Fejlfinding af netværksproblemer i Windows

Hvis du ikke kan få mail, søge på internettet eller streame musik, har du sandsynligvis ikke forbindelse til dit netværk og kan ikke få adgang til internettet. Du kan prøve følgende for at løse problemet.

Ting, du kan prøve først

Start med disse ting for at få hjælp til at løse eller indsnævre problemet med forbindelsen.

Sådan kører du fejlfindingsværktøjet til netværk

  1. Vælg knappen Start, og skriv derefter indstillinger. Vælg Indstillinger systemfejlfinding > fejlfinding > Andre fejlfindingsværktøjet.
  2. Under Andetskal du vælge >Kør.
  3. Følg trinnene i fejlfindingsværktøjet, og se, om det løser problemet.

Bemærk!: Hvis du har kombinationsenheden til et kabel-modem/Wi-Fi-router, skal du kun følge trinnene for den enkelte enhed.

  1. Træk strømkablet til routeren ud af strømkilden.
  2. Træk strømkablet til modemmet ud af strømkilden.  

    Nogle modemer har et sikkerhedskopi batteri. Hvis du trækker strømkablet til modemmet ud af stikkontakten, og dioderne forbliver tændte, skal du fjerne batteriet fra modemmet.
  3. Vent mindst 30 sekunder.

    Hvis du skulle fjerne batteriet fra modemmet, skal du sætte det i igen.
  4. Slut modemmet til strømkilden igen. Dioderne på modemmet blinker. Vent på, at de holder op med at blinke.
  5. Tilslut routeren til i strømkilden.

    Vent et par minutter, indtil modemmet og routeren er fuldt tændt. Du kan som regel se, når de er klar, ved at kigge på statuslysene på de to enheder.
  6. Prøv at oprette forbindelse igen på din pc.


Afgræns årsagen til problemet

Forbindelsesproblemer kan skyldes en række forskellige årsager – problemer med webstedet, enheden, Wi-Fi-routeren, modemmet eller din internetudbyder. Prøv følgende trin for at indskrænke kilden til problemet.

  1. Hvis ikonet “Tilsluttet Wi-Fi” vises i højre side af proceslinjen, skal du gå til et andet websted. Hvis webstedet åbnes, kan der være et problem med det specifikke websted. Hvis du ikke kan oprette forbindelse til et andet websted, skal du gå til næste trin.
  2. Prøv at oprette forbindelse til det samme netværk på en anden bærbar computer eller telefon. Hvis du kan oprette forbindelse, skyldes kilden til problemet sandsynligvis din enhed – gå til afsnittet Netværksfejlfinding på din enhed. Hvis du ikke kan oprette forbindelse til netværket på nogen enhed, skal du fortsætte til næste trin.
  3. Kontrollér, om der er et problem med forbindelsen til din Wi-Fi router. Gør dette ved hjælp af en ping-test.
    1. Vælg Søg på proceslinjen, skriv Kommandoprompt. Knappen Kommandoprompt vises. Til højre for den skal du vælge Kør som administrator >Ja.
    2. Ved kommandoprompten skal du skrive ipconfigog derefter vælge Enter. Se efter navnet på dit netværk Wi-Fi resultaterne, og find derefter den IP-adresse, der er angivet ud for Standardgateway for det pågældende Wi-Fi netværk.  Skriv adressen ned, hvis nødvendigt. Eksempel: 192.168.1.1
    3. Når du bliver bedt om det, skal <ping <DefaultGateway> derefter vælge Enter.  Skriv f.eks. ping 192.168.1.1, og vælg Enter. Resultaterne bør se ud som dette:

Hvis du får vist resultater som denne og får et svar, har du en forbindelse til din Wi-Fi-router, så der kan være et problem med dit modem eller din internetudbyder. Kontakt din internetudbyder, eller kontrollér online på en anden enhed (hvis du kan) for at se, om der er strømsvigt i tjenesten.

Hvis resultaterne af pingtesten indikerer, at du ikke får svar fra routeren, kan du prøve at tilslutte din pc direkte til dit modem ved hjælp af et Ethernet-kabel (hvis det er muligt). Hvis du kan oprette forbindelse til internettet ved hjælp af et Ethernet-kabel, bekræfter det, at forbindelsesproblemet skyldes den Wi-Fi router. Sørg for, at du har installeret den nyeste firmware, og se dokumentationen til routeren.


Netværksfejlfinding på din enhed

Kør netværkskommandoer

Prøv at køre disse netværkskommandoer for manuelt at nulstille TCP/IP-stakken, frigive og forny IP-adressen og rydde og nulstille cachen til DNS-klientudløser:

  1. Vælg Søg på proceslinjen, skriv Kommandoprompt. Knappen Kommandoprompt vises. Til højre for den skal du vælge Kør som administratorJa.
  2. Kør følgende kommandoer fra kommandolinjen i den viste rækkefølge, og kontrollér, om det løser dit problem med forbindelsen:
    • Skriv netsh winsock reset, og vælg Enter.
    • Skriv netsh int ip reset, og vælg Enter.
    • Skriv ipconfig /release, og vælg Enter.
    • Skriv ipconfig /renew, og vælg Enter.
    • Skriv ipconfig /flushdns, og vælg Enter.

Fjern driveren til netværkskortet, og genstart

Hvis de forrige trin ikke virker, kan du prøve at fjerne netværksadapterdriveren og derefter genstarte computeren. Windows installerer automatisk den nyeste driver. Hvis din netværksforbindelse er holdt op med at fungere korrekt efter en nylig opdatering, kan du overveje denne fremgangsmåde.

Før du fjerner driveren, skal du sikre dig, at du har en sikkerhedskopi. Besøg pc-producentens websted, og download den seneste driver til dit netværkskort. Hvis din pc ikke kan oprette forbindelse til internettet, skal du downloade en driver på en anden pc og gemme den på et USB-flashdrev, så du kan installere driveren på din pc. Du skal kende navnet på pc-producenten samt modelnavnet eller -nummeret.

  1. Vælg Søg på proceslinjen, skriv Enhedshåndtering, og vælg derefter Enhedshåndtering på listen over resultater.
  2. Udvid Netværksadapter, og find netværksadapteren til din enhed.
  3. Vælg netværkskortet, tryk og hold (eller højreklik) nede, og markér derefter Fjern enhed > afkrydsningsfeltet Forsøg at fjerne driveren for denne enhed > Fjern.
  4. Når du har fjernet driveren, skal du vælge knappen Start power > Genstart.

Når pc’en er genstartet, søger Windows automatisk efter og installerer driveren til netværkskortet. Kontrollér, om det løser problemet med forbindelsen. Hvis Windows ikke automatisk installerer en driver, kan du forsøge at installere den sikkerhedskopierede driver, du gemte, inden du fjernede programmet.

Kontrollér, om dit netværksadapter er kompatibelt med den nyeste Windows Update

Hvis du har mistet netværksforbindelsen umiddelbart efter opgradering til eller opdatering Windows 11, er det muligt, at den aktuelle driver til din netværksadapter er udviklet til en tidligere version af Windows. Du kan kontrollere dette ved midlertidigt at fjerne den seneste Windows Opdater:

  1. Vælg knappen Start, og angiv derefter indstillinger. Vælg Indstillinger >Windows Opdater >, og> fjern opdateringer.
  2. Vælg den seneste opdatering, og vælg derefter Fjern.

Hvis fjernelse af den seneste opdatering gendanner netværksforbindelsen, skal du kontrollere, om der findes en opdateret driver:

  1. Vælg Søg på proceslinjen, skriv Enhedshåndtering, og vælg derefter Enhedshåndtering på listen over resultater.
  2. Udvid Netværksadapter, og find netværksadapteren til din enhed.
  3. Vælg netværkskortet, tryk og hold (eller højreklik), vælg derefter Opdater driver >Søg automatisk efter opdateret driversoftware, og følg derefter vejledningen.
  4. Når du har installeret den opdaterede driver, skal du vælge knappen Start Power>Genstart, hvis du bliver bedt om at genstarte, og se, om det  løser forbindelsesproblemet.

Hvis Windows ikke kan finde en ny driver til dit netværkskort, skal du besøge pc-producentens websted og downloade den nyeste driver til netværkskortet derfra. Du skal kende navnet på pc-producenten samt modelnavnet eller -nummeret.

