Nice, men vi foretrækker betydeligt større investeringer i indfødte driver kvalitet.

Three different logos, including a cartoon penguin, have been photoshopped together.
Enlarge / Tux ser meget mere komfortabel ud med at sidde på dette logo, end han sandsynligvis burde – Nvidias drivere er stadig proprietære, og DLSS-understøttelse er ikke tilgængelig for oprindelige Linux-apps – kun Windows-apps, der kører under Proton.

Linux-spillere, glæd jer – vi får Nvidias Deep Learning Super Sampling på vores yndlingsplatform! Men glæd dig ikke for hårdt; den nye støtte kommer kun på et par spil, og det er kun på Windows-versioner af disse spil, der spilles via Proton.

På Computex 2021 annoncerede Nvidia et samarbejde med Valve om at bringe DLSS-understøttelse til Windows-spil, der spilles på Linux-systemer. Det er gode nyheder, da DLSS kan forbedre billedhastighederne radikalt uden mærkbart at ændre grafikkvaliteten. Desværre, som i denne måned, mindre end 60 spil støtte DLSS i første omgang; af disse fungerer ca. halvdelen rimeligt godt i Proton, med eller uden DLSS.

Hvad er en DLSS, alligevel?

Nvidia's own benchmarking shows well over double the frame rate in <em><a href="https://arstechnica.com/gaming/2019/02/metro-exodus-a-good-single-player-game-to-usher-in-the-pc-ray-tracing-era/">Metro Exodus</a>.</em> Most third-party benchmarks "only" show an improvement of 50 to 75 percent. Note the DLSS image actually looks sharper and cleaner than the non-DLSS in this case!
Nvidias egen benchmarking viser et godt tal over det dobbelte af billedhastigheden i Metro Exodus. De fleste tredjeparts benchmarks “kun” viser en forbedring på 50 til 75 procent. Bemærk DLSS billedet faktisk ser skarpere og renere end den ikke-DLSS i dette tilfælde!

Hvis du ikke er oppe på alle gaming grafik jargon, DLSS er et akronym for Deep Learning Super Sampling. Effektivt, DLSS tager en lav opløsning billede og bruger deep learning til at upsample det til en højere opløsning på farten. Virkningen af DLSS kan være forbløffende i spil, der understøtter teknologien – i nogle tilfælde mere end en fordobling af ikke-DLSS-billedhastigheder, normalt med ringe eller ingen visuel effekt.

Upsampling i sig selv er ikke en ny teknologi; forskellen ligger i den dybe læring. Et trænet neuralt netværk gør et bedre stykke arbejde med at identificere de dele af en ramme, der er mest relevant for menneskelig opfattelse end ældre, klassiske logikalgoritmer kunne – og det er endnu bedre til at finde ud af, hvordan man gentegner en janky, pixellated downsample til noget, som det menneskelige øje forventer at se.

Desværre er Nvidia DLSS proprietær og kræver speciel hardware i de nyere Nvidia-kort (RTX 2000-serien og opefter). Indtil videre har Nvidia ikke aktiveret funktionen i sine oprindelige Linux-drivere – som også er proprietære.

AMD vs Nvidia på Linux

På Windows er DLSS en af flere Nvidia-funktioner, der gør det vanskeligt at overveje et skift til Radeon-grafik, selv når prisen er rigtig, og kortet er kraftfuldt. På Linux er bordene vendt, og at vælge Nvidia er et meget hårdere salg.

AMD har i 2015 købt sine Radeon-drivere til Linux og har baseret sig på et gratis amdgpu-kernemodul (FOSS) (Open Source). Dette var mere end blot et politisk korrekt træk for målgruppen – det forbedrede driverkvaliteten drastisk og gjorde Radeon-grafik til den bedste højtydende GPU-mulighed på Linux.

Forud for AMD’s open source-drivere, Linux-brugere havde en udfordrende beslutning at gøre, når de bygger en ny rig, de kunne enten få “bare virker” enkelhed og mangel på fejl fra Intel integreret grafik, eller de kunne få meget højere ydeevne bebyrdet med artefakter, skærm rive med videoafspilning, og selv direkte systemnedbrud. AMDGPU ændret alt dette ved at gifte sig med åbenhed og kvalitet Intel GPU’er tilbydes med udførelsen af ægte forbruger gaming kort.

At skifte fra Nvidia til AMD har siden mindst 2019 været en utrolig oplevelse for en Linux-gamer:

Selv hvis DLSS blev understøttet i alle spil, i stedet for kun 50 eller 60, ville vi være hårdt presset til at give alt det op for en frame-rate bump.

AMD’s egen DLSS-lignende teknologi er også på vej

AMD's benchmarks show FSR tripling <em>Godfall</em> frame rates on this RX 6800 XT-powered system.
AMD’s benchmarks viser FSR tredoble Godfall frame satser på denne RX 6800 XT-drevne system.

På Computex 2021 annoncerede AMD sin egen version af AI-drevet upsampling – som den kalder FidelityFX Super Resolution (FSR). Vi ved ikke meget om, hvordan FSR fungerer, bortset fra at virksomheden antyder AI under kølerhjelmen – og fortæller os, at det er open source.

Interessant nok kan FSR også køre på Nvidia GPU’er – selv dem, der ikke understøtter Nvidias egen DLSS. AMD hævder, at FSR tog Godfall på en GTX 1060-drevne system fra 27 fps til 38 fps-en 41 procent forbedring.

Desværre er FSR stadig bare et løfte for nu, det ikke lancere indtil juni 22, og der er ingen ord om det vil være umiddelbart tilgængelig for Linux på lanceringen dag. Vi har heller ikke så mange prøver af billedkvaliteten før og efter, som vi gerne vil – hvis FSR ikke kan hænge med DLSS med hensyn til kvalitet, betyder det ikke meget, om FSR møder eller endda slår sit boost i rå billedhastighed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *