplysninger for operativsystem”. Rul ned til Windows-specifikationerne. Står der 1809 ud for din version, er opdateringen installeret. Er ver-sionsnummeret 1803, skal du opdatere.

Den indlysende måde at gøre det på er via Windows Update ved at klikke på ”Søg efter opdateringer” (har du Windows 10 Pro, skal du klikke på ”Avancerede indstillinger” og kontrollere, at opdateringen ikke er udsat). Mislykkes det, så noter fejlmeddelelsen og dens kode og søg på nettet efter information og gode råd.

Er der stadig problemer, går du ind på www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 og henter opdateringsassistenten ved at klikke på ”Opdater nu”. Gem programmet på din pc. Dobbeltklik på filen og tjek, at den indeholder 1809. Klik igen på ”Opdater nu”. Efter lang tids download og installation (en statuslinje holder dig løbende informeret), bliver du bedt om at genstarte. Windows genstarter flere gange, før du lander på login-skærmen.

Du modtager opdateringer gennem Windows Update, men nogle gange kræver de en genstart.

Efter login, får du besked om, at Windows indstiller forskellige ting. Derefter skal du foretage en række valg vedrørende dataindsamling og funktioner (vores anbefalinger er angivet i parentes): stemmegenkendelse (ikke nødvendigt), placering (afhænger af brugen af apps), find min enhed (kræves kun for tablets og bærbare computere), diagnostiske data (grundlæggende er tilstrækkeligt), inkning og typing (personlig præference), skræddersyede oplevelser (igen dit valg) og endelig annonce-id (vi anbefaler ikke, at annoncer kan tilpasses).

Når det er gjort, processen tager mellem 30 minutter til over en time, er du tilbage på skrivebordet klar til at begynde at udforske opdateringen. Gendan tabte filer med Recuva

1 Installer Recuva

Om nødvendigt henter du mobilversionen af gendannelsesprogrammet Recuva (www.ccleaner.com/recuva/builds) til et andet drev end det, dit Windows er installeret på. Udpak ZIP-filen til samme drev, og dobbeltklik på recuva.exe (32-bit) eller recuva64.exe (64-bit) for at komme i gang.

2 Gendan filerted fil

Du guides nu gennem gendannelsesprocessen. Sandsynligvis skal du i det engelsksprogede program vælge ”All Files”. Klik på ”Next”, og klik på ”Browse” under ”In a Specific location”. Vælg C:\Brugere\(dit brugernavn), hvor de fleste af dine manglende filer bør være. Klik på ”Next”.

3 Undgå Deep Scan

Er filerne forsvundet for nylig, så bør du undgå Deep Scan. Klik i stedet på knappen ”Start”, og afvent, mens scanningen fuldføres. En filliste vises. De grønne filer bør kunne genskabes. Marker alle de relevante filer, og klik på ”Recover” for at gemme på et andet drev.

Her er nyhederne

Funktionsopdateringen omfatter en ny funktion: Udklipsholder-historik, samt en forbedret skærmbillede-funktion og større integration med din smartphone.

Udklipsholderen har fået historik og synkronisering, hvilket er en af de store nyheder. Især, hvis du jonglerer med flere elementer på samme tid. Der findes tredjepartsværktøjer, som gør det muligt at gemme mere end et element ad gangen, men de er tit klodsede og besværlige at bruge.

Tekstbidder mellem pc’er

Her er opdateringen til Udklipsholder omvendt både nem at bruge og, takket være indbygget synkronisering, i stand til at overføre tekstbidder mellem forskellige Windows-pc’er. Læs mere om de nye muligheder i vores trin-for-trin-vejledning på næste side.

Microsoft er også ved at udvikle en opdatering til sin SwiftKey-tastaturapp til Android- og iOS-enheder. Den vil gøre det muligt at bruge udklipsholder-synkroniseringen med en smartphone. I skrivende stund findes et link via indstillingerne for Udklipsholder, men det giver kun mulighed for at få besked, når funktionen er rullet ud, og kun til Android-enheder.

Microsoft har også implementeret appen Din telefon, som har til formål at forbinde din telefon til din pc. For at oprette linket åbner du Start > Indstillinger > Telefon. Klik på ”Tilføj en telefon”. I øjeblikket kan kun én telefon tilknyttes ad gangen, men Microsoft har lovet at understøtte flere enheder i fremtiden.

Du kan knytte din telefon til din Windows 10-pc.

Ejer du en Android-telefon, kan du linke til den og se tekst fra din pc og seneste fotos taget med din telefon på din pc. Du skal bruge en enhed, der kører Android 7.0 (Nougat) eller nyere.

Ejer du en iPhone, må du indtil videre gøre det ved at sende sider fra din telefon til din pc via Edge-browseren, som du skal installere på din telefon. Når det er gjort, skal du bladre til den pågældende side på din iPhone og trykke på telefonknappen for at vælge, hvilken enhed der skal sendes til.

Microsoft er også begyndt at udrulle en app kaldet Microsoft Launcher for Android og (senere) iOS. Med den får du adgang til din Windows 10-tidslinje på din telefon for at rulle tilbage og finde tidligere tilgængelige filer og websteder. Få bedre skærmskud

Windows 10’s nye skærmbillede-app er ikke helt rullet ud, men du kan allerede nu bruge den til at behandle skærmbilleder. Klik på Windows-ikonet i venstre bund af startskærmen.

Skriv ”klippeværktøj”. Du kan vælge mellem tilstandene ”Frihåndsklip”, ”Rektangulært klip”, ”Vinduesklip” eller ”Fuldskærmklip”, eller du kan klikke på knappen ”Prøv Klip og skitsér”. Du sendes nu til den nye app af samme navn. Her kan du behandle klippet yderligere. Det gemmes i og kan senere genskabes via historikken i Udklipsholderen.

SwiftKey til berøringsenheder

Microsoft har opgraderet SwiftKey til din smartphone, og teknologien kan nu også bruges på touchscreen-enheder med Windows 10. Skærmtastaturet er nu forsynet med SwiftKey, men kun en håndfuld sprog understøttes i øjeblikket, herunder engelsk.

Du kan svirpe fra bogstav til bogstav for hurtigt at skrive et ord, samt udnytte muligheden prædiktiv tekst (forslag vises over tastaturet, mens du skriver) og maskinindlæring, som skal være slået til under opsætning. Derefter vil funktionen langsomt begynde at tilbyde bedre forslag, efterhånden som du bruger den.

Med skærmtastaturet kan du skrive med svirp over tasterne.

Hurtig tastaturadgang

For hurtigere adgang til tastaturet skal du højreklikke på Proceslinjen og vælge ‘Vis knap på berøringstastatur”, og tryk derefter på ikonet, som vises i Meddelelsesområdet, for at få tastaturet op på skærmen.
Du finder nogle nyttige ekstraknapper: En til indstillinger, som gør det muligt at ændre tastaturtypen, plus adgangssprog og indstillingerne for skrivning. Derudover finder du en praktisk Udklipsholder-knap, der åbner Udklipsholder-historikken, hvis du har aktiveret funktionen. Opbyg dit klip-bibliotek

1 Slå den til

Funktionen Udklipsholderhistorik er som standard deaktiveret. Gå til Start > System > Indstillinger > Udklipsholder. Slå skyderen ved ”Oversigt over udklipsholder” til. Nu gemmes elementer (op til 4 MB), som du kopierer,
automatisk til Udklipsholderen.

2 Fortsæt som normalt

Udklipsholder vil fungere på samme måde som altid: Ctrl + C for at kopiere eller Ctrl + X for beskæring, og derefter Ctrl + V for at indsætte sidste emne, der er kopieret til Udklipsholderen. Men den gemmer alle kompatible elementer, som du har kopieret til det.

3 Brug Udklipsholderens historik

Når du er klar til at indsætte i et tidligere kopieret emne, trykker du på Windows-tasten og V-tasten. Udklipsholderens oversigt vises i Meddelelsesområdet eller ved markørpunktet. Listen viser seneste element først med dato og klokkeslæt. Klik på et for at indsætte det.

4 Administrer listen

Kør musen over et element og få vist to ikoner: et kryds og en nål. De fungerer som elementerne i en jumpliste. Klik på ”X” for at fjerne elementet fra din oversigt eller brug nålen til at fastgøre den permanent øverst på listen for nemmere og hurtigere adgang.

5 Synkroniser Udklipsholder

Du kan dele tekstklip mellem dine pc’er. Åbn Start > Indstillinger > System > Udklipsholder. Slå skyderen under ”Synkroniser på tværs af enheder” til. En mulighed for auto-matisk synkronisering vises. Af sikkerhedsårsager bør du ikke tillade denne mulighed.

6 Synkroniseringen i gang

Gentag processen på dine andre enheder. Kopierer du tekst, synkroniseres den automatisk med de andre, medmindre du har slået den automatiske funktion fra. I så fald åbner du Udklipsholder, finder et tekstelement og klikker på sky-ikonet for at synkronisere.

De store forbedringer

Opdateringen October 2018 indeholder ikke blot et par nye funktioner, men udruller en lang række velkomne forbedringer til eksisterende værktøjer.

Flere værktøjer i Windows 10 har også fået en overhaling. Blandt andet Spillinje, som er videreudviklet efter de store forandringer i den forrige funktionsopdatering fra april 2018. Værktøjet er nu tilgængelig via Startmenuen samt ved at trykke på tasterne Win + G. Herfra styrer du med den indbyggede kontroller spillets lyd til den korrekte udgangsenhed. Du kan også indstille uafhængige lydstyrker for forskellige apps, spil og andre dele af dit system.

Den foregående opdatering introducerede Spiltilstand, hvilket forbedrer spilydelsen ved at nedtone baggrundsopgaver. Tilstanden er nu automatisk aktiveret. Du kan slå den til eller fra via Indstillinger > Spil > Spiltilstand. Desuden sættes alle driverinstalleringer i Windows Update og andre afbrydelser (såsom genstartsnotifikationer) på pause.

En relateret justering er Fokushjælp, som tændes automatisk for alle fuldskærmsspil, ikke kun de, der kører fuld skærm ved hjælp af Direct X. Du styrer Fokushjælp via Indstillinger > System > Fokushjælp.

Forbedringer til skærmen

Hvis du bruger Windows 10 til trådløst at projicere din skærm til kompatible enheder via dit netværk, er du sikkert glad for, at funktionen nu viser en bjælke øverst på skærmen, så det er nemt at kontrollere, at du er tilsluttet, afbrudt eller genopkoblet. Du kan også med et par klik skifte mellem projektionsformer som spil, produktivitet eller video.

Med 4K Ultra HD-skærme stiger antallet af skærme, der understøtter ekstra funktioner. Naviger til Indstillinger > System, hvor du finder et link til Windows HD Color-indstillinger. Har du en nyere HDR-kompatibel skærm, skal du klikke på denne for at tjekke, om den er kompatibel med indhold i HDR (High Dynamic Range) og Wide Color Gamut (WDR). Hvis ja, aktivér den herfra og konfigurer indstillinger og få adgang til HDR-indhold, herunder spil og apps samt video og foto, på din pc.

Har du en skærm med en lysføler, der automatisk justerer lysstyrken, finder du lignende indstillinger under Indstillinger > Apps > Afspilning af video. Her har du mulighed for at justere dine videoers lysstyrke, så de automatisk tager højde for omgivende lys. Søg i preview-panelet

Søger du med Proceslinjens søgefunktion, vil du opdage, at søgefelt er blevet større. Det skyldes, at det nu indeholder et vindue til forhåndsvisning. Begynd med at skrive dit søgeord, og det vil vise en af to ting, afhængigt af hvilket emne der vælges som bedste match.

Er det et program, en fil eller en systemindstilling, ser du en række valgmuligheder; fra at klikke på ”Åbn” og tilgå en liste over nyligt åbne programfiler til at åbne en fils overordnede mappe. Er bedste match en websøgning, ser du en liste over Bing-søgeresultater. Disse er hentet fra søgemaskinens første side og kan indeholde udvidet forhåndsvisning af det første resultat, relaterede oplysninger og muligheder for at søge efter billeder i stedet.

Klik på et link for at åbne resultatet i Edge, eller klik for at se alle resultater og åbne søgesiden i Edge. Et sidste tip: Du kan skifte fra forhåndsvisning til et andet element i listen ved at klikke på ”>”-mærket ved siden af elementet.

Opjusteret sikkerhed

Det er slut med Windows Defender, eller i det mindste med navnet. Med opdateringen fra oktober 2018 har vi fået Windows Security med en lignende brugergrænseflade som den ansigtsløftning, Windows generelt har fået. En velkommen forbedring er sek-tionen med Virus- og trusselsbeskyttelse, som advarer om mulige, aktuelle problemer, der kræver handling.

En anden justering er nemmere brug af funktionen ”Styret mappeadgang.” Åbn Windows Sikkerhed og gå til Virus- og trusselsbeskyttelse > Ransomware-beskyttelse > Administrer ransomware-beskyttelse. Når Styret mappeadgang er slået til, klikker du på ”Tillad en app via styret mappetilgang” for at se apps, som for nylig er nægtet adgang. Giv dem tilladelse, når du stoler på dem.

Beskyttelse mod ransomware er lidt nemmere at styre.

En anden funktion gør det nemmere at køre Edge i et isoleret miljø, så snavset holdes væk fra din pc. Bemærk, at Application Guard fungerer på pc’er med 4 GB ram, men arbejder bedst med 8 GB. Åbn Windows Sikkerhed, vælg ”App- og browserstyring”, rul ned til sektionen ”Isoleret browsing” og klik på ”Installer Windows Defender Application Guard” for at få adgang til dialogboksen Windows-funktioner. Rul ned og marker Windows Defender
Application Guard og klik på ”OK”. Efter genstart vises et link til at ændre indstillingerne, hvilket gør det nemt at vælge, om sikkerheden skal hæves eller sænkes, så du kan gemme data, kopiere og indsætte eller udskrive fra Edge.

Sidst, men ikke mindst, kan du nu lettere kontrollere din tredjeparts-sikkerhedssoftware via Indstillinger > Administrer udbydere (fordi Windows Sikkerhed stadig ikke kan erstatte god antimalware-software).

Det er nemmere end nogensinde at køre Edge i dets eget, lukkede system for at øge din pc’s sikkerhed.

Her ser du, om din sikkerhedssoftware er registreret korrekt som en ”beskyttet proces” med Windows Sikkerhed. Denne funktion er designet til at forbedre sikkerheden for dit styresystem, da beskyttede processer kun tillader indlæsning af troværdig kode, hvilket giver større beskyttelse mod angreb udefra.

Opdateringen gør dette til et krav for al sikkerhedssoftware, som skal registreres med Windows Sikkerhed. Gør du ikke det, vises softwaren ikke som udbyder, og Windows Sikkerhed forbliver fuldt ud aktiveret. Tips til justering af brugerfladen

1 Få mørk tilstand i Stifinder

Med funktionsopdateringen fra oktober 2018 får du mulighed for at bruge det mørke tema i Stifinder. Når du går til Start > Indstillinger > Personlig tilpas-ning > Farver og sætter ”Vælg din standard apptilstand” til mørk, vil Stifinder også (stort set) være mørkt.

2 Farverige vindueskanter

Borte er de farverige titellinjer og vindueskanter. Nu er de grå, designet til at blende ind. Gendan det gamle udseende ved at sætte flueben i boksen ”Titellinjer og vindueskanter” under Start > Indstillinger > Personlig tilpas-ning> Farver.

3 Gør teksten større overalt

Åbn Start > Indstillinger> Øget tilgængelighed > Skærm, og du får vist en ny mulighed for at gøre teksten større i hele styresystemet ved blot at bruge skyderen. Når du er tilfreds med niveauet, klikker du på knappen ”Anvend”.

Tal ordentligt: Hvem tager ansvar for den hårde tone?

En nyere undersøgelse foretaget af Wilke for Call me viser, at 82 % af alle danskere oplever, at tonen er blevet skærpet i Danmark inden for de seneste fem år.

77% af danskerne mener, at der er en hård tone på de sociale medier. For fem år siden var det kun 11%

Konsekvensen er, at vi hver især trækker os fra diskussioner og bliver mindre udadvendte. Det er et problem for den enkelte, men også for samfundet og den demokratiske samtale, når omgangstonen og debatkulturen bliver rå og uforsonlig.

”Hos Call me har vi haft fokus på denne fælles udfordring i de seneste syv år, siden vi første gang valgte at bruge vores kommunikationskanaler og markedsføringsressourcer på kampagnen ’Tal ordentligt.’ Har det så hjulpet? Det er svært at afgøre – men alle undersøgelser viser i hvert fald, at emnet stadig er yderst relevant”, siger Sofie Heilskov, Brand Activation Manager i Call Me.

Mange ofre, ingen skyldige

Især på de sociale medier er retorikken blevet hård – når vi diskuterer i alenlange kommentarspor, der fyldes med verbale granater, sendt afsted i ly af computerskærmen. I en undersøgelse tilbage fra 2012 svarede kun 11 pct. af danskerne, at de oplevede, at der var en hård tone på de sociale medier. I december 2018 var andelen vokset dramatisk til 77 pct.

Samtidig svarede 91 pct. af de adspurgte i den nye undersøgelse benægtende til, at de selv skulle have overfuset nogen online.

Den er altså tydeligvis gal med tonen i det offentlige rum, især på de sociale medier. Og vores selvopfattelse er åbenbart også helt skæv, eftersom stort set ingen mener, at de selv har et medansvar for forråelsen.

Min skole – min ven

Så hvor går det galt, og hvad er vejen frem? Er det os voksne – som ikke er vokset op med sociale medier – der er de værste? Og er det for sent at lære os, hvordan man holder en god tone online? Forhåbentlig ikke, men det giver mening at bruge kræfterne på den næste generation.

Hos Call me har vi i de senere år samarbejdet med bl.a. Red Barnet på at udvikle aktiviteter, der handler om at holde en god tone og sige fra i forhold til mobning.

Fredag 1. marts er landsdækkende trivselsdag på de danske folekskoler. I den andledning tilbyder Red Barnet og Call me for fjerde år i træk den gratis aktivitetspakke ’Min skole – min ven’, som indeholder samtaleoplæg, film og andet materiale, der lægger op til en konstruktiv diskussion om, hvordan vi taler bedre sammen og bliver mere åbne og inkluderende i forhold til vores klassekammerater.

Sidste år deltog næsten halvdelen af alle landets folkeskoler i ’Min skole – Min ven’, og forhåbentlig bliver opbakningen endnu større i år.

”Der er brug for, at så mange som muligt sætter dette tema på dagsordenen. For hvis ikke vi voksne kan ændre adfærd, så må vi håbe, at vores børn kan gøre det bedre. Det tror vi på. For det koster jo ikke noget at tale ordentligt – men det har mange omkostninger, når vi ikke kan finde ud af det”, siger Sofie Heilskov.

20 danske virksomheder skal bane vejen for sikrere produkter på nettet

I  det samme sekund et produkt kobles på nettet, giver det mulighed for nye services, nye samarbejder og nye markeder.

Digital produktsikkerhed er helt nyt for mange danske virksomheder. Tænker de trusler ind og lukker hullerne under produktudvikling, kan it-sikkerhed bruges som konkurrenceparameter.

Men produktet udsættes også for helt nye trusler. Hackere sidder nu i hele verden og vil forsøge at få adgang til det digitale produkt og bruge det til kriminelle formål. Det kan være til industrispionage, det kan være for at overtage styringen med produktet, eller for at bruge det til at få adgang til følsomme data.

I de seneste år er der sket en stærk stigning i cyberangreb, hvor for eksempel babyalarmer, videokameraer og airconditionanlæg, der er koblet på nettet, udnyttes af hackere til uheldige formål. Men sådan behøver det ikke at gå.

“Hvis truslen mod det digitale produkt er tænkt ind fra start, og der er klare krav til, hvordan man modvirker dem, så er det nemmere at undgå wild west-tilstande for produkter koblet på nettet. Netop det arbejde er omdrejningspunktet i det nye projekt, der med 20 danske virksomheder i spidsen målrettet fokuserer på udfordringerne og de mulige løsninger,” siger Tim Sloth Jørgensen, der er chef for Industriens Fonds samlede indsats inden for cybersikkerhed.

I det nye projekt er Industriens Fond gået sammen med Alexandra Instituttet, FORCE Technology, DTU Compute og IT-Universitetet. Målet er at stille de danske virksomheder bedre i den internationale konkurrence ved at kunne levere mere sikre løsninger og produkter.

Målrettede virksomhedsforløb skal styrke dansk IoT cybersikkerhed

Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security lab, står i spidsen for projektet – der kommer til at hedde Cybersecure IoT in Danish Industry (CIDI) – og skal dermed klæde danske virksomheder på til den store udfordring.

“Danske virksomheder er kendt på markedet for at udvikle kvalitetsprodukter. Når disse kvalitetsprodukter bliver koblet på nettet, og dermed bliver potentielle mål for hackere, stiger behovet for viden om, hvordan produkterne stadig vil være kendt for kvalitet, når det gælder digital produktsikkerhed,” forklarer han.

Ikke nok med at danske virksomheder indtræder på et nyt digitalt marked for deres produkter på nettet, så er det også et utrygt miljø, de skal kaste deres produkter ud i.

“Digital produktsikkerhed er helt nyt for mange af dem. Heldigvis kan man tænke muligheder og trusler ind med det samme, man ønsker at koble et produkt på nettet. Og det er svarene på de spørgsmål, projektet skal gøre nemmere og mere tilgængelige,” siger han.

Derfor samler projektet nu 20 virksomheder, der er i gang med eller har planer om at udvikle digitale produkter. 10 af virksomhederne har IoT-erfaring, mens 10 er helt uden erfaring med IoT-produkter og dermed også digital produktsikkerhed. Der er nemlig behov for viden om, hvor langt danske virksomheder er, og hvordan de andre kommer med. Erfaringerne deles blandt andet gennem et screeningsværktøj og gennem udbredelse af ny viden om internationale certificeringer. Noget som kommer til at fylde mere og mere for danske virksomheder.

Produktudvikling, kvalitet og IoT-sikkerhed skal følges ad

Når virksomheder før i tiden skulle udvikle en kvalitetsvaskemaskine, skulle de eksempelvis bekymre sig om, at den var sikret mod antændelse og havde et lavt støjniveau. Med digitaliseringen er der kommet en ekstra faktor på: Sikkerheden i de produkter, der kobles på nettet.

“Når man i klassisk produktudvikling tænker: ’Hvordan sikrer vi os mod hærværk og dårlig kvalitet?’, så skal man gøre det samme, når ens produkter bliver digitale. Altså ’Hvordan sikrer vi os mod hackere og misbrug af oplysninger?’,” forklarer Carsten Schürman fra IT-Universitetet, der også er projektpartner.

Tidligere kunne man fx udvikle og producere en sikker gynge med udgangspunkt i erfaring, design, knowhow og brugerinddragelse. Man kunne sikre produktet mod frost og forhindre kvælningsfare. Når produktet får netadgang giver det potentielt adgang for millioner af aktører med onde hensigter. Og de behøver ikke længere være i nærheden af det fysiske produkt, og derfor har virksomheden ikke længere fysisk kontrol over de omgivelser, det indgår i.

“Konsekvensen er, at du ikke ved, hvem der får fat i gyngen, eller om de gør. Udfordringen er yderligere, at folk med onde hensigter kan sidde på den anden side af jorden og skrue den fra hinanden, pille ved den eller ødelægge den, uden at du opdager det. Og så er det godt at have tænkt de mulige scenarier ind fra start og dermed lukke de huller,” siger Carsten Schürman fra IT-Universitetet.

De målrettede virksomhedsforløb skal:

  • afdække digitale produkters aktuelle cybersikkerhedsniveau
  • gøre det nemmere at opnå et sikkert digitalt produkt med det rette cybersikkerhedsniveau
  • udforske den forretningsmæssige gevinst ved digital produktsikkerhed
  • øge viden om relevante standarder og certificeringer
  • holde hackere ude af danske digitale produkter
  • udbrede erfaringer om hvordan virksomheder bevarer deres kvalitetsbrand i den digitale verden

Øget interesse for tech-outsourcing i 2019

Outsourcing inden for tech fortsætter i 2019 med at være et varmt emne.

Herunder nearshoring. De nye afgørende parametre er proces og relationer.

En lang liste af rapporter, blogs og kommentarer på internettet peger mod at outsourcing vil stige i 2019 og vokse mod et forventet total-marked på $220 milliarder dollars i 2020. Nearshoring, der er en væsentlig del at outsourcing-markedet, presser sig i den sammenhæng på og er et emne, der bliver stadigt mere attraktivt, bl.a. på baggrund af, at det minder mere om remote team-tanken og fordi det er lettere at besøge leverandøren.

Men også kvaliteten af eksterne leverandører og partnere er et væsentligt tema, og det nye fokus, ifølge blandt andet Gartner og Kosbit, er rettet mod proces og menneskelige relationer, ikke pris og besparelser.

Vi har spurgt Stefan Pedersen, managing Director Nordics hos internationale Wave Access, der med nearshoring som grundlag, selv er ekstern leverandør af tech-løsninger og it-udvikling, om det er en situation han genkender.

“Jeg er generelt meget enig i de betragtninger man bl.a. kan læse om outsourcing hos Gartner, CIO.com, business.com og andre. Jeg oplever derudover også afgjort at outsourcing som overordnet tema oftere betyder nearshoring som reel løsning. Det er, udfra hvad jeg hører, afgjort på grund af kvalitet – og fordi det er nemmere at have leverandøren relativt tæt på. Netop af den årsag har vi selv et salgskontor i Norden, så vi altid er tæt på vores kunder. Og det handler i det tilfælde, som i mange andre når man taler samarbejde, om tillid og dialog mellem kunde og leverandør. Så jo – relationer og proces kommer afgjort i spil som afgørende parametre,” udtaler Stefan Pedersen

Outsourcing har i mange år været noget nær ensbetydende med Indien, men Kina er nu også helt i top. Ifølge developer-ranglisten 2016 fra HackerRank.com ser dog også Østeuropa samlet set ud til at blive en seriøs udfordring til Indien og Kina kvalitetsmæssigt, med den stigende interesse i nearshoring. Østeuropa har nemlig 7 lande med på top 20 over “Best Developers”,

Men understreger Stefan Pedersen: “Man skal blot huske på, at de menneskelige relationer, tilliden, processen og kompetencerne kommer først. Det er jo ikke et land man hyrer – det er en virksomhed, et team og de mennesker der arbejder der.”