Gør én af følgende ting:

Brug nulstilling af netværk

Netværksnulstilling bør være det sidste, du forsøger. Du bør kun udføre dette trin, hvis du stadig ikke kan oprette forbindelse, efter at du har prøvet alle de tidligere forslag.

Dette kan hjælpe med at løse de forbindelsesproblemer, du måtte have efter opgradering fra Windows 10 til Windows 11. Det kan også hjælpe med at løse det problem, hvor du kan oprette forbindelse til internettet, men ikke kan oprette forbindelse til delte netværksdrev. Nulstilling af netværk fjerner eventuelle netværksadapter, du har installeret, samt indstillingerne for dem. Når du pc’en genstarter, bliver netværkskortene geninstalleret, og indstillingerne for netværkskortene angives til standardindstillingerne.

  1. Vælg knappen Start, og angiv derefter indstillinger. Vælg Indstillinger netværksforbindelse & internetforbindelse > avancerede netværksindstillinger >nulstilling af netværket.
    Åbn indstillinger & for internetstatus
  2. På skærmen Netværksnulstilling skal du vælge Nulstil nu > Ja for at bekræfte.

Vent på, at pc’en genstarter, og se, om det løser problemet.

Bemærkninger!: 


Yderligere fejlfindingstrin

Kontrollér dine Wi-Fi indstillinger

Producenter af Wi-Fi-netværkskort kan have forskellige avancerede indstillinger, som du kan tilpasse baseret på dit netværksmiljø eller foretrukne forbindelsesindstillinger.

Se indstillingen Trådløs tilstand for dit netværkskort, og kontrollér, at det svarer til funktionerne for det netværk, du forsøger at oprette forbindelse til. Hvis det ikke matcher, kan du ikke oprette forbindelse, og netværket vises måske ikke på listen over tilgængelige netværk. Trådløs tilstand indstilles ofte til Auto eller noget tilsvarende. Det tillader forbindelser for alle de typer netværk, der understøttes.

Sådan finder du indstillingen for trådløs tilstand

  1. Vælg Netværkskort under Enhedshåndtering, og dobbeltklik derefter på navnet på netværkskortet.
  2. Vælg fanen Avanceret, og se efter indstillingen Trådløs tilstand. Kontrollér, at den er indstillet til den tilstand, dit netværk bruger.

Wi-Fi profilindstillinger

Windows bruger Wi-Fi-profilen til at gemme de indstillinger, der skal bruges til at oprette forbindelse til et Wi-Fi-netværk. Disse indstillinger omfatter netværkets sikkerhedstype, nøgle, netværksnavnet (SSID) osv. Hvis du ikke kan oprette forbindelse til et Wi-Fi-netværk, som du tidligere kunne oprette forbindelse til, kan det skyldes, at netværksindstillingerne er ændret, eller at profilen er beskadiget.

Du kan løse problemet ved at fjerne (eller “glemme”) netværksforbindelsen og derefter oprette forbindelse til netværket igen. Når du vælger at glemme en netværksforbindelse, fjernes Wi-Fi-netværkets profil fra din pc.

Sådan glemmes et netværk

  1. Vælg knappen Start, og angiv derefter indstillinger. Vælg Indstillinger > til & internet.
  2. Vælg Wi-Fi , og vælg derefter Administrer kendte netværk.
  3. Vælg det netværk, du vil glemme, og vælg derefter Glem.

Vælg derefter wi-fi-ikonet på proceslinjen, og prøv at oprette forbindelse til netværket igen for at forny netværksforbindelsen.

Kontrollér dit layout for privat brug

Dit Wi-Fi netværk kan blive påvirket af netværkets frekvensbånd, overbelastning af kanaler og/eller signalstyrken.  Du kan få mere at vide under Wi-Fi-problemer og dit layout for privat .

Kontrollér, om der er yderligere symptomer på ikonet “Ingen internetforbindelse”.

Der kan være yderligere fejlfindingstrin, du kan prøve, afhængigt af hvilke symptomer du har. Se Wi-Fi-forbindelsesikoner, og hvad de betyder for at se disse trin.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *