Gode computertricks
Selvom du måske har flere års erfaring med at bruge computere, er der overraskende mange måder, hvorpå du kan skærpe dine færdigheder på pc’en og øge produktiviteten. Disse små, men dog obskure tips og tricks kan gøre en stor forskel i din arbejdsgang – og spare dig for masser af tid i processen.
1. Bring den fane tilbage, du ved et uheld lukkede
Hvis du lukker en fane ved en fejl, skal du ikke bekymre dig, du kan bringe den tilbage ved blot at trykke på Ctrl + Shift + T og vende tilbage til det, du lavede. Du kan trykke på Cmd + Shift + T for at bringe en lukket fane tilbage, hvis du er på Mac.
2. Kontrol af flere skærme, vinduesknap og cykling gennem åbne vinduer
Hvis du bruger flere skærme, vil et tryk på Windows-tasten + piletasterne hurtigt snappe et vindue til siden af hver skærm. Du kan også trykke på Shift + Windows-tast + pile, hvis du vil have vinduet til at hoppe til den næste skærm, men hvis du hurtigt vil konfigurere en anden skærm eller projektor, skal du trykke på Windows + P.
For Mac-brugere kan du bruge Mission Control til at administrere virtuelle skriveborde, toppe på dit skrivebord og skifte mellem apps. Mac’er understøtter dog ikke, at vinduet snapper ud af kassen, så du skal muligvis bruge en app til at gøre det.
Ved at trykke på Alt + Tab kan du bladre gennem de aktuelt åbne vinduer (Alt + Shift + Tab vil cykle tilbage). I macOS er genvejen Cmd + Tab. Dette gør det hurtigt og smertefrit at skifte frem og tilbage mellem kørende processer.
3. Fortryd overalt med en simpel tastaturgenvej
Vidste du, at du kan fortryde næsten enhver handling i et Windows-operativsystem? Du ved sikkert, at et tryk på Ctrl + Z vil fortryde alt, hvad du lige har skrevet, men det gælder også for alt andet. For eksempel, hvis du ved et uheld flyttede eller slettede en fil, vil et tryk på Ctrl + Z bringe den tilbage til dens oprindelige placering. Derudover kan du gentage alt, hvad du fortryder, ved at trykke på Ctrl + Y.
4. Skær ned på antallet af apps, der kører ved opstart
Hvis din pc tager for lang tid at starte op, er det sandsynligvis fordi du har for mange programmer kørende ved opstart. Heldigvis kan du nemt reducere dem, så din pc kan starte hurtigere. På de fleste Windows-computere kan du få adgang til Task Manager ved at trykke på Ctrl+Shift+Esc og derefter klikke på fanen Start. Vælg et hvilket som helst program på listen, og klik på knappen Deaktiver, hvis du ikke ønsker, at det skal køre ved opstart.
I Windows 7 og tidligere er processen lidt anderledes – åbn kør ( Windows-tast + R ) og indtast MSConfig for at få adgang til et vindue med en lignende opstartssektion. Hvis du er på Mac, kan du fjerne eller skjule startprogrammer ved at gå til Systemindstillinger > Brugere og grupper > Vælg din bruger og klik på fanen Login-elementer.
5. Beskyt dine filer med adgangskode
Den nemmeste måde at låse adgang til bestemte filer på er at oprette et krypteret arkiv. Hvis du har installeret en kopi af WinRAR, 7-Zip eller The Unarchiver til Mac, kan du oprette et nyt arkiv, vælge at kryptere indholdet og beskytte dem med adgangskode.
6. YouTube-tastaturgenveje
Du kan spare tid på at navigere på YouTube med tastaturgenveje . Udover at trykke på mellemrumstasten for at afspille eller sætte en video på pause, kan du også trykke på K (hvis du holder en af disse taster nede, afspilles videoen også i slowmotion. Hvis du trykker på 0-tasten (nul) på dit tastatur, springer du til begyndelsen af en video, mens End-tasten går til slutningen af videoen.
Hjem – tasten fungerer også til at springe til starten af en video. Et tryk på J og L vil gå 10 sekunder frem/tilbage, mens M arbejder for mute. Hvis du trykker på F-tasten, skifter du mellem fuldskærms- og normaltilstand, mens du trykker på Esc, afsluttes fuldskærmstilstand.
7. Find din Wi-Fi-adgangskode
Hvis du har glemt din Wi-Fi-adgangskode, gør Windows det nemt at hente. Gå til Netværks- og delingscenter, og højreklik på ikonet for Wi-Fi-netværksforbindelse > Trådløse egenskaber. Under fanen Sikkerhed bør du se en adgangskodeboks med prikker i – klik på boksen Vis tegn for at se adgangskoden vises i almindelig tekst.
Apples macOS gemmer Wi-Fi-adgangskoder i sin nøglering, som du kan se ved at åbne Keychain Access-appen. Tryk på Kommando + Mellemrum for at åbne Spotlight-søgedialogen, søg efter “Nøgleringadgang”, og åbn appen. Brug søgelinjen på nøgleringadgang til at søge efter dit Wi-Fi-netværksnavn på listen over gemte legitimationsoplysninger, og dobbeltklik derefter på den for at se adgangskoden. Du skal markere feltet Vis adgangskode nederst for at se adgangskoden i almindelig tekst.
8. Adopter en udklipsholder
Brug af en udklipsholdermanager kan øge din produktivitet drastisk. Hvis du bruger Windows, så prøv ClipClip , en gratis software til håndtering af udklipsholder, der gør det muligt at kopiere flere tekster, billeder eller filer til dit udklipsholder. Ved at trykke på CTRL+ Shift + V kan du se en liste over alle dine tidligere klip, så du kan indsætte uden at miste fokus på det, du arbejdede på.
For Mac-brugere er Flycut og CopyClip uden tvivl to af de bedste Mac-udklipsholdere. Disse apps kører diskret fra din menulinje og gemmer alt det, du tidligere har kopieret eller klippet, så du hurtigt kan finde det tekststykke, du har ledt efter.
9. Emoji-tastatur
Uanset emnet, er der sandsynligvis en emoji, du kan bruge til at repræsentere det. For at få adgang til dit emoji-tastatur skal du trykke på Windows-tasten +. (punktum) eller Windows + ; (semikolon) på Windows og Cmd + Control + mellemrumstasten på MacOS. Du kan rulle gennem alle tilgængelige emojis og kategorier (Mennesker, Natur, Mad og drikke, Fest, Aktivitet, Rejser og Steder og Objekter og Symboler) eller søge i den fulde liste af emojis fra søgefeltet øverst i vinduet.
10. Aktiver nattilstand på alle dine enheder
Aktivering af nattilstand kan være praktisk, hvis du normalt arbejder om natten eller kan lide at læse med lyset slukket. Uanset om du er på Mac eller Windows, vil du måske prøve at bruge F.lux . Begge operativsystemer har dog en vis indbygget understøttelse af nattilstand.
11. Indsæt almindelig tekst af kopieret indhold
Når du kopierer tekst fra en kilde, vil de fleste programmer medbringe enhver formatering fra det originale indhold. I Windows kan du indsætte uformateret tekst ved blot at trykke på Ctrl + Shift + V i stedet for standard Ctrl + V. På Mac skal du trykke på Cmd + Shift + V for at indsætte almindelig tekst. Disse tricks virker dog ikke for Notesblok. I stedet vil et tryk på Ctrl + Alt + V vise en “indsæt speciel” dialogboks, mens Ctrl + Mellemrum vil fjerne formatering i den allerede indsatte tekst.
12. Minimer alle vinduer
Hvis du har flere vinduer åbne, og du ønsker, at det hele skal forsvinde uden at skulle trykke på minimer-knappen for hvert vindue, skal du trykke på Windows-tasten + D, og det hele forsvinder i et enkelt øjeblik. Derudover kan du trykke på Win + D igen for at gendanne minimerede vinduer. Selvom du også kan bruge Windows + M til at vise skrivebordet, kan nogle applikationer såsom RocketDock ignorere denne kommando og forblive synlige. Derfor anbefaler vi at bruge Windows + D.
I macOS kan du gå direkte til skrivebordet ved at trykke på både Kommando + F3. Hvis du trykker på denne tastekombination, aktiveres Mission Control “Vis skrivebord”-funktionen i macOS og skubbe alle vinduer på skærmen til side for at afsløre skrivebordet på Mac’en.
13. Omdøb filer sekventielt på Windows eller Mac
Har du flere filer, du skal omdøbe? Heldigvis er batch-omdøbning af filer i Windows og macOS ikke svært. Hvis du bruger en Windows-computer, skal du vælge alle de filer, du vil omdøbe, og højreklikke på den første på listen, vælge Omdøb i menuen og indtaste navnet. Dette vil automatisk ændre alle de andre filer med det samme rodnavn med et suffiks: (1), (2) og så videre.
Processen fungerer stort set på samme måde på en Mac. Vælg de filer, du vil omdøbe, højreklik (eller hold Ctrl-tasten nede og klik) på gruppen, og vælg Omdøb [Antal] elementer fra kontekstmenuen. Angiv et nøgleord, og Mac’en vil omdøbe filerne og sætte et tal på i en rækkefølge.
14. Lås din computer
Det er vigtigt at låse din computer, når du ikke bruger den. En person med fuld adgang til din computer kan kopiere dine adgangskoder, stjæle dine filer eller efterligne dig ved at bruge dine onlinekonti. Den nemmeste måde at forhindre uautoriseret adgang til din computer på er at låse den, når du er væk, fordi du ikke lukker noget program ned, du arbejder på. Alt du skal gøre for at komme ind igen er at indtaste din adgangskode, og du kan fortsætte, hvor du slap.
Hvis du trykker på Windows-tasten + L, låses din computer med det samme på enhver version af Windows. På macOS skal du bruge Cmd + Option + Power for at logge af. I den seneste revision af macOS (High Sierra) blev der tilføjet en hurtigere mulighed for blot at låse skærmen, som fungerer ved hjælp af genvejen Cmd + Ctrl + Q.