Hvis du får problemer, når du forsøger at oprette forbindelse til en Bluetooth-enhed, er her nogle fejlfindingstrin, du kan prøve.

Bemærk!: Du kan finde generelle oplysninger om, hvordan du slutter en Bluetooth-enhed til din pc, under Tilslut en Bluetooth-enhed i Windows.

Inden du starter

Se disse ting, før du begynder at fejlfinde Bluetooth på din enhed:

Kontrollér dine produktoplysninger

Hvis du konfigurerer en ny enhed, og Bluetooth mangler, kan du kontrollere produktspecifikationerne for at sikre, at den har Bluetooth-funktionalitet. Nogle enheder har ikke Bluetooth.

Kontrollér, at Bluetooth er slået til

Hvis du bruger en bærbar computer med en fysisk Bluetooth-kontakt på kabinettet, skal du kontrollere, at den er slået til.

I Windows 11 kan det kontrolleres, om Bluetooth er slået til, på to måder. Sådan gør du:

Bemærk!: Når du slår Bluetooth til i Indstillinger, vises følgende meddelelse med det samme:
“Synlig som <computer_name>

Kontrollér din Bluetooth-enhed

Sørg for, at din Bluetooth-enhed er tændt, opladet eller har friske batterier og er inden for rækkevidde for den pc. Prøv derefter følgende:

Kontrollér din pc

På den pc, du vil danne par med:

Hvis Bluetooth ikke virker, eller Bluetooth-ikonet mangler

Prøv disse trin, hvis din Bluetooth ikke fungerer. Her er nogle andre almindelige problemer:

For at komme i gang, skal du vælge en overskrift for at få vist flere oplysninger. 

Kør fejlfindingsværktøjet til Bluetooth

Vælg Start , angiv derefter indstillinger. Vælg Indstillinger System Fejlfinding Andre fejlfindingsværktøjer. Ud for Bluetooth skal du vælge Kør og følge vejledningen.

Åbn Indstillinger for fejlfinding


Sørg for, at du har de nyeste drivere  

Hvis du for nylig har opgraderet til Windows 11 eller installeret Windows 11-opdateringer, er det muligt, at den nuværende driver er blevet designet til en tidligere version af Windows. Sådan søger du efter opdateringer automatisk:

  1. Vælg Søg på proceslinjen, søg efter Enhedshåndtering, og vælg derefter Enhedshåndtering fra resultatlisten.
  2. I Enhedshåndtering skal du vælge Bluetooth, og derefter vælge Bluetooth-adapternavnet, som kan omfatte ordet “radio.”
  3. Tryk og hold (eller højreklik) på Bluetooth-adapteren, og vælg derefter Opdater driver > Søg automatisk efter opdateret driversoftware. Følg vejledningen, vælg derefter Luk.
  4. Når du har installeret den opdaterede driver, skal du vælge knappen Start , vælge Tænd/slukGenstart  hvis du bliver bedt om at genstarte og tjek derefter, om det løser problemet med forbindelsen.

Hvis Windows ikke kan finde en ny Bluetooth-driver, skal du besøge pc-producentens websted og downloade den nyeste Bluetooth-driver derfra.

Vigtigt!: En forældet eller inkompatibel driver er en af de mest almindelige årsager til problemer med Bluetooth-forbindelsen. 

Sådan installerer du Bluetooth-driveren:

Gå til pc-producentens websted, og download den nyeste driver. Gør derefter et af følgende:

Fjern Bluetooth-adapteren i Enhedshåndtering

Hvis du ikke kan se Bluetooth-ikonet, men Bluetooth vises i Enhedshåndtering, kan du prøve at fjerne Bluetooth-adapteren og derefter udløse en automatisk geninstallering. Sådan gør du:

  1. Vælg Søg i søgefeltet på proceslinjen, og vælg derefter Enhedshåndtering, vælg derefter Enhedshåndtering fra resultaterne.
  2. I Enhedshåndtering skal du vælge Bluetooth. Tryk på og hold nede (eller højreklik på) Bluetooth-adapterens navn (der kan indeholde ordet “radio”), og vælg derefter Fjern enhed > Fjern.
  3. Vælg Start, vælg derefter Tænd/sluk Luk.
  4. Når enheden er lukket ned, skal du vente et øjeblik, og derefter tænde den igen. Windows forsøger at geninstallere driveren.
  5. Hvis Windows ikke geninstallerer driveren automatisk, kan du åbne Enhedshåndtering og vælge Handling > Søg efter hardwareændringer.

Bemærk!:  Du skal muligvis kontakte producenten af din pc eller anden hardware for at få de nyeste drivere til Bluetooth-adapteren.


Har du stadig problemer? 

Hvis disse trin ikke løser dit problem med Bluetooth, skal du bruge Windows Feedback Hub til at rapportere en fejl. Dette hjælper Microsoft med at bestemme rodårsagen til problemet.

Angiv oplysninger om, hvad du foretog dig, eller de specifikke trin, du udførte, da problemet opstod. Hvis du f.eks. har oplevet problemer i forbindelse med Bluetooth efter opdatering af Windows eller efter at have skiftet Windows-versioner, skal du medtage disse oplysninger.

Bemærk!: Hvis din skole eller en arbejdsplads administrerer enheden, og Bluetooth-ikonet ikke vises, er det muligvis deaktiveret af organisationen. Kontakt din IT-supportperson.

Fejlfinding af problemer med Bluetooth-tilbehør

Hvis du kan slå Bluetooth til, men har problemer med at danne par eller med at bruge et Bluetooth-tilbehør, kan du prøve følgende trin til at prøve at løse problemer med Bluetooth-tilbehør.

Du bør også gå ind på webstedets for producenten af Bluetooth-enheden, særligt hvis du har andre Bluetooth-enheder, der fungerer. Enhedsproducenten har sandsynligvis mere detaljerede, produktspecifikke oplysninger og fejlfindingstrin.

For at komme i gang, skal du vælge en overskrift for at få vist flere oplysninger.


Tastatur, mus eller pen


Lyd

Hvis du har problemer med at oprette forbindelse til en Bluetooth-lydenhed eller at høre lyd:

Hvis enheden er tilsluttet, men lydkvaliteten er dårlig:


Andre enheder

Fildeling

Hvis du har problemer med deling af filer via Bluetooth:

Bemærk!: Nærdeling er tilgængelig på Windows 10 (version 1803 og nyere) og på Windows 11.

Telefoner

Pinkoden bør vises på din telefonskærm eller computerskærmen. Bekræft, at du kan se den korrekte pinkode på begge enheder.

Bevægelsescontrollere

Du kan finde hjælp til fejlfinding af problemer med Bluetooth-tilsluttede bevægelsescontrollere, under Controllere i Windows Mixed Reality.

Fitnessgadgets

Du kan finde hjælp til fejlfinding af problemer med Bluetooth-tilsluttede fitnessgadgets i enhedsproducentens vejledning.


Har du stadig problemer? 

Hvis du har prøvet trinnene i denne artikel eller ikke kan finde en løsning på problemet, skal du bruge Windows Feedback Hub til at rapportere fejlen. Dette hjælper Microsoft med at bestemme rodårsagen til problemet.

Angiv specifikke oplysninger om, hvad du foretog dig, da problemet opstod. Hvis du f.eks. har oplevet problemer i forbindelse med Bluetooth efter opdatering af Windows eller efter at have skiftet Windows-versioner, skal du medtage disse oplysninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *