Papir dækker IDFA-alternativer, regler for Apples egne apps og meget mere.

En mockup af sporingsbekræftelsen om, at Apple inkluderede i sin virksomhedsblog. Bemærk, at det bruger Facebook som sit eksempel.

I denne uge offentliggjorde Apple en ny hvidbog, der beskriver, hvordan apps typisk sporer brugere og håndterer deres data, skitserer virksomhedens privatlivsfilosofi og tilbyder flere detaljer og præciseringer om den kommende ændring i appsporingsgennemsigtighed, som (blandt andet) kræver, at appudviklere får en brugers tilladelse til at deltage i den almindelige praksis med at oprette en identifikator (kaldet IDFA) for at spore den pågældende bruger og deres aktiviteter mellem flere apps.

Papiret hedder det, at ændringen vil træde fuldt ud i kraft med udgivelsen af en opdatering til iOS og andre Apple-operativsystemer i “det tidlige forår” (Apple har tidligere sagt, at dette ville ske i iOS 14.5, som nu er i en sen fase af betatest), men virksomheden er efter sigende allerede begyndt at håndhæve nogle aspekter af den nye politik med nye appindlæg, hvilket tyder på, at den fulde overgang er meget nært forestående. En nylig undersøgelse viste, at kun omkring 38,5 procent af brugerne planlægger at tilmelde sig sporing.

Det meste af papiret er dedikeret til at forklare nøjagtigt, hvordan apps sporer brugere til at begynde med, ved at bruge et hypotetisk eksempel på en far og datter, der rejser til legepladsen med deres personlige mobilteknologi og apps på slæb. Der er ingen nye afsløringer i dette afsnit for folk, der allerede er bekendt med, hvordan disse systemer fungerer, men oplysningerne er nøjagtige, og de fleste mennesker ved faktisk ikke så meget om, hvordan deres data spores og bruges, så det kan være nyttigt for nogle.

Apple bruger også et afsnit i papiret til at beskrive dets etiketter til beskyttelse af personlige oplysninger for appen, som er lidt ligesom fødevareernæringsetiketter, men i stedet for at beskrive næringsstofferne i et måltid beskriver de, hvordan en app sporer dig eller får adgang til dine data. Det er dog værd at bemærke, at disse apps privatlivsetiketter stort set er selvrapporterede, og uafhængige observatører har fundet mange eksempler på apps, der har unøjagtige eller ufuldstændige oplysninger i disse etiketter.

Tillid og karteller

Mens papiret delvist er rettet mod brugere, der ønsker at vide mere om iOS’s privatlivsfunktioner, og hvordan personlige data håndteres af mobilapps generelt, forsøger det også gentagne gange at argumentere for, at den kommende appsporingsgennemsigtighedsændring ikke vil påvirke de fleste reklamestøttede virksomheder negativt på en alvorlig måde. “Indførelsen af tidligere funktioner, såsom Safari Intelligent Tracking Prevention, har vist, at reklamer fortsat kan være en succes, samtidig med at brugernes beskyttelse af personlige oplysninger forbedres,” hævder forfatterne.

Nogle virksomheder, som Facebook, har udforsket ideen om at lave en antitrust-sag mod Apple og hævder, at Apple får tredjepartsapps til at følge regler, som smartphoneproducentens apps ikke behøver at følge. Men dette papir hævder, at Apples egne apps ikke præsenterer en opt-in-prompt til sporing, fordi de ikke sporer på tværs af tredjepartsapps til reklameformål til at begynde med.

De fleste af de kødfulde præciseringer er i papirets FAQ (ofte stillede spørgsmål) sektion. Apple skriver f.eks., at “appudviklere ikke kan kræve, at du tillader sporing for at bruge appens fulde funktioner” – hvilket betyder, at brugerne ikke får reduceret funktionalitet i apps, hvis de fravælger sporingen. Dette får en kritisk advarsel om Apples kommende ændring: Politikken forhindrer sporing på tværs af flere tredjepartsapps, hvis en bruger fravælger, men både Apple og enhver anden virksomhed kan stadig spore brugere på tværs af flere apps, hvis alle de pågældende apps drives af det samme firma. Det samme, der giver Apple et pas, kan også gælde for f.eks. Google, der sporer dig på tværs af Gmail, Google News, Docs og så videre. Men så snart Google ønsker at bruge en teknik, der også kan se, hvad du laver i Apples eller Facebooks apps, for eksempel, det er når opt-in er påkrævet.

Apple tilbyder en separat til/fra-etiket med navnet “Tilpassede annoncer” – helt forskellig fra den IDFA-relaterede tilvalgsprompt – der giver brugerne mulighed for at beslutte, om de vil spores i Apples førstepartsapps.

Og i forbindelse med den seneste byge af App Store indsendelse afvisninger, Apple præciserer, at en udvikler “er også forpligtet til at respektere dit valg ud over reklamer identifikator.” Det betyder, at når en bruger har fravalgt IDFA-sporing, må udvikleren heller ikke spore brugeren gennem nogen anden metode, der genererer et lignende resultat, som enheds fingeraftryk. Fingeraftryk var tilsyneladende det, der forårsagede den bølge af afvisninger, vi rapporterede i sidste uge. “Hvis vi finder ud af, at en udvikler sporer brugere, der beder om ikke at blive sporet, kræver vi, at de opdaterer deres praksis for at respektere dit valg, eller at deres app kan blive afvist fra App Store,” står der i avisen.

FAQ behandler også kritikken af effekten af App Stores privatlivsmærker, om end ikke særlig effektivt. Det bekræfter, at dataene er selvrapporterede og siger: “Hvis vi lærer, at en udvikler kan have givet unøjagtige oplysninger, vil vi arbejde sammen med dem for at sikre nøjagtigheden af oplysningerne.”

Billede af Samuel Axon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *